Nieuws Zzp
Aantal datalekken door cyberaanvallen fors omhoog: 'Ook zzp'ers lopen steeds groter risico'
Steeds meer mensen krijgen te maken met datalekken door cyberaanvallen, blijkt uit de Rapportage Datalekken 2021 van De Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het aantal meldingen is in 2021 met 88 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. ,,Ook zzp’ers moeten cyberrisico’s niet uit het oog verliezen", zo waarschuwt Marion van Happen, ceo van de internationale HR-dienstverlener HeadFirst Group.

Zzp'ers lopen meer risico om slachtoffer te worden van online criminaliteit. Foto: Shutterstock
Eerder meldde het CBS ook dat in 2021 17 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder – bijna 2,5 miljoen mensen – slachtoffer zijn geweest van online criminaliteit. Meldingen over hacken (7 procent) en aankoopfraude (10 procent) kwamen het meeste voor. Mensen in de leeftijdsgroep 15 tot 25 jaar zijn het vaakst slachtoffer van het hacken van een account of apparaat, gevolgd door mensen van 25 tot 45 jaar oud.
HeadFirst Groep-ceo Marion van Happen: ,,Voor een opdracht voeren hoogopgeleide zelfstandig professionals veel werkzaamheden online uit op een computer, laptop of telefoon. Daardoor lopen zij meer risico om slachtoffer te worden van online criminaliteit. Om te voorkomen dat gevoelige informatie in handen komt van andere partijen, is het belangrijk het risico om gehackt te worden zoveel mogelijk te minimaliseren. Bijvoorbeeld door het regelmatig maken van een back-up van kritische gegevens, het draaien van maandelijkse software-updates en het gebruik van twee- of multifactor-authenticatie voor toegang tot e-mail en remote access.''
''Draai maandelijkse software-updates en gebruik twee- of multifactor-authenticatie voor toegang tot e-mail en remote access.''
Wat te doen bij beveiligingsbreuk, cyberaanvaal, cyberbedrog, cyberfraude of hacking?
Helaas is het niet altijd mogelijk om online criminaliteit helemaal buiten te sluiten, benadrukt Van Happen. ,,Gelukkig is hiervoor een verzekering tegen cyberrisico’s. Deze helpt bij een beveiligingsbreuk, cyberaanvaal, cyberbedrog, cyberfraude of hacking. Daarnaast dekt het digitale aansprakelijkheid en kosten zoals het verder beperken van schade, het herstellen van verloren data, software, reputatie én misgelopen omzet.''
Lees ook: Mogen we weer Amerikaanse SaaS-diensten als Mailchimp gaan gebruiken?