Nieuws Actueel

Bioscoop blijft publiek trekken

Het bioscoopbezoek in Nederland blijft groeien. In totaal werden er vorig jaar 34.177.932 kaartjes verkocht, een stijging van 3,7 procent in vergelijking met 2015. Dat schrijft het AD.

Ab Zagt | Foto: ANP 11 januari 2017

Bios 1065

Hajo Binsbergen, vicevoorzitter van de Filmdistributeurs Nederland: ,,Vorig jaar zijn er enkele belangrijke records gebroken. Zo gingen op 28 december 310.990 mensen naar de bioscoop. Zo'n daggemiddelde is nog nooit eerder vertoond. De Nederlander bezocht gemiddeld twee keer een film. Dat is sinds de jaren 80 niet voorgekomen. Nederland blijft nog wel achter bij grote filmlanden zoals Frankrijk, Engeland en Amerika. Er is volgens hem dus nog groeipotentieel in ons land.

De bezoekfrequentie verschilt in Nederland per regio. Binsbergen: ,,In de grote steden, waar meer uitgaanspubliek woont, is die beduidend hoger dan in provincies met minder bioscoopzalen. Maar er komen steeds meer bioscopen bij.''

Ouder publiek

Reden voor de toegenomen toeloop, schrijft de bioscoopbranche, zijn de investeringen die gedaan worden voor nieuwe zalen. Zo kwamen er in 2016 vijftig filmzalen bij, terwijl er ook flink werd geïnvesteerd in nieuwe projectie- en geluidstechnieken. En dat ondanks de groeiende populariteit van abonneezenders als Netflix. ,,Mensen gaan toch de deur uit voor een bioscoopervaring. Dat is anders dan thuis naar series kijken'', meent Binsbergen. Ook het succes van buitenlandse films - zoals Bridget Jones's Baby - droeg bij tot de stijging. Binsbergen: ,,Het bezoek onder jongeren is stabiel, maar vooral de ouderen - de dertigplussers - gaan vaker kijken. Zij waarderen de betere service en de verhoogde kwaliteit van de bioscoopzalen.''

Nederlandse films

Tegenvallend in 2016 was de belangstelling voor de Nederlandse film. Die zag het marktaandeel dalen van 18 naar 12 procent. ,,Daar moet dit jaar echt verbetering in komen'', meent Binsbergen. ,,Het huidige marktaandeel is over een periode van tien jaar redelijk stabiel, maar als het dit jaar weer daalt dan is er echt sprake van een serieuze trendbreuk. Positief is wel dat in de arthousebioscopen Nederlandse films, zoals Tonio, het heel goed hebben gedaan. Die markt werd in het verleden vooral door Europese films gedomineerd.''

Over welke Nederlandse films in 2017 het marktaandeel moeten opkrikken - er staan weer veel romantische komedies op stapel - durft Binsbergen geen uitspraken te doen. Potentiële hits zoals Soof 2 zitten er niet aan te komen. ,,Maar er zit altijd wel een titel tussen die kan verrassen. Feit is wel dat de categorie tienerfilms - zoals bijvoorbeeld Sneekweek - in 2016 teleur stelde. Dat was in het recente verleden niet het geval.''

Downloaden

Het illegaal downloaden van films en televisieseries blijft een punt van zorg voor de filmbranche. De hoop is gevestigd op nieuwe Europese regelgeving om dit verschijnsel beter aan te kunnen pakken. Ook in Nederland zit men niet stil. ,,Wij introduceren dit jaar een nieuwe site, film.nl. Daar kunnen de gebruikers in een oogwenk zien waar een film legaal te zien is. In de bioscoop, op dvd en online. Wij hopen daarmee het illegaal downloaden tegen te gaan.''

Top 5 meest bezochte films in 2016:

1. Bridget Jones’s Baby (1.191.719 bezoekers)%VIDEOWIDGET%

2. Finding Dory (1.082.766 bezoekers)%VIDEOWIDGET%

3. Huisdiergeheimen (1.024.822 bezoekers)%VIDEOWIDGET%

4. The Jungle Book (967.434 bezoekers)%VIDEOWIDGET%

5. Fantastic Beasts and Where to Find Them (874.047 bezoekers)%VIDEOWIDGET%

[Bron: Filmonderzoek.nl]