Nieuws Actueel
Coolblue opent megagrote winkel in Den Haag: 'We verwachten 5000 klanten per week'
Het is de omgekeerde wereld: terwijl de ene na de andere fysieke winkel verdwijnt door concurrentie van webshops, opende internetbedrijf Coolblue gisteren een megagrote winkel in winkelcentrum New Babylon in Den Haag. Dat schrijft het AD.

De winkel is met zijn 2.600 vierkante meter meteen de allergrootste winkel van het bedrijf, dat veelal elektronica en witgoed verkoopt.
Gillend succes
Pieter Zwart, topman en oprichter van Coolblue, was hoogstpersoonlijk bij de opening aanwezig. ,,Ik weet zéker dat dit een gillend succes gaat worden'', zei hij vol zelfvertrouwen. Over een gebrek aan aandacht heeft de jonge ondernemer in elk geval niet te klagen. Honderden klanten staan 's ochtends vroeg al te wachten tot het lint voor de deur symbolisch wordt doorgeknipt. ,,Ik vind Coolblue een superleuk bedrijf. Als je iets bij ze bestelt staat er altijd een grapje op de doos en ook op social media doen ze geinige dingen'', zegt Tara (24), die samen met vriendin Else (23) een kijkje kwam nemen. Ze begrijpen wel dat een internetshop een fysieke winkel opent. ,,Terugsturen van producten is een gedoe en hier kun je gemakkelijk dingen retourneren'', zegt Tara. ,,En het persoonlijk contact is toch wel fijn'', voegt Else daaraan toe.
Lees ook: Kunnen Bol.com en Coolblue inpakken nu Amazon naar Nederland komt?
Koffie
Dat is ook precies waarom Zwart winkels opent. ,,Klanten vinden het bovendien fijn als ze producten eerst kunnen uitproberen. Als je een koffiezetapparaat van duizend euro koopt, wil je er eerst natuurlijk wel een kopje koffie uit gedronken hebben.'' De extra service is leuk voor de klant en tegelijk lucratief voor Coolblue, dat verwacht dit jaar 1,2 miljard aan spullen te verkopen in Nederland en België. ,,De ervaring leert dat mensen vaker dingen online bij ons bestellen zodra in hun stad een Coolbluewinkel is geopend. Dat er een plek is waar ze naartoe kunnen, geeft vertrouwen'', zegt Zwart.
Traffic
Dat winkelcentrum New Babylon tot nu toe niet echt een succes is, was voor Zwart wel 'een dingetje'. ,,Ik begrijp dat er hier niet heel veel traffic is, maar voor ons is het belangrijk dat deze locatie fantastisch bereikbaar is, ook voor mensen buiten Den Haag. We verwachten dat onze komst ook voor het winkelcentrum goed is, want er komen meer mensen binnen. We denken zo'n vier tot vijfduizend per week.''
Klanten vinden het fijn als ze producten eerst kunnen uitproberen