Nieuws Automotive

Brabantse ondernemers dichter bij Formule E in Eindhoven

Drie Brabantse ondernemers maken zich nog altijd sterk om de Formule E, de prestigieuze race voor elektrische auto’s, naar Nederland te halen. Sterker nog, in Eindhoven komt de E-prix steeds dichterbij. „We willen de wereld met de Formule E het verhaal vertellen over deze regio waar innovatie en duurzaamheid zo hoog in het vaandel staan,” zegt Berry van Nes, een van de initiatiefnemers.

Ralph Rozema / foto's: ANP 24 oktober 2019

Formule E Robin Frijns

De succesvolle Formule E-coureur Robin Frijns in actie tijdens de ePrix eerder dit jaar door de straten van Parijs.

Denk aan Parijs, Wenen en New York waar de elektrische autorace door de stad al een groots evenement is. Rotterdam als wereldhavenstad zou in het rijtje passen, maar omdat de stad al het Songfestival heeft en ook inzet op de Tour de France, lijkt Formule E daar niet bovenaan het lijstje te staan. Rotterdamse ondernemers zien het zitten, maar het stadsbestuur besloot eind juli er toch vanaf te zien. „We ondersteunen de lobby van Eindhoven van harte,” laat de gemeente weten.

Eindhoven

De drie enthousiaste Brabantse ondernemers - Berry van Nes, Ed Winters en Peter-Paul Laumans – maakten hun plan al eerder dit jaar bekend, maar bezochten onlangs het hoofdkwartier van de Formule E in Londen. „We zijn een hightech regio die precies aansluit bij wat zij willen uitdragen: innovaties, duurzaamheid. Met een technische universiteit, bedrijven die experimenteren met elektrisch vervoer. Dat hebben we ze verteld,” zegt Van Nes. En ja, dat bleek aan te slaan. Eindhoven mag meedingen voor een volgende ronde, mogelijk al in 2021.

De ondernemers hebben liever geen binnenlandse strijd, zoals tussen Zandvoort en Assen over de Formule 1. Ook Rotterdam had goed gekund.

„Het gaat niet om de stad alleen, we willen onze technologiebedrijven een internationaal podium geven. Zo’n evenement dat in de hele wereld wordt bekeken, trekt nieuwe investeerders en vakmensen die bij de bedrijven willen werken.” Denk aan chipmachinebouwer ASML, Signify (het vroegere Philips Lighting) of de VDL Groep, bekend van elektrische trucks en bussen.

Formule 1, Formule E

Waar de Formule 1 een gemengd publiek trekt, volgen opvallend veel jongeren de Formule E. Het is terug te zien in de kijkcijfers. Formule 1 is vooral voor televisiekijkers; Formule E kijken de fans vooral op internet.

Met merken als Audi, BMW en Jaguar is de aantrekkingskracht groot. Mercedes en Porsche zijn er recent bijgekomen - dus helemaal elektrisch.

De Formule E is extra spannend doordat de auto’s op batterijen rijden. De coureurs moeten daar slim mee omgaan. In de begintijd kon het gebeuren dat een raceauto vlak voor de finish tot stilstand kwam. De techniek is nu verder, de E-prix is in zijn vijfde jaar. Maar het vraagt veel alertheid. „Het gaat erom op het juiste moment snelheid te maken.”

Het publiek mag een handje helpen. Het is mogelijk om met je smartphone je favoriete coureur een klein beetje extra power te geven. Fan-boost heet dat. „Gamers zijn er gek op,” weet Van Nes. „Het is niet zo vreemd dat de Formule E juist jongeren weet te trekken. Ook de milieuvriendelijke aanpak spreekt ze aan.”

"Het gaat om meer dan tickets en hotels. Het gaat om media-exposure, de regio met de bedrijven op de kaart zetten. Dat heeft impact op lange termijn."

Berry van Nes, een van de initiatiefnemers

Robin Frijns en Nyck de Vries

Nederland heeft al topcoureurs binnen de Formule E. De bekendste is Robin Frijns, die met Audi onder meer de Formule E van Parijs op zijn naam schreef. Hij is te druk met trainen om aan de telefoon te komen, maar noemde eerder Eindhoven een fantastische plek vanwege de bedrijven die passen bij de E-prix. Een andere bekende is de 24-jarige Formule 2-kampioen Nyck de Vries, die voor Mercedes in de Formule E-klasse gaat rijden.

De Formule E duurt een dag en de race zelf ongeveer een uur. Het kan goed in de stad, omdat er praktisch geen luchtvervuiling is en ook nauwelijks lawaai. Je hoort de auto’s zachtjes langs zoeven. Als het allemaal doorgaat, is het idee om veel activiteiten rond het evenement te organiseren samen met technische en andere bedrijven.

Het bedrijfsleven betaalt mee aan de nodige onderzoeken. Er komt een technische studie naar de praktische haalbaarheid, hoe het circuit door de stad kan lopen, waar tribunes kunnen komen. De gemeente heeft de organisatie officieel laten weten interesse te hebben, maar kan pas na de onderzoeken definitief groen licht geven.

Een tweede studie gaat over de economische impact. In Rome hielden ze er in twee jaar 60 miljoen euro aan over, maar hoe ligt dat in een middelgrote stad? „Het gaat om meer dan tickets en hotels. Het gaat om media-exposure, de regio met de bedrijven op de kaart zetten. Dat heeft impact op lange termijn.”

,,Ik probeer zoveel mogelijk te helpen", vertelde Robin Frijns, die in Parijs (zie foto's) zijn eerste zege behaalde, aan Motorsport.com. ,, Ik weet dat de gesprekken al een tijdje gaande zijn en nu wil de stad officieel op de kalender komen. Er moet nog veel gebeuren, maar het is zeker serieus. Of de race er in 2020-2021 al komt? Dat weet ik niet, maar hoe vroeger hoe beter."

Foto: In de Formule 1 juichen we voor Max Verstappen, in de Formule E voor Robin Frijns (foto) en straks Nyck de Vries.

Formule E Robin Frijns winnaar talent

2021 of 2022

Begin volgend jaar komt er een bidboek. In het voorjaar hakt de organisatie de knoop door. „Mocht het niet op tijd rondkomen, dan gaan we voor het jaar daarop. We willen met een goed onderbouwd en kansrijk voorstel komen.”

Berry van Nes doet het uit passie. Voor de sport en om met z’n neus op de innovatie te zitten. Het gaat hem ook om het verhaal te kunnen vertellen. Over technische bedrijven en opleidingen. Jongeren en professionals naar Nederland trekken. „Hoe kunnen we het sexy maken. We willen niet alleen een spetterend evenement naar Nederland halen, maar ook laten zien welke mogelijkheden er hier zijn.”