Nieuws #supportondernemers

Leden zijn nú loyaal: hoe behoud ik dat tijdens corona?

Dat leden van je (sport-)onderneming loyaal zijn is niet alleen voor Ingrid Wijnbeek Sabajo een van de positieve ervaringen van de coronacrisis. Al dertig jaar geeft zij danslessen, sinds precies één jaar heeft ze een eigen dansstudio, Al Hayat Dance in Enschede. Behalve lessen aan leden heeft ze daarin een scala aan activiteiten: organisatoren van vrijgezellen-, privé- en bedrijfsfeesten wisten haar adres goed te vinden. Door de overheidsbeperkingen staan de activiteiten nu stil en is ze hard bezig om de bestaande leden aan haar te blijven binden. Daar wil ze marketing-advies bij. Social media-expert Menno Both van Both Social geeft antwoorden.

Tijmen de Groen 6 mei 2020

Al hayat ondernemer dans studio corona crisis

Met de verplichte sluiting van de dansscholen is Wijnbeek Sabajo met haar in Enschede gevestigde dansstudio overgegaan op online lessen. En in de weken voor 28 april dacht ze het gouden ei gevonden te hebben: buikdansen is een van de weinige danssoorten waarbij je geen partner hebt, en dus kun je makkelijk in de anderhalve meter-economie blijven buikdansen. Looproutes ingericht, tape op de grond om blokken van anderhalve meter aan te geven, losse in- en uitgang was ook in orde. Maar open, dat mag ze ondanks haar voorbereidingen nog een onbekende tijd niet.

Leden binden

De danslerares doet er ondertussen alles aan om de bestaande 55 leden aan zich te binden. Online lessen, gewoon op het normale tijdstip ‘zodat mensen hun ritme vast kunnen houden’. En achteraf terug te kijken voor de leden. ,,Ik heb direct toen de sluiting bekend werd alle leden gemaild. Ik ben gewoon open en eerlijk geweest en heb gezegd: het wordt lastig, ik heb steun van jullie nodig.” En die kreeg ze, op één iemand na heeft iedereen het abonnement doorbetaald. ,,En die persoon heeft gestuurd dat ze zzp’er is en het zelf ook erg moeilijk heeft.”

De andere lessen, evenementen en workshops: die zijn voor de komende periode stilgezet. En daarmee is direct de helft van de business weggevallen. Groei van leden is eveneens lastig. ,,Normaal komen dames voor een proefles mee, of schrijven ze zich in bij een workshop. Dat is nu nagenoeg stil komen te liggen.” Nagenoeg, want er zijn toch nog een paar nieuwe leden bijgekomen die geabonneerd zijn op een dansstudio waar ze nog nooit fysiek les hebben gehad. Maar de groeiende lijn van leden die erin zat, die is wel stil komen te staan. En de loyaliteit van de leden die ze al had, dat is ineens de ruggengraat geworden waar de studio nu op bestaat.

Vraag die dan blijft: hoe houd je die vast? Om te beginnen: normaal hebben leden een vaste les per week, nu biedt Wijnbeek Sabajo al haar danslessen aan de leden aan om ze zo tegemoet te komen. Die lessen worden uitgebreid met korte video’s waarbij de lerares uitleg geeft over specifieke moeilijke bewegingen. Daarnaast heeft ze de ‘normale’ zomersluiting van vier weken afgeschaft voor deze zomer. En die vier weken les biedt ze alle leden gratis aan. Nu is ze op zoek naar hoe de contactmomenten met de leden goed te houden. Daarvoor plaatst ze regelmatig op sociale media. Maar welke toon en frequentie? We vragen het een specialist, Menno Both in dit geval. Met zijn bedrijf Both Social helpt hij klanten aan de juiste digitale mediastrategie. Hij heeft deze vier adviezen:

1. Leden als ambassadeur

,,Het mooiste is als leden niet alleen lid blijven, maar ook nog echt ambassadeur worden voor de sportschool. Wat dan goed kan werken is om ze offline een gemeenschapsgevoel te geven. Ik weet niet zeker hoe dat bij de danswereld werkt, maar je kunt bijvoorbeeld aan een zweetbandje of gekleurd shawltje denken met je logo erop. Zo moedig je aan dat mensen dat dragen als ze meedoen met de lessen en heb je dat zelf ook aan. Met die symboliek creëer je gemeenschapsgevoel.”

2. Online consistentie

,,Wat we in het algemeen zien gebeuren is dat mensen na een social media-training berichten gaan plaatsen om maar te plaatsen. Dat werkt online tegen je. Zeker bij Facebook zul je dan een penalty, straf, krijgen waardoor je berichten minder bereik krijgen. Kijk dus bij iedere post naar de invalshoek en laat bijvoorbeeld leden aan het woord. Ik kan me voorstellen dat die leden elkaar niet allemaal kennen. Dus laat ze zich kort voorstellen en uitleggen waarom ze lid zijn, wat ze uit hun lidmaatschap hopen te halen. Qua hoeveelheid posten is dat op zowel Facebook als Instagram tussen de vier en zes keer per week.”

3. Premium content

,,Om dat gemeenschapsgevoel waar ik het eerder over had aan te sterken kun je ook kijken naar het creëren van Facebook-groepen. Daarin plaats je bijvoorbeeld die uitlegvideo’s en creëer je een community. Daar zou je zelfs nog een nieuw verdienmodel van kunnen maken: voor een bepaald bedrag per maand ben je lid van de groep en krijg je dus extra uitleg.”

4. Gemeenschappelijk doel

,,Uit onderzoek blijkt dat community ’s lastig stand houden als ze elkaar niet fysiek treffen, tenzij ze een gemeenschappelijk doel hebben. Je zou er in dit geval voor kunnen kiezen om te zeggen: ons gemeenschappelijk doel is om positief deze crisis door te komen. Of fit, veel mensen ervaren dat het lastig is om nu fit te blijven.”

Deel hieronder je vraag, tip of ondernemersverhaal