Nieuws Actueel

Agrimarkt: super met wortels in Zeeuwse bodem

Boodschappen doen wordt voor steeds meer consumenten een bewuste keuze. De herkomst en samenstelling van een product zijn belangrijk geworden. Ook de manier waarop we onze inkopen in huis kunnen halen speelt een grote rol.

John de Kok | Foto: Felice Buonadonna 22 december 2016

Groenteboer 2

Als dochteronderneming van de boerencoöperatie CZAV (Coöperatieve Zuidelijke Aan- en Verkoopvereniging) heeft de Agrimarkt al sinds haar opening in 1970 de wortels letterlijk en figuurlijk stevig in de Zeeuwse bodem. Met, tot het jaar 2000, slechts één vestiging zag de supermarkt ketens komen en gaan.

Succesvol

Het concept van de Agrimarkt - duurzame producten uit de eigen regio gecombineerd met een zeer breed en diep assortiment van 25.000 items en een prettige winkelomgeving - is een schot in de roos. Inmiddels heeft de Agrimarkt vijf vestigingen in Zuidwest-Nederland en de komst van een zesde filiaal in Terneuzen staat redelijk vast.

Investeren

Commercieel directeur Wilfred van Elzakker: ,,De vraag is of we veel winkels willen hebben. Het lijkt ons beter te investeren in online-diensten. De logistiek hebben we, nu zijn we aan het evalueren hoe we de webshop toegankelijker kunnen maken en het ophalen zo gemakkelijk mogelijk. De service moet maximaal zijn. We nemen daarom de tijd om het zorgvuldig op te zetten. De kogel is nog niet door de kerk.''

Leveranciers uit regio

Voor Agrimarkt is het streekproduct belangrijk. Wilfred: ,,De manier waarop wij het doen is uniek. Je moet de klanten kunnen vertellen waar het product vandaan komt. Onze kaas van Schellach is van Schellach, de prei van Sandee van Sandee. Wij werken graag op duurzame basis met boeren rondom onze winkels. Door de intensieve samenwerking met regionale leveranciers blijft het geld in de regio, waar het bij andere supers naar Holland of het buitenland gaat. ,,We kunnen een constante kwaliteit garanderen en hebben altijd verse producten met een maximale houdbaarheid in huis, ook rond de feestdagen. Dat is een kracht van de Agrimarkt." Versproducten zoals bloemen koopt de supermarkt elke dag rechtstreeks in op de veiling in Aalsmeer.

400 medewerkers

De omzet van Agrimarkt bedraagt tientallen miljoenen. De supermarktketen heeft zo'n 400 medewerkers en duizenden trouwe klanten. ,,Maar liefst 8,2 procent van de totale Nederlandse bevolking koopt weleens bij de Agrimarkt, voor vijf winkels is dat grandioos", meent Wilfred. Bijkomende verklaring voor een succesvolle Agrimarkt zijn het winkelconcept en unieke acties. ,,Prettig winkelen is belangrijk. We hebben ruime winkels waar je snel doorheen kunt, maar waar je ook de ruimte hebt om je rustig op de producten te oriënteren.''

Gerelateerde artikelen

> Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt: zeeuwen koken weer traditionele winterkost> Supermarktketen Agrimarkt gaat online