Nieuws #supportondernemers
Social media-expert biedt hulp aan: juist nu meer uit je website halen
Voor veel ondernemers is een website op dit moment de beste manier om te laten zien wat je te bieden hebt en met klanten contact te leggen en zaken te doen. Maar een website optuigen is stap 1, hoe zorg je er vervolgens voor dat iedereen je online kan vinden? De Rotterdamse social media expert Martijn Baten (28) biedt daarbij hulp aan. Met een coronakorting van 50 procent. Binnen twee dagen ben je online nooit meer onzichtbaar.

Niet iedere ondernemer heeft de kennis, ervaring en vaardigheden om direct te beginnen met online zakendoen. Om ondernemers te helpen bij het maken van de stap naar het internet is Martijn Baten de accelerator online-groeien.nu gestart. Doelgroep: ondernemers in het mkb en zelfstandigen die zichzelf online in een korte tijd willen ontwikkelen als oplossing voor de continuïteit van hun bedrijf. In twee dagen tijd leg je een gedegen basis voor online zakendoen aan de hand van een online marketing plan en de realisatie van de belangrijkste online technieken, middelen en bijbehorende content.
'Ik wil helpen: in kosten en met mijn snelle werkwijze'
,,Ondernemers in onder andere de horeca, detailhandel, sport en recreatie en de reisbranche worden hard geraakt door de getroffen maatregelen. Voor hen dringt de tijd en staat er veel op het spel. Door te investeren in online marketing en in nieuwe online proposities, kunnen ondernemers omzet blijven draaien. Ik hoop hen daarbij met mijn snelle werkwijze te kunnen helpen.” Baten is meer dan acht jaar werkzaam als onafhankelijk online marketing specialist en medeoprichter van de Nederlandse Social Media Academie (NSMA); hét kennisinstituut op het gebied van social media voor de zakelijke markt.
"Veel ondernemers staat het water aan de lippen. Als ik ze op deze manier op weg kan helpen om online sterker te staan, dan doe ik dat graag."
'Veel ondernemers kennen nauwelijks de weg op social media'
Via online-groeien.nu worden twee pakketten aangeboden. Het startpakket omvat een uur coaching voor ondernemers die al online actief zijn en behoefte hebben aan een actieplan dat zij verder zelf kunnen uitrollen. Het tweede pakket omvat twee dagen waarna je een op maat gemaakt online marketingplan hebt, inclusief manieren om gevonden te worden door zoekmachines en content om via social media traffic te genereren.
Vooral dat laatste is hard nodig, weet Baten: ,,Veel ondernemers hebben stappen online gezet, maar ze kennen nog nauwelijks de weg op social media, terwijl hun klanten daar wel actief zijn. We kijken samen naar de mogelijkheden en op welke manier en vooral met welke tone-of-voice we kanalen als Facebook en Instagram optimaal kunnen inzetten.”
Voor zijn diensten rekent Martijn normaal gesproken 1000 euro, maar nu biedt hij het tweedagen-pakket aan voor 450 euro (ex btw). ,,Veel ondernemers staat het water aan de lippen. Als ik ze op deze manier op weg kan helpen om online sterker te staan, dan doe ik dat graag.”
Lees ook: LinkedIn-lessen van 'Top Voice' Michiel Dijkman (Samsung)
'MKB onderschat potentie van SEO'
Het hoofdstuk SEO, search engine optimalisation, is ook onderdeel van Martijns plan.
Roel de Wit, online marketeer en SEO-expert bij De Ondernemer (DPG Media), over SEO:. ,,Ik merk nog vaak, te vaak, dat mkb-ondernemers de potentie van SEO onderschatten of niet juist inzetten. Zelfs in de e-commerce. Eén van de voornaamste redenen is dat veel ondernemers het vaak lastige materie vinden en dat daardoor de investering in uren of euro’s een te hoge drempel lijkt. Ik begrijp het, SEO levert op korte termijn meestal te weinig op. Maar benut juist deze tijd om de zaadjes te planten, zodat je daar richting het einde van het jaar de vruchten van plukt". "
,,De potentie op de langere termijn is, kan ik uit eigen ervaring zeggen, enorm! Het internet staat vol met tips en best practices en het aanbod van digital marketing webinars is fors gestegen de afgelopen weken. Maak daar gebruik van. Daarnaast faciliteert Google al jaren de Analytics Academy Courses, de plek om de Google tools te leren toepassen. Ze helpen je om jouw website bezoekers en klanten beter te begrijpen.”