Actueel

Bedrijf uit Kampen krijgt bestelling van 312 miljoen euro van bijzondere klant

 
Broshuis maakt diepladers voor militaire voertuigen. Foto Freddy Schinkel
Foto Freddy Schinkel
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

Het is de grootste bestelling in de geschiedenis van het bedrijf, en vermoedelijk ook in de hele branche. Broshuis uit Kampen sleept een een bestelling binnen ter waarde van honderden miljoenen dollars. De klant? Het Amerikaanse leger.

Lees verder onder de advertentie

Toen de bestelling binnenkwam, ‘ging de kurk wel even van de champagne af’, vertelt woordvoerder Jelke de Jong bij De Stentor. Met goede reden, want Broshuis haalde de grootste bestelling uit de geschiedenis van het familiebedrijf uit Kampen binnen. Het Amerikaanse leger koopt voor ruim 341 miljoen dollar in bij het bedrijf dat diepladers produceert, omgerekend zo’n 312 miljoen euro.

Het gaat om in totaal 557 dieplader-combinaties die het transport van militair materiaal mogelijk maken. Broshuis gaat deze tussen 2026 en 2031 voor de Amerikanen produceren. Het is niet de eerste keer dat het Amerikaanse leger bij het bedrijf uit Kampen uitkomt. Twee keer eerder plaatste de Amerikaanse defensie er al een bestelling.

Grote order geeft zekerheid toekomst

,,We zijn erg trots dat we ook de derde grote opdracht van de US Army hebben mogen ontvangen’’, meldt eigenaar en ceo Pieter-Bas Broshuis. ,,Daarnaast geeft deze order, samen met de eerder verkregen orders, veel zekerheid aan het bedrijf, en daarmee onze medewerkers en klanten.’’

Lees verder onder de advertentie

Vertraging

De bestelling had eigenlijk vlak na de zomer al geplaatst moeten worden, maar het liep toen vertraging op. Waarom dat gebeurde, weet woordvoerder De Jong niet. Hij weet evenmin waar de nog te produceren diepladers naartoe gaan of waar ze voor gebruikt gaan worden. ,,De diepladers moeten gewoon wereldwijd inzetbaar zijn.’’ Waar dit is, werd tijdens de onderhandelingen niet besproken.

Lees ook: ‘Komende vier jaar bepalend voor Nederland als sociaal land en economische groei’

Hij denkt dat de Amerikanen bij Broshuis uitkwamen omdat de kwaliteit van hun product zo goed is. ,,Wij hebben een prototype gebouwd en die naar Amerika opgestuurd. Bij de tests kwamen wij vervolgens er als beste uit.’’

Lees verder onder de advertentie

Het totale proces rondom de bestelling duurt meerdere jaren. De Jong erkent dan ook dat er ook een gevoel van opluchting loskwam toen het bekend werd. ,,Dat was wel even een feestje waard.’’ Bij Broshuis wisten ze dat de bestelling in de pijplijn zat. ,,Maar je krijgt het achterste van de tong in deze business nooit te zien.’’