Nieuws Regio
Winkelier van het Jaar De Zuivelhoeve bundelt krachten met concurrent
Vier jaar geleden zegde hij zijn baan op en zei hij zijn familie en vrienden in Leeuwarden gedag. Steven Kuipers verruilde de Friese hoofdstad voor Harderwijk, waar hij de kans kreeg een franchisevestiging van de Zuivelhoeve te openen. Gewoon gaan en niet achteromkijken, dacht hij. Zorgen waren niet nodig. De zaak loopt als een trein. Hij werd Winkelier van het Jaar 2019 in de categorie Delicatessen en is apetrots.

,,Qua uiterlijk, structuur en producten is mijn zaak hetzelfde als de andere vestigingen van de Zuivelhoeve: we verkopen heerlijke Nederlandse en buitenlandse kazen, tapas, worsten, noten, chocolade, stokbrood. Van broodbeleg tot alle ingrediënten voor een goeie borrel in het weekend. Waarin ik me onderscheid? De klant. Ik kom achter de toonbank vandaan, wil het verhaal achter degene weten. Waar gaat hij of zij op vakantie? Hoe was het vorige week bij de tennisvereniging? Mensen komen niet binnen om alleen een stuk kaas te kopen. Het moet een beleving zijn, gezellig en gemeend.’’
Altijd een stapje extra
Daarvoor doet de ondernemer graag een stapje extra: ,,Elke maandagmorgen om acht uur breng ik twee emmertjes griesmeelpap naar een dame van negentig in het verzorgingstehuis. Ik verdien daar niks aan, maar zij heeft er plezier van. En ik ook. Je creëert een band met je klanten. Je wordt familie.’’
Je koopt een beleving
Bang dat de Harderwijkers liever naar de buurtsuper gaan, is Kuipers niet. ,,Natuurlijk zijn er mensen die dat doen, maar bij mij krijgen ze een goede prijs-kwaliteitverhouding en vertel ik er een verhaal bij. We hebben hier bijvoorbeeld mooie Noord-Hollandse kazen liggen. Daar is van alles over te vertellen: dat ze bij een boer vandaan komen, waar en hoe ze gemaakt zijn, hoe ze vervoerd zijn.’’
Krachten bundelen met de concurrent
De Zuivelhoeve is niet de enige delicatessenzaak in de binnenstad. In de buurt zitten nog twee kaasboeren. ,,Ik zie mijn concurrenten als mijn collega’s. Ben van mening dat we sterker staan als we onze krachten bundelen. Bij de kledingzaken of het reisbureau zet ik geregeld op zaterdagmiddag een tapasplank neer. Kleine investeringen, die zorgen voor een hoop gezelligheid. Er wordt over me gepraat en het betaalt zich uiteindelijk wel weer uit. Daarbij is het slecht nieuws als mijn zaak de enige goed draaiende zaak in de straat is. Hoe beter ook mijn buren lopen, hoe meer mensen er naar de stad komen. Hoe gezelliger het in de stad is, hoe voller de binnenstad.’’
Avondvierdaagse
De nuchtere Fries houdt van hard werken en is van mening dat het belangrijk is zo nu en dan ook je vrije avond op te offeren. ,,We hebben heel wat leuke evenementen in de stad, waar veel mensen op afkomen. Als ik vrij ben, neem ik de tijd om na te denken hoe ik daar wat mee kan doen. Het werk is niet alleen in mijn eigen winkel, maar ook daarbuiten. Daar steek ik veel energie in.’’
Feest
Toen Kuipers de prijs in ontvangst nam ging de vlag uit en moest het personeel worden aangerukt, want meer dan ooit liep het storm in zijn winkeltje. ,,Normaal gesproken staan we met zijn tweeën of drieën in de winkel. In het weekend is er vaak een mannetje extra. Nu was het met zes man aanpoten. Zo ontzettend leuk! Ik ben bedolven onder de cadeaus van andere lokale ondernemers: een cadeaubon voor een personeelsborrel bij de ene horecazaak, een etentje bij de andere horecazaak, bloemen, een setje onderbroeken van de onderbroekenwinkel. De waardering is enorm en ik ben ontzettend trots.’’
Grootste consumentenverkiezing van Nederland
Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.