Denieuwe investering maakt een versnelde uitrol van Picnic in vooralDuitsland en Frankrijk mogelijk. Investeringen in gerobotiseerdefulfillment centers in die landen, elektrische voertuigen en een teamvan softwareontwikkelaars van wereldklasse zijn nodig voor delangetermijngroei, meldt Picnic.
,De grote marktleiders als AlbertHeijn en Jumbo zijn al een tijdje bezig met machinelearning, hetsteeds beter voorspellen van wat de klant wil kopen op basis vandata. Picnic is sinds de oprichting in 2015 netjes gegroeid, maarmoet nu op twee sporen investeren: het buitenland en steeds maarverbeteren van, zeg maar, de klantalgoritmes. Dat is nodig om de slagniet te missen.”
Lees ook: Mega-investering: Picnic haalt 600 miljoen op bij onder meer Bill Gates
'Bill & Melinda Gates Foundation is juist heel betrokken bij de toekomst'
Hetis volgens Molenaar een zegen voor Picnic dat een deel van het geldafkomstig is van de Bill & Melinda Gates Foundation. ,,Dat isniet de minste partij. Een heel welkome investeerder, vind ik.Allereerst omdat die stichting vooral investeert in duurzameprojecten. En dat pad is Picnic vol in gegaan. Door boodschappen afte leveren bij de consument thuis wordt enorm op verkeersbewegingenbespaard. Klanten hoeven niet heen en weer met de auto naar desupermarkt, wat ze toch in groten getale doen. Daarnaast heeft deFoundation geen harde focus op rendement. Natuurlijk, de investeringmoet renderen, maar toch anders dan voor private equity partijen. Wehebben eerder al bij HEMA kunnen zien waar dat toe leiden kan. Gatesis juist heel betrokken bij de toekomst.”
Hetnieuws past in de toekomstverwachtingen die de bijzonder hoogleraarheeft voor de supermarktbranche: data en machinelearning zijnbelangrijk, maar worden cruciaal om te overleven. De partijen die hetbest klantgedrag kunnen voorspellen, gaan overleven. ,,Daarbij zit demacht bij de grote partijen. De kleintjes moeten kiezen: samenwerkenof een niche zoeken. Het klantgedrag verandert steeds sneller, zekerook door externe factoren als de coronamaatregelen, en daar spelengrote partijen het beste op in. Die bepalen dan ook de supply chain.De producenten zitten in de wachtkamer.”
Het klantgedrag verandert steeds sneller, zeker ook door externe factoren als de coronamaatregelen, en daar spelen grote partijen het beste op in. Die bepalen dan ook de supply chain. De producenten zitten in de wachtkamer
'Volgende stap is de producent die direct gaat leveren aan de consument'
Aande horizon ziet Molenaar al de volgende stap voor zich. ,,Het isnatuurlijk wachten op de eerste producent die rechtstreeks gaatleveren. Daar is nog geen doorbraak in, maar dat kan nietuitblijven.” Volgens hem moet het van de producent komen.
Initiatieven als Lokalist vindt Molenaar lastig te beoordelen.Lokalist is een startup die lokale winkeliers en producenten verenigten als een soort Thuisbezorgd de producten aan huis aflevert bij deklant. ,,Het is een leuk idee, maar het moet ook financieel renderen.Ondanks dat zij extra klanten aan kunnen leveren buiten hetvoedingsgebied van de winkelier, leeft Lokalist van de marge die zeweghalen bij winkeliers. Mijn ervaring is dat die daar niet zo opzitten te wachten. Vraag het aan iedere winkeliersvereniging. Als erbudget moet komen om het winkelcentrum te ondersteunen, is het vaakal piepen en kraken. Ik zie meer kansen als er direct vanaf deproducent geleverd kan worden. Daar zit veel meer rek in de marge.''
Lees ook: 'Supermarkten die klantgedrag het best voorspellen, bepalen de supply chain'
Molenaarnoemt het 'spannende tijden'. ,,Er gebeurt al veel, met eerst defusie van Coop en Plus. Eerder werd al duidelijk dat Deen was verkocht aan Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt. Maar er staat nog veel meer te gebeuren. Wat precies, isonvoorspelbaar. Dat maakt het zo leuk om te volgen.”
Lees ook: Utrechtse ondernemers komen met lokale variant op Thuisbezorgd