Horeca

Van hobbybakker tot 2500 broden per week, zo werd Lard Breebaart ‘hit in Amsterdam-Noord’

Lard Breebaart (46) van Kometen Brood. Kometen Brood
Kometen Brood
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

In razendsnel tempo haalt Lard Breebaart (46) afgelopen september 320.000 euro op met een crowdfundingcampagne. Hiermee wordt de verhuizing naar een 460m2 grote ruimte in Amsterdam-Noord en de opening van een loket op een tweede locatie, definitief.

„Ik was totaal verrast door de belangstelling”, kijkt Lard terug in gesprek met De Ondernemer. „Crowdfunding was voor mij naast een financieringsmiddel een goede testcase om te kijken of het idee dat ik in mijn hoofd had, anderen zou enthousiasmeren.”

Concept slaat aan

Inmiddels is Kometen Brood ruim twee maanden open en is de animo nog steeds groot. Op deze vrijdagochtend is het lichte, ruim opgezette café - met open bakkerij en keuken - gezellig druk met voornamelijk buurtgenoten en vaste klanten die de eigenaar één voor één uitbundig begroeten.

Lees verder onder de advertentie

In de inpandige bakkerswinkel worden broden en ander lekkers als crolussen – een kruising tussen een croissant en een bolus –, taarten, koekjes en marmelade naar recept van Lards moeder verkocht. „We hebben al zo’n vijfhonderd broodstempelkaarten uitgedeeld en ik heb net nieuwe laten maken. Voor mij een goed teken dat het concept aanslaat.”

Grote hit in Amsterdam-Noord

Online wordt Kometen Brood veelvuldig getipt als een ‘grote hit in Amsterdam-Noord’ en een aanwinst voor de wijk. Lard: „Vanaf het eerste moment liepen er meteen klanten binnen. Het is dagelijks druk en in het weekend staat er steevast een rij mensen die een tafel willen bemachtigen. Heerlijk, dat ze ons weten te vinden.” Het actieve Instagram-account en de appgroep met zo’n 320 trouwe klanten van het eerste uur dragen hier duidelijk ook aan bij. „We zien het als een sociale ontmoetingsplek, waar buurtgenoten elkaar leren kennen en waar het bruist van levendigheid.”

Van de eerste omzet zocht ik direct op Marktplaats naar een speciale broodoven

Lard Breebaart (46) Kometen Brood

In 2020 experimenteert Lard bij hem thuis aan de Amsterdamse Kometensingel met het bakken van zuurdesembrood. Al snel ruilt en verkoopt hij broden aan buurtgenoten en zijn gang wordt omgebouwd tot een minibakkerij. „Ik heb eindeloos veel broden gebakken, soms wel honderd op de vroege zaterdagochtend”, herinnert hij zich.

Lees verder onder de advertentie

„Van de eerste omzet zocht ik direct op Marktplaats naar een speciale broodoven.” Voor adviezen belt hij andere ambachtelijke bakkers, die zonder probleem hun kennis en tips delen of hem uitnodigen voor een stage. „Als thuisbakker vormde ik voor hen geen bedreiging, dat is een fijn uitgangspunt.”

Van limoncello naar brood

De interesse voor voeding krijgt hij al jong mee vanuit huis én van zijn tijd als strategisch partner bij creative agency Natwerk. Zo werkte hij voor Unilever en bekende merken als Fish Tales en Febo. Ook zette Lard de citroenlikeur Bello Limoncello in de markt. „Het heeft zeker geholpen dat ik al wist hoe je een sterk merk opzet. Daarnaast ben ik niet iemand die eindeloos op hetzelfde niveau blijft doorgaan. Ik wist al gelijk dat ik niet in mijn Le Creuset-pan brood zou blijven bakken. Ik wil door naar een volgende uitdaging.”

