Aangeboden door Hyundai

Branded Content Regio

Waarom dit Haagse tankstation waterstof omarmt

Al in 1928 opende de familie Kerkhof een kolenhandel aan het Slachthuisplein in Den Haag. Negentig jaar later runt dezelfde familie een modern tankstation aan de Binckhorstlaan, dat bewust met de laatste techniek mee gaat. Waar grote oliemaatschappijen afwachtend toekijken, opent Jan Paul Kerkhof in april 2019 zijn eerste waterstofstation: ,,Het is tijd om het kip-ei-verhaal te doorbreken: we moeten minder praten en meer doen!’’

ROLAND TAMELING | Foto: Van der Vaart Fotografie 28 november 2018

Hyundai 4

,,Toen zo’n beetje heel Nederland in de jaren zestig overstapte op gas, draaide het bedrijf van mijn opa nog voor tachtig à negentig procent op de verkoop van kolen en huisbrandolie. In minder dan tien jaar veranderde de hele business, dat heeft het bedrijf maar ternauwernood overleefd. Voor mijn gevoel staan we nu opnieuw voor zo’n energietransitie: de komende tijd stappen we met z’n allen af van fossiele brandstoffen, en wij moeten zorgen dat we op die verandering inspelen. Het gaat mij niet gebeuren dat ons familiebedrijf onder mijn leiding omvalt.’’

We spreken met Jan Paul (1966), de kleinzoon van opa Kerkhof. Waar zijn grootvader in de jaren twintig startte met kolen en zijn vader het stokje overnam met de komst van benzine en diesel, richt de derde generatie het vizier opnieuw op de toekomst. ,,Niemand weet hoe lang het duurt maar fossiele brandstoffen als olie en gas gaan verdwijnen, terwijl steeds meer mensen elektrisch gaan rijden. Het is onze taak als ondernemers om vooruit te denken.’’

Strategisch

Dat doet Kerkhof op uiteenlopende manieren. ,,We zijn al lang bezig om ons bedrijf milieuvriendelijker te maken door bijvoorbeeld water in onze wasstraten te recyclen. Al in 2013 zag ik steeds meer mensen elektrische auto’s kiezen, maar de grote oliemaatschappijen deden nog niets. Ik dacht: dat moet anders, dus hebben we laadpunten voor EV’s geplaatst en gezorgd dat mensen groengas en GTL (synthetische diesel, red.) bij ons kunnen tanken. En nu zijn we dus ook bezig met een waterstoftankstation, als één van de weinige bedrijven in Nederland.’’ Het maakt volgens Kerkhof allemaal deel uit van een strategische langetermijnvisie. ,,Elektrische auto’s op batterijen alleen zijn niet de eindoplossing, we moeten zo veel mogelijk alternatieven aanbieden. Om naar een circulaire economie over te gaan hebben we de hele mozaïek aan brandstoffen nodig.’’

Lees ook: Hyundai: ‘Ondernemers kunnen waterstofauto’s succesvol maken’

Trage multinationals

Die overstap gaat volgens Kerkhof, die de afgelopen twee jaar al ruim 36.000 kilometer aflegde in zijn eigen waterstof-Hyundai, veel te langzaam. ,,Vooral een groot bedrijf als Shell valt me tegen. Zij hebben (net als wij, voor de duidelijkheid) van de Nederlandse overheid en Europa subsidie gekregen om waterstofstations te bouwen, maar in plaats van dat ze het voortouw nemen kijken ze de kat uit de boom. We stappen per 1 januari niet voor niets na 46 jaar over naar BP: het zou Shell sieren als ze minder zouden praten en meer zouden doen. Het gaat ze te veel om geld en niet om echte duurzaamheid: nu is het een klein familiebedrijf uit Den Haag dat de markt gaat openbreken. Dat is de omgekeerde wereld.’’

Subsidiestrijd

Ondanks het feit dat Kerkhof in eerste instantie niet in aanmerking kwam voor subsidie, wist hij toch Europees en aanvullend Nederland geld los te krijgen om zijn waterstofproject te financieren. ,,Dat is onmisbaar om ongeveer 80 à 90 procent van de hoge kosten te dekken, de rest doen we uit eigen middelen. Dat levert vooralsnog een negatieve business case op en dat blijft dat de komende jaren zo, maar ik wil dat wij straks de waterstofpomp zijn waar de mensen naartoe gaan. En ja, ik ben er heilig van overtuigd dat we deze investering op termijn gaan terugverdienen.’’

Lees ook: Waarom flesjesbedrijf Dopper een duurzame deal sloot met Hyundai

April 2019

In april volgend jaar moet de waterstofpomp aan de Binckhorstlaan – gebouwd in samenspraak met netbeheerder Stedin en de Nederlandse leverancier Resato – operationeel zijn, maar Jan Paul Kerkhof ziet nog liever dat andere ondernemers ook ondersteuning krijgen om zo’n pomp te bouwen. ,,De Nederlandse overheid zet al goede stappen maar wat mij betreft moeten ze zo snel mogelijk zorgen voor een solide infrastructuur van zo’n vijftig waterstofstations in ons land. Duitsland bouwt er vierhonderd dus wij moeten zo’n aantal zeker kunnen halen. Alleen dan kunnen we een sneeuwbaleffect veroorzaken, zorgen dat we het kip-ei-verhaal doorbreken.’’

Retourtje Rhoon

Zelf is Kerkhof dus al overtuigd door het rijden op waterstof. Sterker nog: zijn nieuwe auto staat al in bestelling. ,,Dat wordt de Hyundai Nexo, een volledig elektrische SUV met een brandstofcel die dus op waterstof rijdt. Dat past helemaal bij onze filosofie, want volgens mij heeft de Nexo alles in zich om de markt volledig op te schudden. Ik kies die auto omdat ik achter de technologie sta, maar voor ondernemers biedt hij allerlei financiële voordelen zoals 4% bijtelling en het rijdt ook heel fijn. Net als in een gewone elektrische auto heb je heel veel trekkracht en vermogen. Enige puntje is dat we nu nog naar Rhoon (ten zuiden van Rotterdam) moeten rijden om de auto vol te tanken. Dat waterstof tanken zelf duurt maar vijf minuten waarna je weer ruim 600 kilometer elektrisch kunt rijden, maar zo’n retourtje kost je al snel een uur vanuit Den Haag. Dus ik kan niet wachten tot we hier waterstof kunnen tanken. Tot die tijd gaat mijn vader nog vaak waterstof halen, vindt-ie schitterend.’’

hyundai 1 sz 1x1