Nieuws Zzp

Foodtrucks staan door corona stil: zo zorgen zzp-ondernemers voor omzet

Festivals, bedrijfsfeestjes, bruiloften, het ene na het andere evenement is sinds de lockdown afgelast. Foodtruckondernemers zien hun omzet daardoor hard kelderen. Met veel creativiteit proberen ze hun onderneming draaiende te houden. ,,Ik heb nog geprobeerd of ik met mijn koffiebar langs drukke fietsroutes of op grote carpoolplekken kon gaan staan, maar dat was niet gemakkelijk te regelen."

Rijan van Leest (AD) 9 oktober 2020

Abbie ijsbus foodtruck corona klanten

Bij gebrek aan bedrijfsfeesten en grote evenementen trok Abbie's IJsbus naar campings en dorpen. Foto's: Moreno Molenaar

Eindelijk mocht Jaap Coolen weer op pad met zijn rijdende koffiebar Rossig. Zowat een half jaar heeft zijn bedrijf stilgelegen, maar in september had de foodtruckondernemer weer twee evenementen op zijn agenda staan, vertelt hij tegen BN De Stem.

,,Alles lag stil”, vertelt Coolen. Vanuit zijn omgebouwde paardentrailer zorgt hij voor koffie en thee met wat lekkers op evenementen en feestjes, maar door de coronacrisis stortte die branche in en was er nauwelijks nog vraag naar Coolen en zijn koffiebar.

Fietsroutes en carpoolplekken

,,Ik heb nog geprobeerd of ik met mijn koffiebar langs drukke fietsroutes of op grote carpoolplekken kon gaan staan, maar dat was niet gemakkelijk te regelen. Bovendien moet ik heel wat koffiezetten om er wat aan te verdienen, want mijn marges zijn klein. Ook kon ik niet in andere horecazaken als medewerker aan de slag, want die waren dicht. Toen ben ik vanuit huis maar administratief werk gaan doen.”

Inmiddels werkt Coolen weer als zzp’er en uitzendkracht in de horeca. Hij is lang niet de enige ondernemer die de afgelopen maanden nauwelijks iets met zijn foodtruck heeft verdiend. Uit onderzoek van FoodtruckBooking blijkt dat ruim de helft van de foodtruckondernemers al snel na de lockdown besloot om de foodtruck te sluiten, in eerste instantie tijdelijk

Lees ook: Lokaal eten verkopen: dankzij corona lukt het deze ondernemers wel

Achthonderd tot duizend foodtrucks

Het is niet bekend hoeveel foodtruckers de afgelopen maanden definitief zijn gestopt met hun bedrijf. Arjan de Hoon, die met zijn bedrijf ToetToetFood foodtrucks regelt voor bedrijfsfeesten, schat dat er in Nederland tussen de achthonderd en duizend foodtrucks zijn. Hij ziet dat de meeste foodtruckondernemers zich ondanks de lage omzet nog aardig weten te redden.

,,Ze hebben relatief lage kosten, worden nog overeind gehouden door overheidssteun of teren op de reserves die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd”, vertelt De Hoon. ,,Bovendien zitten er goede ondernemers tussen die nu ook kansen zien.”

Abbie ijsbus foodtrucks zzp corona portret

Zo zag hij foodtruckers hun wagen inzetten als alternatief voor de gesloten bedrijfsrestaurants en kantines. Andere ondernemers hebben met hun foodtruck een plekje op de weekmarkt gevonden of zijn overgeschakeld op bezorging.

Drive thru restaurants

In verschillende steden werden dit voorjaar drive thru restaurants opgericht waar rijdend langs foodtrucks maaltijden konden worden besteld. Ook lieten bewoners onder meer via het landelijke platform Buurtkeukens foodtrucks naar hun wijk komen om zo gezamenlijk met hun buren coronaproof een gezellige avond te hebben.

De Hoon: ,,Een aantal foodtruckers heeft goed gekeken waar de mensen deze zomer waren. Zij gingen bijvoorbeeld de campings op.” Dat deed ook Abbie den Engelsman uit Ossendrecht met zijn ijsbus. Even vreesde hij dat hij een heel rustige zomer tegemoet zou gaan. ,,We staan vooral op bedrijfsfeesten, maar die werden allemaal afgeblazen. In maart waren we voor mei en juni al volgeboekt, maar iedereen belde af”, vertelt Den Engelsman.

Lokale Facebookgroep

,,Maar toen werd ik gevraagd om met de ijsbus op een camping in de buurt te komen staan en dat liep best goed. Ook zijn we op zondag in Ossendrecht en Calfven gaan staan. Dat doen we nog steeds. Via de lokale Facebookgroep laten we weten waar we die dag in de dorpen te vinden zijn.”

Lees ook: Dit kun je leren van het marketingsucces van Coolblue, volgens expert Paul Moers

Den Engelsman is niet ontevreden over de zomer van Abbie’s IJsbus. ,,Onze omzet is lager dan vorig jaar, maar niet zo dramatisch dat we moeten stoppen. Ik hoop dat we volgend jaar weer wat meer bedrijfsfeestjes hebben, maar ik denk dat we de campings en de dorpen ook blijven doen.”

Hoop op voorjaar

Coolen twijfelt over de toekomst van zijn rijdende koffiebar. ,,Ik kan de vaste lasten van mijn onderneming laag houden, want ik heb bijvoorbeeld geen personeel. In de wintermaanden is er sowieso minder vraag naar foodtrucks en ik hoop daarom dat het vanaf het voorjaar weer aantrekt. Ik vraag me echter af of er volgend jaar alweer grote festivals zullen zijn.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.