Actueel

Brabantse Lotte: van huilend naar werk tot een eigen kledinglijn

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Haar broers en vader zijn haar levende uithangborden. Dagelijks dragen zij met plezier de kleding van Atelier Charlie, het mannenlabel van Lotte van Schijndel. "In Nederland heb je wel mannenmerken in de skatesector en in het corporate segment, maar daar tussenin zit weinig", zegt de 34-jarige Rosmalense. "Veel merken kiezen bovendien voor veilige kleuren als grijs en blauw; ik heb ook oker, rood en groen."

Charlie

"Mijn kleding is niet voor een specifieke leeftijdsgroep. Het draait om de stof en de kleur; het voelt als een pyjama en ziet er toch mooi uit. Voor deze lijn liet ik me inspireren door foto's van James Dean en Alain Delon, maar dan voorzien van een moderne twist."

Lees ook: Sanae Orchi begint eigen kledinglijn: 'Qifesh'

Lees verder onder de advertentie

En dan die naam, Charlie. "Dat is Germaans voor vrije man." En laat nou net haar hond, die haar trouw vergezelt, ook zo heten.

Overtuigen

Op de stoffenmarkt in Parijs kwam ze niet zomaar binnen: "Gucci en Armani kopen daar in en van de Brabantse Lotte hebben ze nog nooit gehoord. Ik heb echt mijn best moeten doen om ze te overtuigen."

Investeerder

De vlotte Rosmalense woont inmiddels in Utrecht, waar ze haar atelier heeft, maar heeft nog stevige banden met Brabant. "Mijn investeerder komt uit Den Bosch - zijn enthousiasme geeft me zelfvertrouwen. En mijn broer Simon inspireerde me door op zijn 26ste een eigen restaurant te beginnen, Brasserie 155 in Vught. Ik dacht: dat kan ik toch ook, een eigen onderneming? Inmiddels hebben we plannen om zijn bedrijfskleding te ontwerpen."

Lees verder onder de advertentie

Huilen

Ze heeft wel wat hobbels moeten nemen. "Het eerste jaar na de modeacademie werkte ik in Parijs, bij Lemaire. Dat was intensief. Ik kreeg veel verantwoordelijkheid. Soms ging ik huilend naar mijn werk. Het heeft me vijf jaar aan werkervaring opgeleverd."

Eigen label

En nu dus een eigen label. De shirts en broeken zijn in diverse kleuren te verkrijgen. "Zo kun je elke dag je lievelingsbroek aan zonder dat het opvalt."

Pop-up stores

Over een maand heeft ze alle items binnen. Ze komen allereerst in pop-up-stores in Den Bosch en Amsterdam te hangen. "Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk, dus naast de webshop wil ik fysieke verkooplocaties hebben." Om te beginnen in Nederlands, maar ze denkt al groter dan dat. "Op termijn wil ik internationaal doorbreken."

Lees verder onder de advertentie