Nieuws supportondernemers

OJC Rosmalen en Adverteren.nl roepen op: ‘Wees loyaal, koop lokaal’

De campagne vanuit sportverenigingen ‘Wees loyaal, koop lokaal’ - een initiatief van voetbalclub OJC Rosmalen en Adverteren.nl – roept leden van sportclubs op om vooral lokaal te kopen. Nu, maar zeker ook straks, ná de coronacrisis. ,,We kunnen zo echt iets terugdoen voor onze trouwe sponsoren en andere lokale ondernemers!”

Van onze redactie 10 april 2020

Wees loyaal koop loyaal

Nico van Beers van Adverteren.nl (links) en Roel van de Sande van OJC Rosmalen zijn de initiatiefnemers van de campagne vanuit sportverenigingen ‘Wees loyaal, koop lokaal’.

Lokale ondernemers worden keihard getroffen in deze periode. Dit naar aanleiding van de zeer nodige, maar wel verstrekkende maatregelen vanuit de regering. Of het nu om horecazaken gaat of kleinere retail, het zijn zware tijden voor lokale ondernemers nu de economie compleet op slot zit. En ook als de crisis straks voorbij is, zal het nog een hele tijd duren voor de zaken weer op orde zijn.

Met dit gegeven in het achterhoofd zetten Roel van de Sande van OJC Rosmalen en de Bossche ondernemer Nico van Beers van Adverteren.nl de loyaliteitscampagne ‘Wees loyaal, koop lokaal’ op. ,,De boodschap is urgent en de belangen zijn groot”, zo geven Van de Sande en Van Beers aan.

Campagne landelijk uitgerold

De slogan ‘Wees loyaal, koop lokaal’ wordt al her en der gebruikt in een aantal gemeenten in Nederland, maar niet consistent. Ook wordt de slogan ondersteund met verschillende uitingen. Nieuw aan deze campagne is dat deze vanuit de sportclubs gedragen wordt, de campagne landelijk wordt uitgerold en dezelfde herkenbare uitingen draagt.

Met de campagne worden sportclubs opgeroepen zich aan te melden via WLKL.NL om vervolgens hun eigen leden te motiveren om lokaal te kopen. Om tijdens en vooral ook na de coronacrisis een groot deel van hun aankopen te doen bij de trouwe sponsors van de sportclubs, vaak de lokale ondernemers. Ook zij kunnen zich aanmelden via de website.

''Met deze campagne willen we laten zien dat we ook in moeilijke tijden aan onze sponsoren denken. Dat wij hen als sportclubs een warm hart toedragen''

Roel van de Sande, OJC Rosmalen

OJC Rosmalen voorbeeldclub

De campagne wordt gedragen vanuit sportclubs, waarbij OJC Rosmalen als voorbeeldclub fungeert. ,,OJC is één van de grootste voetbalclubs van Nederland, met maar liefst 2.300 leden”, vertelt Van de Sande, zelf verantwoordelijk voor sponsoring en relatiebeheer bij OJC. ,,Al die jaren hebben lokale ondernemers ons trouw gesponsord. Met deze campagne willen we laten zien dat we ook in moeilijke tijden aan onze sponsoren denken. Dat wij hen als sportclubs een warm hart toedragen en samen met alle sportverenigingen lokale ondernemingen supporten.”

,,Het belang van lokaal kopen is groter dan ooit”, benadrukt ook Van Beers. ,,En het is ook ontzettend belangrijk dat dit een algehele bewustwording wordt. Dat we de komende jaren echt lokaal gaan kopen. En ook veel minder online shoppen, maar juist offline om de hoek. Het is niet alleen bedoeld voor club sponsoren. Ook niet-sponsoren mogen zich zeker aanmelden.” De campagne, zo vertelt Van Beers, gaat nog verder uitgebreid worden. Met herkenbare spreuken en kreten, maar dan gericht op de ‘Wees loyaal, koop lokaal’.

''Er zijn zoveel sportclubs in Nederland, met ontzettend veel leden in het kielzog. Dat betekent dat die sportclubs ook allemaal een groot bereik hebben''

Roel van de Sande, OJC Rosmalen

Veel leden

De campagne wordt bij OJC onder de aandacht gebracht via de Nieuwsflits van de club in combinatie met social media. Alle huishoudens worden aangeschreven om de campagne te ondersteunen. ,,Er zijn zoveel sportclubs in Nederland, met ontzettend veel leden in het kielzog. Dat betekent dat die sportclubs ook allemaal een groot bereik hebben. We hopen dan ook van harte dat andere clubs ons voorbeeld volgen”, vertelt Van de Sande.

Benny Bouwmans – trouw OJC-sponsor - is een van de eerste ondernemers die de uiting van de campagne bevestigd heeft aan de gevel van zijn zaak Barrique Culinair & Cadeau in de Bossche Vughterstraat. ,,Alle kleine lokale zelfstandigen hebben het ontzettend lastig. Niet alleen de horeca, maar ook winkels. Een mooi initiatief dit!”

Foto 3 voorbeeldspreuk

Meedoen? Zo meld je je aan...

Sportclubs en lokale ondernemers kunnen voor aanmelding en/of meer informatie naar de website WLKL.NL. WLKL.NL stelt een campagnepakket beschikbaar. Per sportclub is er campagnemateriaal speciaal voor de clubleden. Deze hartvormige, rode stickers en posters kunnen thuis voor het raam worden gehangen als blijk van steun voor de campagne. Daarnaast is er materiaal voor de sportclubs zelf en voor de sponsoren/lokale ondernemers.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.