De eeneiige tweelingbroers Aard en Peter (22), samen de Visbroeders, hebben bepaald geen alledaags verhaal. "We gingen naar een school voor kinderen die moeilijk kunnen leren, samen met kinderen met een verstandelijke beperking", vertelt Aard.
Leren in de praktijk ging de broers beter af dan leren op school. Dat leren in de praktijk deden ze in een palingrokerij in Harderwijk, waar ze twee zaken meekregen die cruciaal zijn voor hun huidige succes: ze hebben verstand van hun product en ze kunnen als geen ander verkopen.
RoepingAnderhalf jaar geleden begonnen ze met hun viskar, vanwaaruit ze nu elke dag hun vis verkopen in verschillende dorpen en steden in de regio Utrecht. "Bij ons is elke dag een zaterdag", zegt Peter. "Het is ongelooflijk, maar de wachttijd is bij ons soms bijna 45 minuten. Ons team is inmiddels uitgebreid naar vier fulltimers en vier parttimers. Die hebben we echt nodig, want het loopt storm."
Ze waren ervan overtuigd dat ze het beter konden doen dan visverkopers die ze om zich heen zagen en verkochten allebei hun auto om hun bedrijf te kunnen starten. In de opstartfase voelden ze de rode cijfers steeds dichterbij komen, maar dat stimuleerde hen alleen maar om door te gaan. Ze hadden geen keus: het ondernemerschap was hun roeping. Dat hadden ze met zijn tweeën afgesproken.
Theater"Wij hebben een extreme liefde voor ons product", zegt Aard. "Dat merken onze klanten. Bovendien zijn we goed op elkaar ingespeeld en maken we er overal waar we staan een theatershow van. Mensen willen beleving. Dat zit zowel in het product dat je biedt als in je presentatie."
Als hij zijn ogen sluit, ziet hij zichzelf nog zitten in het busje naar school, tussen zijn moeilijk lerende klasgenootjes. "Laat ze nooit zeggen dat je dom bent", zegt Peter. Met dat motto willen de Nijkerkse broers moeilijk lerende kinderen bereiken. Ze zijn bezig met het uitdenken van een programma om zoveel mogelijk kinderen te bereiken. En ze hebben nog meer plannen. "We gaan de allermooiste viswagen van Nederland laten bouwen", zegt Aard. "Want we kunnen de vraag met onze huidige kar niet meer aan. In de nieuwe kar komt een rokerij, een sushipoint en een broodjesafdeling."