Aangeboden door SharePeople

Nieuws AOV

Waarom een AOV van SharePeople 'allesbehalve weggegooid geld is'

Zzp-ondernemers en hun arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), het lijkt al sinds tijden een slecht huwelijk. Dat 80 procent(!) van deze groep geen AOV heeft, is daar het confronterende bewijs van. Jenna Buijsman was tot augustus onderdeel van die groep onverzekerde zelfstandigen. Haar reden? Een aversie tegen verzekeringsmaatschappijen waar mannen in pakken onpersoonlijke en ongegronde vragen stellen. Totdat een vriendin over SharePeople vertelde; twee dagen later sloot ze zich aan bij hét betaalbare en toegankelijke alternatief voor de AOV. ,,Dit is allesbehalve weggegooid geld.”

(bron: Belastingdienst) 16 november 2020

Jenna buijsman sharepeople aov alternatief

Zzp-ondernemer Jenna Buijsman sloot zich in augustus aan bij SharePeople: ,,Ik betaal slechts 10 euro per maand, heb daarmee een mooi alternatief voor een AOV en zie ondertussen ook nog eens dat SharePeople veel contact zoekt via social media." Foto: Anjali Ram

,,Ik ben actief in de schuldhulpverlening en werk sinds mei voor mezelf”, begint Buijsman. ,,Dat zat er al een tijdje aan te komen omdat ik de vrijheid van zelfstandigheid altijd al aantrekkelijk vond. Mijn ouders hebben daar ook een rol in gespeeld. Zij zijn ook ondernemer en dat heeft mij toch altijd geprikkeld. Dit jaar besloot ik de knoop door te hakken en ook voor mezelf te gaan werken.” Hier vind je meer over de mogelijkheden van SharePeople.

De ondernemer uit het kleine dorpje Kedichem was direct voornemend om een AOV af te sluiten, netjes zoals haar ouders dat eerder ook hadden gedaan. Bovendien zag Buijsman in de schuldhulpverlening met eigen ogen hoe schrijnend geldproblemen kunnen zijn.

Waarom 500 euro betalen voor een overbodig adviesgesprek?

,,De zoektocht naar de juiste verzekeraar viel me echter niet mee. Bij sommige partijen moet je eerst advies afnemen en dat kost dan 500 euro. Ik ben bekend in het sociaal domein en weet veel van regelgeving. De vragen die tijdens zo’n adviesgesprek worden gesteld, helpen mij daarom geen stap vooruit. Ik weet heel goed waar ik recht op heb. En die 500 euro gebruik ik trouwens liever voor mijn buffer als startend ondernemer.”

De zelfstandige schuldhulpverlener merkte ook op dat wanneer je online een AOV wilt afsluiten, er alleen maar verzekeraars zijn die tot het pensioen uitkeren. Daarnaast is er volgens haar online ook geen sprake van advies op maat waardoor oververzekering op de loer ligt en je dus veel teveel geld betaalt.

Aansluiten bij SharePeople

Wil jij ook deel worden van deze groeiende groep ondernemers die hun inkomen bij arbeidsongeschiktheid via SharePeople regelen ? Hier vind je er alles over en kun je je direct aanmelden.

,,Bij een van de maatschappijen moest ik een bestand van vijftien pagina’s invullen voordat ik überhaupt ook maar iemand had gesproken. Er werd zelfs gevraagd naar mijn lengte en gewicht. Er wordt totaal niet gekeken naar het persoonlijke aspect waar het voor mijn gevoel bij zo’n verzekering juist om draait. De goeden lijden onder de kwaden. Er wordt gefocust op de rotte appels in onze samenleving waardoor je bij het minste of geringste al geen aanspraak meer maakt op uitbetaling.”

Boek 'De meeste mensen deugen' doet denken aan SharePeople

,,Heb je het boek ‘De meeste mensen deugen’ weleens gelezen?”, vraagt Buijsman. ,,Daar moet ik steeds aan denken als ik over SharePeople praat. In tegenstelling tot de grote verzekeraars gaat men bij deze partij uit van het goede van de mens. Het is misschien een ouderwetse gedachte, maar het is inmiddels wel gebleken dat het werkt.”

"Als zzp'er heb ik geen collega’s, maar bij deze club voelt het wel een beetje zo. Iedereen helpt elkaar, we staan er samen in"

Jenna Buijsman, zelfstandig schuldhulpverlener

SharePeople maakt het ondernemers makkelijk om zich aan te sluiten

Gezien de kleine 3.800 zzp-ondernemers (het aantal groeit nog dagelijks) waar Buijsman onderdeel van is, heeft ze het bij het rechte eind. SharePeople maakt het voor ondernemers makkelijk om zich aan te sluiten. Het biedt een AOV die eenvoudig online is af te sluiten, waar geen verzekeraar bij betrokken is en waarbij verzekeringspremies niet bestaan. Dit heet crowdsurance.

SharePeople maakt gebruik van een technologie waarmee je onderlinge betalingen kunt regelen. Vergelijk het met Tikkie. Zodra een ondernemer zich aanmeldt, wordt hij of zij op basis van de KVK-gegevens in een bepaalde groep geplaatst. Raakt iemand in deze groep arbeidsongeschikt, dan selecteert het algoritme van SharePeople 40 tot 75 mensen om een donatie voor deze persoon te doen. Deze donatie is maximaal 6 procent van het geselecteerde inkomensniveau. Alle stortingen samen vormen het inkomen dat de arbeidsongeschikte normaal gesproken minimaal netto verdient. Er zit geen marge tussen waardoor SharePeople goedkoper is dan een verzekering.

Tekst gaat verder onder de foto van Jenna Buijsman. Foto: Anjali Ram

Jenna buijsman sharepeople aov alternatief 1

Aansluiten bij SharePeople

Wil jij ook deel worden van deze groeiende groep ondernemers die hun inkomen bij arbeidsongeschiktheid via SharePeople regelen ? Hier vind je er alles over en kun je je direct aanmelden.

Buijsman is er bijzonder enthousiast over. ,,Het fijne van SharePeople is dat ik weet wat er met mijn geld gebeurt. Er wordt direct iemand mee geholpen in plaats van dat het in een grote verzekeringsmaatschappij verdwijnt. Als zzp-ondernemer heb ik geen collega’s, maar bij deze club voelt het wel een beetje zo. Iedereen helpt elkaar, we staan er samen in.”

Profijt van het netwerk dat SharePeople óók is

,,Een tijdje geleden was ik betrokken bij een campagne van SharePeople en daar heb ik medeoprichter Cosmas Blaauw leren kennen. Hij vertelde mij dat die campagne compleet werd gedragen door ondernemers die zijn aangesloten bij SharePeople. Zelfs de fotograaf was erbij betrokken. Dit is dus ook een netwerk waarbinnen mensen elkaar iets gunnen. Het draait hier niet om winst maken. Ik betaal slechts 10 euro per maand, heb daarmee een mooi alternatief voor een AOV en zie ondertussen ook nog eens dat SharePeople veel contact zoekt via social media. Dit concept blijft zich maar ontwikkelen en hetzelfde geldt voor de ondersteuning die wij ontvangen. Dit is alles behalve weggegooid geld.”