Nieuws Actueel

Dit betaal je voor een plek in de (bonus)schappen van Albert Heijn

Als je denkt dat de werknemers van Albert Heijn zelf op hun gemakje bedenken wat er in de bonus is, heb je het mis. Merken moeten diep in de buidel tasten voor aan bonusaanbieding in de supermarkt. 14.250 euro is het minimale bedrag dat moet worden overgemaakt, maar – afhankelijk van het pakket – kan dit flink oplopen, blijkt uit onderzoek van RTL Z.

Anna Neeltje de Boer | Foto: ANP 5 juli 2018

Albert Heijn Harry Piekema AH bonus

Een plekje in het oranje bonusschap bijvoorbeeld kost 50.000 euro. Wil je met je product in de bonusfolder – waarbij reclame op televisie, radio en internet hoort – dan tel je 223.000 euro neer. Die tarieven staan op de Samenwerkingslijst 2018, die de RTL Z-redactie op de kop tikte.

Verdienmodel

Ga je vanavond nog naar de AH bij jou in de buurt en heb je de folder van tevoren goed bestudeerd? Dan zou het zomaar kunnen dat er een vleesvervanger van Vegavit, een Johma-salade of een pak Optimel op je lijstje staan. Stuk voor stuk in de aanbieding, maar die prijsverlaging is dus niet voor rekening van de supermarkt. “De kortingsacties zijn een verdienmodel”, zegt Jan-Willem Grievink van het FoodService Intituut tegen het medium.

Inwisselbaar

"Er wordt heel veel geproduceerd in Nederland. Eigenlijk te veel. Die producten zijn grotendeels inwisselbaar. Supermarkten kunnen daarom de verdeel-en-heerstactiek toepassen", vervolgt hij. En omdat leveranciers toch de druk voelen om mee te doen met deze acties, passen zij hun productprijzen hierop aan. Conclusie: als consument betaal je dus, samen met de leverancier, voor deze kortingen.

Omzet

Maar dit hele circus is niet voor niks. "De omzet is drie, vier misschien wel vijf keer hoger in zo’n week", aldus Grievink.

Prijzen van de verschillende soorten aanbiedingen:

  • Bonusfolder, inclusief reclame op televisie, radio en internet: 223.000 euro
  • Route 99, inclusief reclame op televisie, radio en internet: 126.000 euro
  • Een actieschap: 21.100 euro
  • Losstaand display: 75.000 euro
  • De kop van een actieschap: 50.000 euro

De omzet is drie, vier misschien wel vijf keer hoger in zo’n week

Jan-Willem Grievink, het FoodService Intituut