Liefs Lies is binnen een paar jaar tijd uitgegroeid tot een begrip in Zeeland. Zeeuws-Vlaamse, Duitse en Belgische gasten maken de meest kekke foto’s van schilderijtjes van gerechten - en plaatsen die op Instagram. Niet zelden gaan klanten naar huis met de borden waar zojuist hun salade op lag, of de koffiekopjes. Veel artikelen uit het restaurant zijn te koop in de aanpalende winkel, waar ook woonaccessoires en cadeauartikelen in de schappen liggen.
Eigenaren Joey de Loor en Eliza de Rooij (beiden 32) weten ook dat hun gerechten ontzettend Instafamous aandoen. ,,Alles moet kloppen. Ziet een gerechtje er mooi uit, smaakt het beter. De maag wil wat, maar het oog ook. Gasten moeten direct denken: ‘wauw, hier wil ik een foto van maken!’”, vertelt Joey aan PZC.
Liefs Lies geliefd bij vrouwen
Hij moet toegeven dat die foto’s vooral door vrouwen worden gemaakt. ,,Negentig, misschien wel 95 procent van onze gasten is vrouw. Hoe dat komt, weet ik niet. Misschien gaan mannen liever naar het café of een burgertent. Of wellicht is uitgebreid ontbijten of lunchen meer iets voor vrouwen. We hebben ook veel babyshowers en high teas. Dat is onbewust zo gegroeid. In ons ondernemingsplan stond niet dat we ons alleen op vrouwen zouden richten.”
Lees ook: Bijna failliet, maar iconisch eetcafé ’t Elfde Gebod op nippertje gered door horecazwaargewichten
Wat de reden ook is, dankzij de vrouwelijke klandizie konden Joey en Eliza vorig jaar hun kinderwinkel Liefs Lies Kids openen. Die is naast het restaurant aan de Westhavendam gevestigd. In de woonwinkel verkochten ze al wat kinderkleding en daar was veel vraag naar. Joey: ,,Er was geen kinderwinkel meer in de buurt, maar de vraag bleef. Daar zijn we op ingesprongen. Kinderen blijven komen en we profiteren ook van de toeristen. Op vakantie krijgen de kinderen nét wat meer van de ouders of opa en oma.”
Derde zaak in drie jaar tijd
Vrijdag opent het jonge ondernemerskoppel zijn derde zaak in drie jaar tijd. Tussendoor verkochten Joey en Eliza ook nog hun vorige winkel, Sold Antiques. De nieuwe zaak wordt een pop-up samen met een kledingwinkel. De outlet krijgt een plekje in een appartementengebouw. Het is de eerste winkel van het prestigieuze project. ,,In de pop-up verkopen we onze last pieces, voor een mooie prijs. Bijvoorbeeld die twee laatste koffiekopjes, die ene laatste kan of een pak kaarsen. Het zijn vooral artikelen van merken die we niet meer verkopen”, zegt Joey.
De outlet is in principe een maandje geopend, van 7 februari tot en met 10 maart. ,,Daarna bouwt de aannemer het pand verder af. We mogen ons van de ontwikkelaar lekker uitleven, zolang ze geen vaste huurder hebben. Hij wil natuurlijk ook reuring in de haven.”
We zijn ondernemers. Wil je er een succes van maken, red je het niet met veertig uur in de week.
Joey de Loor
Terwijl veel leeftijdsgenoten wekelijks de kroeg induiken, bestieren Joey en Eliza op hun 32ste drie zaken. Je moet het maar willen. Joey: ,,Natuurlijk zit er veel tijd in, maar we zijn ondernemers. Wil je er een succes van maken, red je het niet met veertig uur in de week. Het voelt niet als werk, dus is het niet erg dat onze wekker om 6.00 uur gaat.”
Sterker, het koppel zit vol plannen. Joey dagdroomt over nóg een restaurant en een foodtruck op Zeeuws-Vlaamse festivals. Lachend: ,,Ik wil nog meer, maar moet het wel aankunnen. Ik denk dat je de komende jaren genoeg artikelen kunt schrijven.”