Blog #supportondernemers

Liesbeth en Harm Jan Pruim: 'We zijn tweeënhalve week bezig en het begint steeds beter te lopen'

Als De Ondernemer gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers sterker uit de coronacrisis komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers, zoals Liesbeth en Harm Jan Pruim van Thuis Eten en Wonen in Dronten: ,,Dit gaat iets goeds brengen!"

Liesbeth Pruim 2 april 2020

Harm Jan Liesbeth

Liesbeth: ,,Het geluid op de achtergrond? Dat is onze afhaal en bezorg. Het epicentrum van ons bestaan op dit moment en dat had ik een maand geleden niet gedacht. Hoewel je natuurlijk wel kort voor 15 maart voelde dat er wat ging gebeuren. We namen al eens bij de Hanos wat bakjes mee om eten in te kunnen verpakken. We hadden in ons achterhoofd wel: als het zover is gaan we er meteen mee knallen, want dan kunnen we niet een week wachten.''

,,Ons concept is eten en wonen: een restaurant en woonwinkel. Het is één bedrijf. Het was voor ons geen optie om op honderd procent omzetverlies te gaan zitten, want we houden omzet. Inrichting-projecten gaan door achter de schermen. En daarbij vind ik het niets voor ons om de deur op slot te doen en niets te gaan doen. Maar dat zie ik hier om me heen wel. De meeste horecaondernemers hebben de deur op slot. Het is heel stil in Dronten.''

''We moesten van de ene op de andere dag de organisatie veranderen''

Liesbeth Pruim, ondernemer

,,We moesten van de ene op de andere dag de organisatie veranderen, dat was even chaotisch. Tegen de mensen met vaste uren hebben we gezegd: blijf alsjeblieft komen, we gaan van een restaurantkeuken naar een productiekeuken. We zijn nu tweeënhalve week bezig en het begint steeds beter te lopen. Minder foutjes, de kinderziektes moesten er wel even uit.''

,,Mijn man Harm Jan is chef kok. Hij is heel anders gaan koken. Normaal gesproken eet je in ons restaurant uitgebreider en wat chiquer. We bereiden nu maaltijden voor een tientje per persoon. Je moet het zelf thuis warm maken, zodat wij daar niet mee zitten. Tussen 12 en 2 bezorgen we, alleen in Dronten. En tussen 2 en 5 kun je het ophalen vanuit het restaurant.''

''De grote win voor de toekomst is al die ervaring die we nu opdoen met social media''

Liesbeth Pruim, ondernemer

,,Bestellen gebeurt via mail, Facebook, Instagram en de telefoon. We hebben een webshop, maar die is meer gericht op wonen. Social media werkt juist nu erg goed. Het hele persoonlijke en snelle van reageren op berichten op Insta en Facebook werpt echt zijn vruchten af. Ik denk dat we hier straks profijt van gaan hebben. Het is echt een grote win voor de toekomst, al die ervaring die we nu opdoen met social media. Dit moet iets goeds brengen!''

,,Het is rustig in het woongedeelte. We hebben nog projecten en uitlever-opdrachten voor langere termijn. We hebben ook een paar annuleringen of berichten van uitstel gehad, maar het valt mee. Er komt nu natuurlijk niemand meer binnen. Voor projecten gaan we dat over een aantal maanden voelen. Maar voor wonen is dit de beste manier om dicht te gaan, want mensen gaan allemaal naar buiten. Het is veel desastreuzer voor de horeca, want juist nu willen mensen op een terrasje zitten. Het mooie weer doet wel extra veel pijn, maar tot nu toe voelt het niet als negatief.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.