Nieuws #supportondernemers

Hoe broodnodige wendbaarheid het Bakery Institute door de crisis loodst

Toen het in de oude Verkadefabriek in Zaandam gevestigde Bakery Institute half maart de deuren moest sluiten vanwege de coronapandemie, was de klap groot voor het opleidingsinstituut. Voorlopig geen cursussen meer op het gebied van brood, patisserie en chocolaterie - in totaal ruim 300 cursisten - op locatie. Echter, het team zat niet bij de pakken gist en bloem neer. Vliegensvlug was er een alternatief. In welke vorm? Dat vertelt Tamara Hoogerwaard, directeur van het instituut.

Bart Remmers 12 mei 2020

Bakery institute zaandam corona

Boven en onder: bakkers in Zaandam aan het werk. Foto's: Bakery Institute

Kort samengevat: de docenten van het Zaandammer instituut gingen letterlijk en figuurlijk thuis aan de bak met als stevige basis de online campagne ‘#ikbakthuis’. Onder deze paraplu verzamelde het opleidingsinstituut bakvragen en werden er diverse inspiratievideo’s gedeeld. Dat is een succes gebleken. Voordat we het daar met directeur Tamara Hoogerwaard over gaan hebben, eerst de volgende vraag: wat dacht zij toen de crisis enkele maanden terug op volle kracht losbarstte?

Vecht- en overlevingsmodus

,,Het is maf om te zien hoe je als organisatie reageert wanneer zo’n crisis uitbreekt. In het begin zag je grote verschillen binnen ons team. De één was lamgeslagen en vroeg zich af hoe verder te kunnen en de ander kwam direct in een vecht- en overlevingsmodus terecht en opperde talloze ideeën’’, memoreert Hoogerwaard wanneer ze terugdenkt aan de tweede helft van maart. De eerste weken van de zogenaamde ‘intelligente lockdown’, toen bijna alles op slot ging om het coronavirus enigszins in te dammen.

''Mensen deden mee om ons een steuntje in de rug te bieden, maar ook omdat ze door de crisis de tijd en zin hadden om zelf te gaan bakken''

Tamara Hoogerwaard, directeur Bakery Institute

Verkade fabriek zaandam exterieur

Al snel werd het idee van online masterclasses en een bakpakket om zelf thuis aan de slag te gaan geopperd. ,,We wisten eigenlijk direct dat de crisis geen verhaal van een week of twee zou gaan worden. We besloten daarom meteen dat de binding met onze fans en studenten behouden voor ons topprioriteit was.''

,,De #ikbakthuis-campagne was onze eerste nieuwe actie na het herplannen van de honderden cursisten De enthousiaste reacties bezorgden ons de motivatie om ermee door te gaan én het geheel uit te breiden met bakpakketten, want op talloze plekken was het bloem uitverkocht. Mensen deden mee om ons een steuntje in de rug te bieden, maar ook omdat ze door de crisis de tijd en zin hadden om zelf te gaan bakken. Een zwaar verdienmodel zit er niet achter, maar we zijn zeker uit de kosten.’’

#ikbakthuis-campagne en online video’s

Inmiddels is de bestelperiode van de pakketten (een pakket met Pasen als thema en een broodbakpakket) voorbij. Door het succes speelt Hoogerwaard serieus met de gedachte om in de toekomst door te gaan met dit soort initiatieven, ook na de coronacrisis. ,,We hebben deze periode geleerd dat het niet bijt met de fysieke activiteiten in Zaandam, het reguliere cursusaanbod. De pakketten en masterclasses zijn voor veel mensen een laagdrempelige kennismaking met het bakkersvak. Bovendien kun je het in eigen tijd en omgeving uitoefenen, de plek waar je normaal gesproken natuurlijk ook je bak-skills uitoefent.’’

Inmiddels is het team achter het Bakery Institute druk bezig met een voorzichtige herstart van de fysieke lessen in de oude Verkadefabriek, zeker nu de maatregelen worden versoepeld. ,,Het is niet eenvoudig. Veel mensen vragen zich af in welke categorie wij vallen. Drie minuten na de persconferentie over de versoepeling van de maatregelen kreeg ik de eerste mailtjes al binnen. Of we op 1 juni weer open gaan of toch later.''

,,Kijk, de bakker is een vitaal beroep. Maar we zijn geen winkel. We zijn ook geen school met een aula met daarin honderden mensen. We zijn een kleinschalig instituut. Daarom hebben we een coronaprotocol geschreven, een protocol met daarin de uitleg hoe we het anderhalve meter afstand van elkaar houden straks naleven in de lesruimte. Daar nemen we onze verantwoordelijkheid absoluut in. Het betekent onder meer dat de klassen voorlopig kleiner zijn om de kwaliteit te kunnen nastreven die mensen van ons gewend zijn.’’

Confrontatie voor ondernemers

Hoe onwerkelijk en verschrikkelijk zo’n coronacrisis voor ondernemers ook is, er zitten ook positieve kanten aan de ellende, zo ondervond de directeur. ,,Het is een cliché, maar het zet zaken veel sneller in gang. Iets dat sinds lange tijd op het lijstje stond, maar steeds op de lange baan werd geschoven vanwege allerlei oorzaken. De crisis dwingt je om wendbaarder te worden als ondernemer. Dat is best een confrontatie voor veel bedrijven’’, vertelt Hoogerwaard. ,,Ik heb in zo’n korte tijd nog nooit zoveel mooie initiatieven gezien, met name vanuit de horeca en het ambacht.’’

''Belangrijk is – en dat geldt denk ik voor alle ondernemers deze periode – dat je eerst op de korte termijn je koers vaart''

Tamara Hoogerwaard, directeur Bakery Institute

Bakery institute zaandam corona boven

Huilen in een hoekje is er voor het Bakery Institute niet bij, inmiddels is het team druk bezig met – zo goed en kwaad als het gaat – het voorbereiden van nieuwe cursussen en cursisten die hopelijk binnenkort kunnen beginnen. ,,We hebben inmiddels een Zoom-meeting gehad met een nieuwe lichting mensen en hen een bakpakket gestuurd waarmee ze de basistechnieken alvast kunnen oefenen. Spuitzakken en wat filmpjes, het is een service die we bieden om in de juiste sfeer te komen’’, aldus Hoogerwaard. ,,Op die manier willen we ons enthousiasme alvast laten blijken en ze geboeid houden.’’

Voorsorteren op wat er komen gaat

Die service is onderscheidend vermogen wat hard nodig is nu we hoogstwaarschijnlijk in een zware recessie terechtkomen. Ziet Hoogerwaard de toekomst toch nog rooskleurig in? ,,Positief blijven en alle problemen stap voor stap bekijken houdt ons op de been. Belangrijk is – en dat geldt denk ik voor alle ondernemers deze periode – dat je eerst op de korte termijn je koers vaart. Voor ons bestond dat uit de bakpakketten en video’s.''

Deel hieronder je vraag, tip of ondernemersverhaal