Nieuws Actueel
Amazon verzendt al voor ze hebben verkocht

Non-food retail gleed de afgelopen jaren weg in een diep dal. Economisch herstel lijkt nu voor enig houvast te zorgen. Voor veel retailers zal een licht herstel van de omzet echter niet genoeg zijn. De sector moet op zoek naar nieuwe business modellen om de toekomst veilig te stellen, zegt het ING Economisch Bureau.
Ander business model Een deel van de sector is alert als het gaat om de impact van technologie. Zo is ruim 22% het eens met de stelling dat het business model van zijn of haar onderneming de komende 5 jaar moet worden aangepast als gevolg van technologische innovatie. Bijna 2/3 antwoordt neutraal, terwijl 13% het oneens is met de stelling.
Smart retail Het regisseren van de keten vraagt om accurate voorspellingen van de vraag. Amazon denkt inmiddels zulke slimme systemen te hebben dat het goederen al wil verzenden voordat de daadwerkelijke verkoop heeft plaats gevonden. Bij ‘anticipatory delivery’ worden goederen voor verkoop naar een magazijn dichtbij de prospect gestuurd of op een truck geladen. Slimme software die meer computing power benut is hiervoor de drijvende kracht.
Kleinbedrijf – Local hero Het kleinbedrijf, in de vorm van de ’local hero’, fungeert als tegenhanger van de grotere (smart) retailers. De slag op prijs en efficiency zal het kleinbedrijf niet kunnen winnen. Dat betekent dat de local hero op andere gebieden zal moeten excelleren om het verschil te kunnen maken. Passie van de ondernemer, een bijzonder assortiment en persoonlijke interactie zullen de doorslag geven. Ook moet de local hero zich (nog) flexibeler maken om zich aan te kunnen passen aan snel veranderende marktomstandigheden. De kleinere retailer wordt als het ware een local ‘super’ hero; een retailer die excelleert in ondernemen, over passie en kennis beschikt ten aanzien van het assortiment en een band weet op te bouwen met zijn of haar klanten, personeel en omgeving.
Lees het volledige onderzoeksrapport van ING hier.