Lees ook: Het broodjes-imperium van jonge ondernemer Noël (20) blijft maar groeien

Lees verder onder de advertentie

Hoe maak je de stap van hobbybakker naar een serieuze onderneming? „Mijn team was het allerbelangrijkst hierin. Het was mijn grootste angst dat ik nooit meer op vakantie zou kunnen. Niet dat ik zes keer per jaar op vakantie wil, maar een bedrijf als blok aan je been kan loodzwaar zijn, heb ik al eens ondervonden. Daar kan je kapot aan gaan. Dus ik heb al vrij snel mensen erbij gezocht en mijn moeder ging taarten bakken. Inmiddels zijn we met drie zakelijk partners; Mas van Aalderen, is hoofd bakkerij en keuken, Yara Topp heeft de leiding over het café.”

Lard met compagnons Yara (midden) en Mas (rechts). Kometen Brood
Kometen Brood

Opschalen in capaciteit

Ook de vorige, kleinere locatie, eveneens in Amsterdam-Noord, blijkt een belangrijke bouwsteen. Lard: „Hier hadden we de vrijheid van een tijdelijke plek en mensen vonden ons bedrijf nog steeds heel schattig. Ondertussen konden we opschalen in capaciteit en het team van bakkers terwijl we een efficiënt ordersysteem konden implementeren. De achterkant op orde krijgen is een enorme klus, maar deze fase bood ons die mogelijkheid.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Dit Twentse bedrijf heeft Rolls-Royce, Porsche en Microsoft als klanten

Nu is het een bedrijf van formaat, met zo’n 50 man personeel. Wekelijks worden er 2500 broden per week gebakken, voor eigen verkoop en andere horecabedrijven. Toch is de horeca met 60 procent de belangrijkste tak. Lard ziet horeca als risicospreiding: „In de perceptie van mensen moet je haast wel rijk worden van een brood van 5 of 8 euro, maar kijkend naar het intensieve proces ligt dat toch echt anders.” Om de financiële huishouding gezond te houden is hij samen met ingehuurde experts bezig met een dashboard waarop hij kan zien wat per dag, week en maand de kosten en inkomsten zijn. „Zodat ik hier tijdig op kan sturen.”

Broodbakken is een magisch proces

Lard Breebaart (46)

Tegelijkertijd is hij erop gebrand het bakproces, waar hij zelf verliefd op is geworden, te delen met klanten. Vandaar de open bakkerij in de zaak en de workshops die hij zo nu en dan geeft. „Broodbakken is een magisch proces. Zonde dat het zolang is weggestopt doordat het in de vroege uren en achter gesloten deuren werd gebakken. Het voordeel van zuurdesembrood is dat de verwerking ervan overdag plaatsvindt. Dat is fantastisch om te laten zien.”

Lees verder onder de advertentie

Hubs openen

De gedreven ondernemer ziet in brood vooral een perfect vehikel voor het realiseren van uiteenlopende mogelijkheden. Zo zoekt Kometen Brood regelmatig interessante samenwerkingen met aansprekende restaurants, culinaire personen en gelijkgestemde bakkers. „We hebben een paar keer een feest gegeven waarbij mensen die normaal hun brood komen halen, aan het dansen waren, als op een clubavond. Die ruimdenkende out of the box-mentaliteit vind ik heel leuk.”

Lees ook: Ondernemer raakte bedrijf kwijt: Ray hervond zijn werkgeluk als bakker

„Mijn hart ligt bij productontwikkeling, ik hoop het later dit jaar weer op te pakken. Net als het geven van workshops, want ik mis het broodbakken”, vertelt Lard. „Het lijkt me te gek om een boot te hebben die klanten van hier naar het Kometen Brood Loket aan de overkant vaart. Of ‘hubs’ te openen op andere interessante plekken. Ik sluit niet uit dat we binnen nu en tien jaar in het buitenland actief zullen zijn. Ik heb een bakkersvriend in Parijs en het lijkt me heel tof om daar of in Londen een zaak te openen. Ik ben niet bang om nieuwe dingen te proberen, dat maakt ondernemen alleen maar leuk.”

Lees verder onder de advertentie