Video Actueel
Wat er sinds de komst van Tijn van Elderen veranderde bij Brabantia: alles
Zou je zeven jaar terug gaan in de geschiedenis van het Brabantse familiebedrijf Brabantia, dan trof je een totaal ander familiebedrijf aan. Het ooit zo degelijke huishoudmerk verkoopt nu hippe designproducten. In de videoserie Werkverkeer daarom de man die verantwoordelijk was voor die ommezwaai: ceo Tijn van Elderen.

;feature=youtu.be
Vraag je Van Elderen wat er veranderd is in zijn bedrijf sinds 2012, dan weet hij eigenlijk niet waar hij moet beginnen. Zijn antwoord: ,,Alles.’’ De producten en het marketingplan van het Brabantse bedrijf zijn zeven jaar geleden namelijk helemaal op de schop gegaan.
Nieuw succes Brabantia
Dat begon allemaal met een marktonderzoek dat Van Elderen instelde nog voor hij ceo werd. De simpele vraag die hij klanten daarbij stelde – wat vind je van Brabantia? – bracht het bedrijf uiteindelijk in een stroomversnelling.
Lees ook: Tijn van Elderen: 'Ik wil ons familiebedrijf 100 procent recyclebaar overdragen'
Want dat Brabantia mee moest met zijn tijd stond voor Van Elderen vast; Brabantia was voor klanten vooral dat degelijke merk voor huishoudartikelen. Dat de producten van Brabantia nu totaal veranderd zijn mag blijken uit deze aflevering, als Van Elderen presentator Roland Tameling meeneemt naar de showroom.
Nieuwe uitstraling en innovatie
De innovatie gaat ook verder dan een nieuwe uitstraling van de producten, maar zit ook in het technische hoek. Brabantia werkt voor technische innovaties samen met Philips en investeert in ecologische projecten als The Ocean Cleanup van Boyan Slat.
Toch vindt Van Elderen het belangrijk te benadrukken dat al deze veranderingen niet op zijn naam staan. Een regel binnen de Brabantia-familie: elke keer dat je zegt dat iets jouw idee was stop je geld in de pot. En juist ook die manier van denken helpt Brabantia nu nog vooruit.
Videoserie Werkverkeer
Elke twee weken is er op deondernemer.nl een aflevering van 'Werkverkeer' te zien, gepresenteerd door Roland Tameling. Naast 'Werkverkeer' zijn er meerdere nieuwe videoseries op deze website, waaronder 'Startup Stories' over - inderdaad - startende ondernemers, EenmansZaken over, door en voor zzp'ers en 'Over de Grens', waarin ondernemers aan het woord komen over hun stappen naar het buitenland.
Vorige afleveringen van Werkverkeer
Michiel Muller (CEO Picnic): 'We gaan enorm uitbreiden in Duitsland'
Marco Aarnink (Print.com): 'Businessmodel samen met 100 klanten gemaakt'
Fleur en Charlotte Melkert (Equalture): 'Als startup zoeken wij juist senior personeel'
Jordy Cobelens (CEO TW Steel): 'Max Verstappen? Dat zou heel mooi zijn'
Lex Hoefsloot (CEO Lightyear) in Werkverkeer: 'Ik zoek nog een investeerder'
Jaap Korteweg: van Vegetarische Slager naar Veganistische Melkboer