Nieuws Actueel
Blog: waar je aan moet denken bij de marketing van je bedrijf
Bij marketing denk je vaak direct aan verschillende communicatieuitingen, maar je moet natuurlijk eerst kijken naar de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is namelijk veel meer dan alleen reclame, drukwerk, media, een website, een nieuwsbrief of social media. Het moet ook gaan over zaken als service, persoonlijke contacten en innovatie. Dat schrijft Heidi Anthonis.

Data
Marketing begint met data. Via een dienst als Google Keywords kun je de zoekvragen en het surfgedrag van potentiële klanten op je website zien. Deze informatie kan aanleiding zijn om je boodschap aan te passen. Vaak vergeten ondernemers echter dat hun eigen automatiseringssystemen, zoals het logistieke systeem, ook belangrijke gegevens opleveren. Offlinebronnen tenslotte, zoals de analyse van postcodegebieden, bieden ook nog steeds relevante informatie.
The bigger picture
Het is belangrijk de context van je bestaande of nieuwe klanten in ogenschouw te nemen. Het model dat ik het liefst gebruik, is het see, think, do & care-model. Is er al een behoefte aan jouw dienst of product? Of is het zo nieuw dat je klanten er eerst aan moetenwennen? De ene keer vestig je de aandacht op je met een scherpe aanbieding, de andere keer verschaf je belangstellenden relevante informatie. Marketing hoeft niet altijd meteen om sales te gaan. In b2b of in dienstverlening bereik je vaak meer door eerst leads, zoals afspraken, te genereren dan door directe sales.
Online en offline
Het is belangrijk je niet alleen op onlinemarketing te richten, of - wat tegenwoordig niet meer zo vaak gebeurt - alleen op offline-marketing. Bekijk alle opties. Wie verspreid over heel Nederland klanten heeft, zou op tv kunnen adverteren. Maar als je klanten zich alleen in de regio bevinden, kun je ook aandacht genereren met een filmpje op YouTube.
Authenticiteit
Zorg dat je niet iedereen dezelfde boodschap stuurt. Faseer je verhaal in de mix tussen online- en offlinemedia. Klanten zijn kritisch. Ze willen relevantie en kijken ook of er online beoordelingen te vinden zijn van jouw product of dienst. Wees daarom authentiek en speel in op wat er speelt bij je klant.
Heidi Anthonis is directeur van het marketingbureau Happy Cactus.