Nieuws Actueel
Bavaria wil iedereen welkom heten bij de familie
Bruggen bouwen in onzekere tijden. Dat wil bierbrouwer Bavaria bereiken met haar nieuwe slogan ‘Welcome to the family’, valt in het Brabants Dagblad te lezen.

Bavaria lanceert vandaag een nieuwe internationale campagne. Na dertig jaar wordt de slogan ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ verruild voor ‘Welcome to the family’. Daarmee wil ’s werelds grootste onafhankelijke familiebrouwerij het relativerende gevoel vieren dat het samen drinken van een biertje oproept: wie je ook bent en waar je ook vandaan komt: je hoort erbij. Bavaria wil bruggen bouwen in een onzekere en onvoorspelbare tijd. „Ja, noem het maatschappelijk relevant”, stelt commercieel topman Peer Swinkels.
Tegenstellingen „Universeel ligt de nadruk schijnbaar op tegenstellingen. Uitsluiten lijkt gangbaar te worden. Wij willen juist een biertje gebruiken om in te sluiten. Bier verbroedert en brengt mensen samen. Dat is waar Bavaria voor staat. Uiteindelijk zijn we allemaal één familie.” Bij Bavaria zijn 28 leden van de familie Swinkels actief. „Maar alle ruim duizend medewerkers voelen zich onderdeel van de brouwersfamilie.” Met ‘Zo, nu eerst...’ heeft Bavaria vooral een moment willen vangen. Bijvoorbeeld: na het werk even tot jezelf komen met een biertje. ‘Satisfaction after action’, heet dat in internationale marketingtermen. Met de nieuwe slogan wil de Lieshoutse brouwer dat ene moment verbreden, én dus iedereen welkom heten bij de familie. Een nieuwe slogan in het Engels dus. Die zal wereldwijd worden gebruikt. Van de ruim zes hectoliter bier die Bavaria jaarlijks produceert, is 65 procent bestemd voor het buitenland. Bavaria verkoopt bier in 120 landen.
Niet ingewikkeld Swinkels: „Het Engels in deze slogan is niet ingewikkeld: dit begrijpt iedereen. De tekst bij ‘Welcome to the family’ passen we aan in verschillende talen.” Dat Bavaria kiest voor een nieuwe slogan heeft volgens Swinkels niets te maken met de eerder dit jaar verloren rechtszaak tegen Yourhosting. Bavaria had het alleenrecht geclaimd op ‘Zo. Nu eerst...’, maar het gerechtshof in Den Haag stelt dat het webhostingbedrijf best ‘Zo. Nu eerst naar de cloud’ mag voeren. De nieuwe campagne van Bavaria begint vandaag in Nederland. Daarna volgt de uitrol in andere landen.