Advertorial van Medisol

Nieuws Regio

Hoe Zeeuws miljoenenbedrijf Medisol marktleider in AED's blijft

Medisol groeit als kool. Jaar in jaar uit voert de marktleider in AED's de ranglijsten aan als het gaat om snelst groeiende Zeeuwse bedrijven. Voor Pieter Joziasse en zijn team verandert de wereld snel, maar het doel blijft onveranderd: het aantal mensen dat aan een hartstilstand overlijdt, fors terugdringen.

Timo van de Kasteele | De Ondernemer i.s.m. Medisol | Foto: Ronald Den Dekker 19 juni 2018

Medisol

Spullen aan de man brengen kan iedere verkoper. Ook automatische externe defibrillators. Genoeg bedrijven in het land die AED's verkopen. Voor Pieter Joziasse is het niet zomaar een product. Als voormalig ambulanceverpleegkundige weet hij als geen ander dat reanimatieapparatuur mensenlevens kan redden. Ook in handen van leken. Het is zijn roeping om AED's wereldwijd te verspreiden.

AED's

Joziasse startte het bedrijf in 2002, samen met Edwin Roelse. Allebei waren ze tot dat moment werkzaam bij de ambulancedienst. In de avonduren bouwden ze websites voor bedrijven, onder meer voor het GHOR, de Geneeskundige Hulpverlenings Organisatie in de Regio. Er ontstond een goedlopend forum waarop mensen dagelijks medische vragen stelden, onder andere over AED's. Dat resulteerde in het opzetten van een webwinkel en in de oprichting van Medisol.

Medisol

In het voormalige ADZ-kantoor in Vlissingen werken vandaag de dag 33 medewerkers. Het bedrijf is de laatste jaren sterk gegroeid. Voortdurend is het op zoek naar nieuwe mensen, liefst van zoveel mogelijk nationaliteiten. Het aantrekken van personeel gaat nog altijd goed, zegt Joziasse. Het bedrijf profiteert van de aanwezige industrie in de provincie. Dat trekt mensen uit het buitenland. Daar moet Medisol het van hebben.

Europa

Medisol is actief in zestien Europese landen. En dat aantal groeit jaarlijks. Vijf jaar geleden was de situatie compleet anders. Toen was het bedrijf nog voor 80 procent afhankelijk van de Nederlandse markt. Joziasse gooide het roer om en wist buitenlandse medewerkers aan zijn bedrijf te binden en Medisol op de kaart te zetten. ,,Alleen als je de taal spreekt en de lokale gebruiken kent, kun je voet aan wal zetten in het buitenland."

Joziasse en Wieman

Hij runt het bedrijf met Anne-Marieke Wieman (foto links), nu medeoprichter Edwin Roelse uit het bedrijf is gestapt. Voor de komende jaren ziet Joziasse nog volop potentie in de buitenlandse markten. Zoals in Polen, Finland en Spanje. Daar is de AED nog niet zo wijdverspreid als in ons land. Actief zijn in het buitenland betekent volgens Joziasse dat je goed moet luisteren naar de behoeften. En dat heeft het bedrijf gedaan.

Nieuwe product

Het resultaat is de ontwikkeling van een nieuw product. ,,Samen met een van onze fabrikanten hebben we een goedkoper model laten ontwikkelen, een apparaat dat alle Europese talen spreekt. Veel fabrikanten leveren AED's die slechts een beperkt aantal talen spreken. Voor de Finse markt zijn er veel minder types beschikbaar. Dat probleem hebben we nu opgelost."

Medisol doet meer

Medisol doet meer. ,,Wie een patiënt met hartstilstand wil redden moet kleding verwijderen en elektroden op de huid plakken. Tijd om iemand uit te kleden is er niet. Dus heb je een schaar nodig. Die zit standaard niet bij een AED. Ook een scheermesje voor het verwijderen van borsthaar bij mannen ontbreekt. Dus hebben wij een rescuekit samengesteld met deze attributen erin. Die leveren wij standaard bij elk apparaat." Nog zo'n probleem waar Joziasse tegenaan liep is het vervangen van elektrodes en batterijen als het apparaat is gebruikt. Want bij wie ga je de kosten daarvan declareren? ,,Na elke reanimatie leveren wij gratis nieuwe elektrodes en batterijen. Kost jaarlijks een slordige 50 mille. Een hoop geld. Maar dat mag geen beperkende factor zijn bij het redden van mensenlevens.''

Tien miljoen omzet

Die werkwijze werpt zijn vruchten af. De afgelopen tien jaar heeft Medisol de omzet jaarlijks met 30 procent zien stijgen, het afgelopen jaar met 10 miljoen euro. Joziasse beseft dat de koek een keer op is, dat het bedrijf niet kan blijven groeien. ,,Verschil met andere leveranciers is dat omzetgroei nooit een doel is geweest. Wel het redden van levens."