Nieuws Actueel

Atilay Uslu (Corendon): “Als je succes wilt hebben, moet je niet je eigen belang voorop zetten"

De grootste ambitie van Atilay Uslu (50) was om voor zijn dertigste een miljoen gulden te hebben, dit bedrag op de bank te zetten en te leven van het rendement. In 2000 richtte hij Corendon op, aanvankelijk een reisorganisatie voor reizen naar Turkije, maar inmiddels kan Corendon zich, met een omzet van driehonderd miljoen euro, als een ware reisgigant beschouwen. Zijn eerste miljoen had Atilay Uslu uiteindelijk niet op zijn dertigste, maar op zijn 28ste al binnen.

Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg 7 februari 2019

Atilay Uslu Corendon succes eigenbelang

Nu gaat het allang niet meer om het geld. Uslu houdt van een persoonlijke aanpak en probeert al zijn medewerkers stuk voor stuk beter te leren kennen. Elke keer opnieuw neemt hij risico’s met zijn bedrijf en hoopt hij zo zijn medewerkers te stimuleren om groots te denken.

Ondernemersdrive

“Die heb ik van huis uit meegekregen. Mijn moeder en vader waren ook altijd bezig. Zakendoen is altijd vooruit blijven kijken en nooit achteruit. Mijn vader is nu 82 en hij kwam vorige week met het voorstel of ik in kalveren wil investeren. Binnen twaalf maanden worden kalveren runderen en kunnen we ze met winst verkopen. Mijn vader heeft een hersenbloeding gehad en sindsdien heeft hij moeite om op sommige woorden te komen, maar die ondernemersdrive zit er nog steeds in. Het succes dat hij in het verleden heeft behaald, interesseert hem helemaal niks. Hij teert niet op wat hij al heeft gedaan, maar is telkens bezig nieuwe business te creëren.”

Geheim

“Als je succes wilt hebben, moet je niet steeds je eigen belang voorop zetten. Je moet gewoon normaal doen en dat is al goed genoeg.”

Inspireren en geen concessies doen

“De mensen om mij heen bedenken wat ze willen gaan doen. Ik geef vervolgens aan: ‘Oké, we doen het.’ Ik ben een soort ‘ja/nee-loket’. Ik neem risico’s. Ik heb de afgelopen jaren natuurlijk wel aardig wat ervaring opgedaan, maar ik twijfel nog steeds over elke beslissing. Aan de andere kant: door toe te stemmen geef ik mijn medewerkers wel het gevoel dat ze onoverwinnelijk zijn. Als je mensen dat gevoel geeft, presteren ze op dat moment beter dan ooit tevoren en creëer je een positieve vibe. En als ik die vibe zie, durf ik die beslissing en dat risico te nemen. Het is een soort vice-versa praatje. Ik probeer ze groot te laten denken en geef ze de ruimte. We moeten denken in kansen en niet vanuit zwaktes opereren.”

Nu gaat het allang niet meer om het geld. Uslu houdt van een persoonlijke aanpak en probeert al zijn medewerkers stuk voor stuk beter te leren kennen. Elke keer opnieuw neemt hij risico’s met zijn bedrijf en hoopt hij zo zijn medewerkers te stimuleren om groots te denken.

Risico’s

“Af en toe zeggen mensen: ‘Niet doen, niet doen, niet doen’ en dan denk ik ook dat het verstandiger is om iets niet te doen. Dan is de investering te groot, wordt er besloten dat we het niet gaan doen, maar is iedereen wel teleurgesteld. Maar na een paar dagen denken doen we het dan alsnog! We gaan de cash vinden! Met veel rekken, duwen en trekken, lukt het uiteindelijk tóch. Zo neem je soms onnodige risico’s. Het kan fout gaan en zomaar meer dan tien miljoen euro aan kosten opleveren. Als je CEO of directeur bent, kun je dat risico niet nemen, maar als eigenaar kan ik zeggen: ‘We doen het gewoon. Jij neemt het risico, maar ik sta garant.’ Tot nu toe is het altijd goedgekomen.”

