Nieuws Agro

Hortensiakweker Alex Schoemaker zag die kans: 1,8 miljoen hortensia's per jaar

Al zes generaties kweekt de familie Schoemaker planten en bomen op hun kwekerij in Boskoop. Nadat hij het bedrijf had overgenomen, besloot Alex Schoemaker, de zesde generatie, zich exclusief te richten op de pluimhortensia (hydrangea paniculata). Die beslissing is uitstekend uitgepakt, want hij verkoopt nu ongeveer 1,8 miljoen hortensia’s per jaar.

Peter Westhof 25 mei 2022

Alex Schoemaker van Living Creations

Alex Schoemaker (r) richtte hortensiakwekerij Living Creations op. Naast hem staat Jacques Schoemaker, die inmiddels met pensioen is. Foto: Living Creations

De familie Schoemaker is sinds het jaar 1800 actief op hetzelfde stuk grond in het Zuid-Hollandse Boskoop. Alex Schoemaker kwam hier pas achter toen bij het maken van de website de stamboom van de familie werd bekeken. Ook kon een oom hier wat meer over vertellen. ,,Dit was een verrassing voor mij. Het bleek dat ik al de zesde generatie ben, die hier als kweker werkzaam is. Het is oorspronkelijk begonnen als een bedrijf voor boomkwekerij-artikelen. Azalea’s, rododendron en beuken. Zij kweekten wel driehonderd soorten”, vertelt Schoemaker.

De bloemen- en plantenteelt is sinds 1800 enorm veranderd. Schoemaker denkt bijvoorbeeld terug aan zijn grootvader, die van vakantie altijd terugkwam met een groot aantal planten in zijn bagage. ,,Dat was in die tijd iets nieuws. Mijn grootvader zag in het buitenland een paar planten die in Nederland nog niet bekend waren en kwam daarmee terug. Vervolgens werd dat gekweekt. Mensen waren verbaasd dat hij dat had. Zo kwam dat op gang. Mijn grootvader was een echte pionier.”

Lees ook: Koen Thijssen (ex-Bloomon, nu Insify): ‘Niemand in de verzekeringsbranche heeft dit nog gedaan’

Alex stond al op zijn zestiende op eigen benen

Al op zijn zestiende besloot Alex Schoemaker - die nu 42 jaar is - dat hij op eigen benen moest staan en begon hij een eigen kwekerij. ,,Het was voor mij een drang om iets voor mezelf te doen. Om iets te betekenen. Misschien ook om een soort onafhankelijkheid te bereiken. Ik werkte tachtig uur en ik had geen enkele cent. Op zondag deed ik de administratie. Maar toch voelde ik me heel gelukkig. Ik was echt met mijn droom bezig.”

In 2003 ging het familiebedrijf failliet. Schoemaker besloot daarop dit over te nemen en het helemaal opnieuw op te bouwen. Zijn vader kwam vervolgens bij hem in dienst. ,,Dit was inderdaad een opmerkelijke overname, maar bij ons kan dat. Eigenlijk heb ik het van mijn grootvader overgenomen. Die was nogal dominant en heeft mijn vader nooit veel ruimte gegeven.”

De onderneming is gespecialiseerd in veredelen en vermeerderen

Schoemaker nam rond 2005 een opmerkelijk besluit, want hij ging zich helemaal concentreren op één enkele plant: de pluimhortensia. Dat werd nog verder uitgebouwd en sinds 2010 is het bedrijf onder de merknaam Living Creations helemaal gespecialiseerd in het veredelen, vermeerderen en kweken van pluimhortensia’s. Het heeft zo een eigen hortensiacollectie ontwikkeld. Het bedrijf is nu goed voor 1,8 miljoen pluimhortensia's per jaar. Ze worden met name naar allerlei landen in Europa geëxporteerd.

"Het product moet op het juiste moment in de schappen staan. Dat verwachten de mensen ook en dat kan ook tegenwoordig"

Alex Schoemaker

,,Pluimhortensia’s groeien heel makkelijk, zijn winterhard, worden niet ziek. Het maakt ook niet uit hoe je ze snoeit, ze bloeien sowieso altijd en gaan lang mee. Ze trekken ook insecten aan, waardoor biodiversiteit wordt geboost. Ze worden verkocht als korte struik en de volgende zomer kun je dan de eerste bloei verwachten”, vertelt Schoemaker.

De consument doet tegenwoordig meer impulsaankopen

Volgens Schoemaker is het gedrag van consumenten, die tuincentra bezoeken, flink veranderd. ,,Vroeger gingen mensen met een lijstje naar een tuincentrum toe en zeiden ze: ‘dit heb ik nodig en dat heb ik nodig’. Tegenwoordig zijn het meer impulsaankopen. Het product moet op het juiste moment in de schappen staan. Dat verwachten de mensen ook en dat kan ook tegenwoordig. Het assortiment is daarop afgestemd.”

De tekst gaat onder de foto verder.

Alex Schoemaker, de oprichter van Living Creations

Living Creations kreeg van consumenten wel regelmatig de vraag, waar zij hun pluimhortensia’s konden kopen. Om de consument tegemoet te komen, opende het bedrijf vorig jaar juli een webshop. ,,Er werd heel vaak gevraagd, waar onze hortensia’s in de tuincentra stonden. We hadden geen idee. We zijn daarop met onze webshop gestart, vanuit het idee: we moeten het hele jaar beschikbaar zijn. We verschepen alleen niets tijdens de hete zomermaanden. De planten verdragen wel hitte maar drogen uit in de verpakking tijdens het transport. We nemen dan wel pre-orders aan.”

Living Creations is gestart met kweken van pluimhortensia’s in Noord-Amerika

Living Creations is nu ook met een project in Noord-Amerika bezig, waar een partnerbedrijf zich ook op het kweken van pluimhortensia’s heeft gestort. ,,Zij gaan ons bedrijf spiegelen, maar dan voor de Amerikaanse markt. Ze zijn werkzaam op verschillende locaties, waaronder ook in Canada. Ze hebben nu een exclusief contract voor al onze genetica. We hebben een half jaar aan elkaar gesnuffeld en we hebben er nu een klap op gegeven. Heel spannend allemaal.”

Kwekers zijn een speciaal slag mensen, zo meent Alex Schoemaker. ,,Het zijn allemaal vechters. Ze zijn bereid om heel veel voor hun product te doen. Het is je leven. Als ik naar Boer Zoekt Vrouw kijk, herken ik bepaalde dingen. Als kweker sta je altijd aan, want de natuur slaapt niet. Je ziet de afgelopen tien jaar dat mensen weer meer interesse in onze sector hebben gekregen. Het respect is ook toegenomen. Mensen willen meer met de natuur doen. Tijdens de coronacrisis is dat gevoel versterkt en daar profiteren wij van.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws