Nieuws #supportondernemers

Het Corona Canvas: zo behaal je ook je doelen in crisistijd

Elke ondernemer is ambitieus, zeker startende ondernemers. Maar hoe kanaliseer je ambities zodat het doel op een slimme manier bereikt wordt? En wat doe je wanneer de coronacrisis roet in het eten dreigt te gooien? Dan is hulp van experts fijn en noodzakelijk. Hulp van Frans van Rooij en zijn team, bijvoorbeeld. Hij biedt met Performance Coaching onder meer het ‘Corona Canvas’ aan.

Bart Remmers 29 mei 2020

Frans van rooij performance coach

Frans van Rooij, directeur van Performance Coaching.

Het in het Noord-Brabantse Sint-Oedenrode gevestigde Van Rooij Performance Coaching is sinds jaar en dag een bekend adres voor mensen met ambitie die verder willen komen. Ondernemende mensen met ambitie om precies te zijn. Vaak eigenaar of onderdeel van een jong en innovatief bedrijf in het mkb. ,,Klop alleen bij ons aan wanneer je ook echt ambitieus bent. Ben je dat niet, dan wordt het moeilijk en zullen we ‘nee’ moeten zeggen’’, waarschuwt Frans van Rooij, naamgever en eigenaar van het bedrijf.

Zwerm van experts

De Brabander kan spreken uit ervaring. Na zijn opleiding Bedrijfskader is Van Rooij zich in de praktijk met verkoop gaan bezighouden. Zijn werkervaring in die discipline breidde hij uit met opleidingen en ervaring op het gebied van marketing in de breedste zin van het woord. Ook was Van Rooij als freelancer verbonden aan een opleidingsinstituut waar hij doceerde en trainde in verkoop, marketing en management. Bij dit opleidingsinstituut ontwikkelde hij een train-de-trainers-opleiding. Als lid van het managementteam bij het opleidingsinstituut is Van Rooij zelfs actief geweest in het opzetten van trainingsinstituten in diverse landen.

''Juist nu moet je opvallen wil je overleven met je bedrijf. Maar ga geen gratis producten of diensten weggeven''

Frans van Rooij, Performance Coaching

Bovenstaande kennis en ervaring is waarschijnlijk de reden waarom de performance coach ons vloeiend en glashelder uitleg kan geven over de werkwijze van zijn bedrijf. Met behulp van een team aan experts, of zoals Van Rooij het liever noemt: een ‘zwerm’, en verschillende modellen kan de ambitieuze ondernemer een analyse op maat worden geboden. Daar blijft het niet bij. Wat volgt zijn methodes om ondernemers te helpen hun doelen te behalen. ,,Dat kan op talloze manieren. Onder meer met de zwerm aan experts, die op elkaar ingespeeld zijn. Heb je vragen over de marketing? Wij hebben iemand die je daarbij kan helpen. Wil je weten hoe je met stress moet omgaan? Geen probleem. Ook daar hebben we een kundig iemand voor. Een financiële analyse omtrent verdienmodellen? Ook geen probleem.’’

Stappen naar ambitie

Het mooie is, bijna overal heeft Van Rooij wel antwoord op. Met of zonder behulp van de modellen, de zwerm en – daar is ‘ie – het Business Model Canvas. Dankzij zo’n Business Model kan de ondernemer vakje voor vakje, lijntje voor lijntje stappen zetten naar steeds weer een volgende ambitie. Bezoek deze site voor een precieze uitleg. Hoe dan ook: deze manier van werken is voor velen een duidelijke roadmap op het pad richting succes. Toch is dat pad de laatste maanden een stuk onoverzichtelijker en onvoorspelbaarder geworden door de heersende crisis. Voor Van Rooij de reden om het Corona Canvas te introduceren: per vakje specifieke vragen om daarmee de business weer scherp te krijgen.

Ondernemen in crisistijd

,,We snappen dat het voor ondernemers zeer ingewikkeld is om juist nu ambities waar te maken. De wereld ziet er door de crisis totaal anders uit en dat zal voorlopig zo blijven. Met het Corona Canvas helpen we de mensen om ook nu, nee: juist nu, de beste beslissingen te nemen’’, benadrukt de performance coach. ,,Ik zie overal om mee heen ondernemers die ploeteren en er alles aan doen om de crisis te doorstaan. Zeker hier. Mijn bedrijf bevindt zich in het hart van de regio die het hardste is geraakt door corona: Oost-Brabant.’’

Van Rooij geeft een voorbeeld van slimme en minder slimme acties van ondernemers. Mensen die hun zaak weer mogen openen na de lockdown. ,,Een kapper bijvoorbeeld. Juist nu moet je opvallen wil je overleven met je bedrijf. Maar ga geen gratis producten of diensten weggeven. Waarom zou je de eerste klant na de lockdown gratis knippen? Nee, weet je wat… Organiseer een veiling. Wie het meest biedt, die mag als eerste in jouw kappersstoel. 130 euro, om een bedrag te noemen. Met zo’n actie val je op. Geef niets gratis weg. Dat lijkt heel sympathiek, maar mensen komen na de crisis weer bij je terug en verwachten dan weer iets voor niets. Dat moet je niet willen. Dat is zonde.’’

''Laten we met ons allen gezond proberen te blijven. Fysiek. Een gezonde geest. Een gezond bedrijf. Help elkaar daar zo veel mogelijk bij''

Frans van Rooij, Performance Coaching

Netwerken via videocalls

Van Rooij heeft nog veel meer adviezen die, onder andere via het Corona Canvas, de ondernemer weer op het succespad brengen. Minstens zo belangrijk, er is ook een onderneming ná de crisis. Advies in wat voor vorm dan ook blijft noodzakelijk. ,,Dat kan ook via een netwerkorganisatie waar we deel van uitmaken.’’ De organisatie heeft als doel contacten en gezamenlijke activiteiten van en tussen aangesloten organisaties en personen te bevorderen. ,,De laatste tijd gaat dat vooral via videocalls. Het is steeds weer gaaf om te zien hoe mensen elkaar in zo’n netwerkgesprek inspireren en motiveren. Het mooie is: actieve deelnemers in het netwerk helpen de wat meer passieve mensen vooruit. Het geeft een enorme kick wanneer ik dat zie gebeuren.’’

De performance coach benadrukt nog eens hoe belangrijk de zwerm, het teamwork en het netwerk is. Een netwerk dat blijft groeien, een steeds grotere zwerm bestaand uit ondernemers die ondernemers adviseren met als resultaten: ambities die worden waargemaakt. Levert deze crisis ook nog iets positief op? Ondernemerslessen voor de verdere toekomst? ,,Ik heb hier ontzettend veel verdriet en ellende gezien de laatste tijd. Het is moeilijk om daar aan voorbij te gaan en dat wil ik ook niet doen. Belangrijkste les: laten we met ons allen gezond proberen te blijven. Fysiek. Een gezonde geest. Een gezond bedrijf. Help elkaar daar zo veel mogelijk bij. Die boodschap wil ik zeker meegeven.’’

Deel hieronder je vraag, tip of ondernemersverhaal