Wat als restaurants hun onverkochte eten niet weg hoeven te kieperen, maar online met een smartphone-app voordelig kunnen aanbieden? Met die missie startte de Fin Tuure Parkkinen vorig jaar ResQ Club. Inmiddels telt de service 35.000 gebruikers en zijn 40.000 onverkochte maaltijden van de kliko gered. 350 ton broeikasgassen werd hierdoor minder uitgestoten.
Na Zweden en Estland begint ResQ Club deze week nu in Nederland, waar jaarlijks 51.000 ton horecavoedsel wordt weggegooid. ,,We starten in Amsterdam met vijftien restaurants en breiden in september uit naar Den Haag en Utrecht", vertelt David Kloosterboer, die ResQ Club groot moet maken. Dat de Finnen hun West-Europese expansie in Nederland beginnen, is niet voor niets. ,,De infrastructuur hier is goed, wij omarmen nieuwe internetdiensten snel, bovendien staat voedselverspilling al een tijd hoog op de agenda."
ResQ Club is niet de enige die brood ziet in het tegengaan van voedselverspilling. Ongeveer gelijk met Parkkinen in Finland bedachten Rotterdammer Ralph de Groot en zijn vriendin online service Restoranto. ,,Toen we begin vorig jaar uit eten wilden, zagen we dat ons restaurant vrijwel leeg was", vertelt De Groot. ,,We vonden het bizar dat goede restaurants jaarlijks miljoenen warme maaltijden moeten weggooien."
Voordeliger
Inmiddels doen al 70 restaurants in Rotterdam en Delft mee en hebben 3.000 mensen de app gedownload op hun telefoon. ,,Daarop valt precies te zien of restaurants in de buurt een aanbieding hebben. Die kunnen mensen vervolgens claimen." Horeca-uitbaters zijn vrij de korting te bepalen, maar doorgaans is een maaltijd een derde voordeliger, zegt De Groot. Verschil met ResQ Club is dat de Finnen zich vooral op het afhalen van maaltijden richten, waar consumenten de maaltijd bij Restoranto doorgaans opeten in het restaurant.
Het Amsterdamse Get Chef's is de derde startup die Nederland wil veroveren. Twintig lunchrooms, traiteurs, restaurants en cateraars doen mee, volgende maand moeten dat er 70 zijn. ,,We hadden niet verwacht dat meerdere partijen nu al iets soortgelijks doen", zegt Diederick Zwijnen. Hij denkt het verschil te maken door zich naast restaurants ook op de vele foodfestivals te richten. ,,Via ons kunnen zij van hun niet-verkochte maaltijden af."
Deelnemende restaurants zijn enthousiast. ,,Zoals onze naam doet vermoeden, werken wij veel met verse producten", vertelt Charlene Kemper, van het Rotterdamse Vers 010, gevestigd vlak bij de Erasmusbrug. ,,Zeker als het slecht weer is, houden wij regelmatig eten over. Dat zetten we dat voor een klein prijsje op Restoranto." Het gaat om soepen, salades, gerechten met tonijn, maar ook om kipsaté of spare ribs. Gemiddeld biedt Vers 010 tot 3,50 euro korting.
Het Amsterdamse Lite/Dark gaat werken met ResQ Club. ,,Dit is voor alle partijen gunstig: goed eten belandt niet in de afvalbak, gasten kunnen met voordeel eten en ResQ Club verdient er ook wat aan", zegt eigenaar Bastiaan Spohr, die vestigingen in de Utrechtsestraat en op de Zeedijk heeft. Op zijn menu staan veel verse sappen, quiches, brownies en verse wraps. ,,Die kunnen wij vrij snel niet meer als vers verkopen. Terwijl ze dan nog prima zijn."
Inkoopbeleid
Adviesbureau Wastewatchers adviseert horeca-ondernemers voedselverspilling tegen te gaan en is positief. Toch maakt oprichter/eigenaar Thomas Luttikhold een belangrijke kanttekening. ,,Dit soort initiatieven lossen het onderliggende probleem niet op. Verspilling valt het best aan de voorkant te bestrijden door een beter inkoopbeleid, duidelijkere communicatie tussen keuken en bediening plus meer kennis over je gasten."
Al met al is foodtech-booming, want ook gewone online bezorgdiensten als Deliveroo en Foodora boeken momenteel veel succes.