Nieuws Regio

Veranderen of doorgaan?

Gewoon doorgaan is het credo voor een groeiende onderneming, als je het Nick van Nile Graficare vraagt. Een grafisch bureau van vader op zoons. Dertig jaar geleden gestart, vandaag de dag bedienen ze een gevarieerd en nog steeds groeiend klantenbestand. Een nieuwe tak en een nieuw bedrijfspand maken deel uit van de groei.

De Amersfoortse 7 februari 2017

Asr nieuwe hoofdfoto 1065

Waarom heb je gekozen voor het ondernemerschap?

Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold. Ik ben parttime begonnen bij Nile Graficare en binnen een half jaar wist ik dat ik hier meer mee wilde. Na 2 jaar ben ik vennoot geworden van mijn vader. Ik heb voor het ondernemerschap gekozen omdat je je eigen ideeën kunt uitwerken, je eigen pad uitstippelen en zelf kunt bepalen hoe je daarin investeert. Daardoor heb je zelf veel in de hand.

Wat maakt jullie bedrijf bijzonder?

Het meest bijzondere aan ons bedrijf vind ik de wijze waarop we ontzettend veel orders afronden binnen korte tijd, zonder aan kwaliteit in te boeten. Iedereen is inmiddels zo op elkaar ingespeeld dat we bijna geen tijd verdoen. De werkprocessen zijn zo ingericht dat in principe iedereen elkaars werk kan overnemen. Dat vergt veel discipline van iedereen, maar verdient zich binnen no time terug. En dat merk je bij het opmaken van een enkele advertentie tot aan het uitwerken (van begin tot eind) van een activatie.

En waar ben je trots op als ondernemer?

Wat ik ook bijzonder aan ons bedrijf vind, is de sfeer. Die is voor ons heel belangrijk, want als de sfeer goed is wordt het beste gepresteerd. We hebben de afgelopen drie jaar een grote groei doorgemaakt, maar de sfeer is nog precies hetzelfde als daarvoor. Iedereen die hier werkt, is een specialist op zijn eigen gebied binnen het grafische vak en zeer gedreven in wat hij of zij doet. Dat merk je in het werk en ernaast.

Welke obstakels moesten jullie overwinnen bij die groei van het bedrijf?

Bij groei krijg je te maken met veranderingen op het gebied van huisvesting, administratie en met meer personeel en freelancers (vormgevers, dtp'ers, maar ook copywriters, artdirectors, traffic managers, noem maar op). Daardoor moeten er naast het ‘normale’ werk ook veel andere dingen geregeld worden. Contracten, juridische aspecten, planning en het veranderen van werkprocessen. Daar hebben we in het begin veel tijd in moeten steken. We moesten ervoor zorgen dat de klanten hier geen last van hadden, dat het werk gewoon doorging.

Hoe zorg je ervoor dat je altijd maar weer doorgaat?

Daar ben ik eigenlijk nog nooit bewust mee bezig geweest. Het gaat vanzelf. Ik krijg veel energie als het druk is en iedereen druk bezig is. Daarnaast zijn we eigenlijk ook altijd aan het kijken waar de mogelijkheden liggen. Voor een aantal bedrijven zijn we nu de grafische afdeling. We zien dat daar heel veel mogelijkheden liggen. Mede door de manier hoe we nu met een grote groep medewerkers en freelancers op elkaar ingespeeld zijn, kunnen we ontzettend snel schakelen en werken. We zijn uitgegroeid tot een hele nieuwe propositie binnen de markt, omdat we nu het hele traject - van creatie tot en met productie - verzorgen voor scherpe tarieven. En als het moet binnen krappe deadlines. Daarom zijn we onlangs een tweede tak begonnen, Graficare, die zich met name richt op dit soort werkzaamheden. Onlangs hebben we hier alles voor opgetuigd; van huisstijl tot de website (graficare.nl). Door dit soort initiatieven krijg ik veel energie om door te gaan.

Kun je werk en privé dan goed combineren?

Omdat we een familiebedrijf zijn, loopt dit altijd door elkaar. Als we met familie privé bij elkaar zijn, gaat het 9 van de 10 keer toch over werk. Maar omdat we veel plezier in het werk hebben, is het voor ons niet storend. Voor de andere familieleden kan het wel soms vervelend zijn dat het continu over werk gaat. Maar het voordeel is dat je ook precies weet wat er speelt bij elkaar en daar goed op kan inspelen op het zakelijke vlak. We proberen in het weekend niet te werken.

Wat zou je willen verbeteren aan de bedrijfsvoering?

We pakken vrijwel alles wat we willen veranderen direct op. Als iemand een verbetering voorstelt, kijken we meteen of we die kunnen doorvoeren. Veranderingen die ervoor zorgen dat we zo min mogelijk bezig zijn met randzaken, ons meer kunnen richten op het daadwerkelijke werk, pakken we meteen aan. Het werk is te leuk om bezig te zijn met zaken die je van dat werk afhouden.

Tot slot. Heb je een tip voor ondernemers die willen doorgroeien?

Dat is voor iedereen anders uiteraard. Maar wij hebben de groei nooit bewust nagejaagd, maar ons wel altijd voor iedere klant zoveel mogelijk ingezet. Als je een kwalitatief goed product levert, met plezier je werk doet en niet altijd het onderste uit kan wil halen, komt het vanzelf goed. Ook is het belangrijk om niet alleen te weten waar je goed in bent, maar ook te weten waar je juist minder goed in bent. En daar moet je ook eerlijk over zijn.