Hotel Corendon

“Er moet wel een bepaalde vibe aanwezig zijn binnen het bedrijf. Als die ontbreekt, stop ik direct met risico’s nemen. Is die vibe er wél, dan moet ik ervoor zorgen dat alles aanwezig is om de plannen uit te kunnen voeren. Neem ons nieuwe hotel: die is eigenlijk veel te groot voor ons als organisatie. Maar iedereen wilde het, dus moet ik ervoor zorgen dat het wél kan, met behulp van voldoende kapitaal. Zolang de vibe aanwezig is, kan ik risico’s nemen en weet ik dat het goed komt.”

Succesmoment

“Succes is nooit een droom van mij geweest. Mijn ambitie was om voor mijn dertigste een miljoen gulden te verdienen en dit op de bank te zetten en jaarlijks vijf procent rendement te halen. Van 50.000 gulden, dat nu euro’s is geworden, zou ik makkelijk kunnen leven. Dat was mijn ambitie, dat heb ik bereikt en dat doe ik nog steeds. Mijn salaris is bijna vijfduizend euro netto en dat maak ik nooit op.”

Mensen

“Als mensen het fijn vinden om naar hun werk te gaan, haal je het meeste rendement uit je personeel. Als ze hun job leuk vinden, stralen ze dat ook uit. Ik probeer mensen die voor mij werken het gevoel te geven dat ze niet bang hoeven te zijn dat ik ze ontsla. Ook al maken ze fouten, en lijd ik veel schade, ik zorg dat ze altijd weer ergens aan de slag kunnen. Maar dan moet je je fouten wel erkennen. Helaas is er laatst iemand ontslagen, omdat zij haar fouten verdoezelde. Ik voel mij ook heel naar als ik een fout maak, maar ik zeg het wel en ik zorg ervoor dat ik niet nog een keer dezelfde fout maak.”

Contact

“Ik ontvang ongeveer tweehonderd à driehonderd mails per dag, waarvan ik er vijftig à zestig beantwoord. Mijn antwoorden zijn geen liefdesbrieven. Gewoon ‘ja’, ‘nee’ of ‘oké’ en dan een punt. Mijn antwoorden zijn eigenlijk een soort Whatsapp-berichtjes dus. Ik ben niet iemand die met mails problemen oplost. Als er ‘iets’ is, bel ik of ga ik even langs om iemand te spreken. Als je iemand in de ogen kijkt, begrijp je elkaar veel beter. Een mail kan heel verkeerd vallen.”

Typerend

“Ik ben niet een oppervlakkig iemand die ‘hallo’ en ‘bye’ zegt. Ik neem de tijd voor mensen. Als iemand voor mij werkt, wil ik ook wel weten wie het is en wat hij of zij doet. Ik maakt altijd even een praatje en dan komt er een tijd dat ik ze allemaal een keer heb gesproken. In totaal hebben we drieduizend werknemers. Mijn werkterrein is Europa en dat zijn in totaal duizend werknemers. Dat klinkt als veel, maar ik ken bijna iedereen wel.”

Gouden tip

“Zij moeten niet denken dat andere mensen beter dan hen zijn. Zij zijn er ook zomaar gekomen.”

Meer lezen? Dit interview is in zijn geheel te lezen in ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’. In dit boek van Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg komen 22 topondernemers aan het woord. Koop het boek met 10% korting op www.lefboek.nl met de code DO.

Meer nieuws en inspiratie van topondernemers? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

e

De Ondernemer publiceert in samenwerking met Mediatic een drietal voorpublicaties uit ‘LEF – Het geheim van marktverstoorders ontrafeld’. In dit nieuwe boek van Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg komen 22 topondernemers aan het woord. Vandaag: Atilay Uslu van Corendon.