Tarissa de Wit (34) weet er alles van. De kersverse horecaonderneemster startte begin januari haar Italiaanse lunchcafé Al Bianco in Alphen. De Wit werkte in de interieurwereld, maar had jarenlang bijbaantjes in de horeca. ,,De horeca heeft mij altijd getrokken, maar zonder de extreme werktijden. Daarom heb ik nu een lunchcafé, waar je ook gezellig kunt koffiedrinken of borrelen, we zijn open van 11.00 tot 17.00 uur, in het weekend tot 19.00 uur. Zeven dagen per week, dat wel.”
De Wit ging in de leer bij zuslief die een restaurant heeft in Gouda. ,,Ik heb daar alles geleerd, want bij Al Bianco ben ik de kok.” De onderneemster runt de zaak samen met haar vader, vertelt ze aan het AD. ,,Hij is van de financiën én van de koffie: hij maakt onze koffiespecialiteiten.”
Wisselingen in de horeca
Al Bianco, Italiaans voor ‘Bij De Wit’, is gevestigd in een karakteristiek pandje midden in het Alphense centrum. In Alphen zijn er recent nogal wat wisselingen geweest bij horecazaken. Zo kregen Bij Hen en De Zaak na jaren een andere eigenaar. Op de locatie van Al Bianco was het een komen en gaan van kortdurende horeca, maar De Wit hoopt het langer vol te houden. ,,De eerste tekenen zijn heel positief. Ik zat op mijn eerste dag, 4 januari, meteen helemaal vol. En dat is zo gebleven. Het is af en toe extreem druk, mijn moeder springt ook veel bij.”
Waarom ze een horecazaak is begonnen? ,,Ik dacht gewoon: ik ga ervoor. Ik heb de horeca altijd leuk gevonden. Ik zie dat het goed gaat met de zaak van mijn zus. Mijn vader had zin om mee te doen, die heeft zijn interieurzaak verkocht, maar verveelde zich. En ik wilde ook iets anders.”
Sterrenrestaurant LIZZ
In Gouda heeft Lennart van Gastel wel een verklaring voor alle wisselingen in de horeca. Samen met echtgenote Sharon heeft hij acht horecazaken, waaronder sterrenrestaurant LIZZ. Daarnaast is hij bestuurslid bij de Goudse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland.
,,Er is veel gebeurd in de horeca de afgelopen jaren. Eerst corona, toen de aflossing van de coronaschulden, personeelstekorten en hoge inkoopkosten door inflatie. Hierdoor zijn veel bedrijven in de schuldsanering terechtgekomen of failliet gegaan. Ook zijn er ondernemers moegestreden: die denken: ik verkoop mijn bedrijf, kan ik daarvan mijn schulden aflossen en dan ga ik wel in loondienst.”
Voordeel van nu starten, is dat je die coronaschulden niet hebt
Lennart van Gastel Heeft acht horecazaken in Gouda
Nieuwe horecaondernemers staan op
Dat er toch steeds weer nieuwe ondernemers opstaan, ziet Van Gastel ook: ,,Dat is toch de romantiek van de horeca. Het blijft trekken, een eigen zaak. Er komen steeds weer starters. Voordeel van nu starten, is dat je die coronaschulden niet hebt.”
Is Tarissa de Wit ook gegrepen door ‘de romantiek’ van de horeca? De onderneemster ziet zichzelf als ‘vrij nuchter’, maar staat wel met glinsterende ogen in haar zaak. ,,Het is de combinatie van gastvrijheid, gezelligheid en een ongedwongen sfeer. Het geeft mij een heel goed gevoel als mensen zich hier thuis voelen.”
Lees ook: 2024 was uitdagend horecajaar: ‘Innovaties en verduurzaming bieden in 2025 veel kansen’
Prognoses voor 2025
Hoe de prognoses zijn voor 2025? Rabobank geeft een iets positiever beeld voor 2025, in vergelijking met het afgelopen jaar. Door koopkrachtstijging bij de consument zal horecabezoek, volgens de grootbank, beperkt toenemen, met een verwachte groei van 1,5 procent voor de gehele sector.
Toch is er geen juichstemming, want ondanks stijgende omzetten staat de sector nog steeds onder druk vanwege gestegen inkoop- en personeelskosten, wat de marges flink beïnvloedt, in combinatie met terugbetaling van coronasteun. Dat leidde volgens Rabobank in 2024 al tot een toename van het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.
Ook ING meldt ‘een beter jaar voor de horeca in 2025’, al zal de inflatie parten blijven spelen en zullen de prijzen naar verwachting stijgen met 5 procent. Dit komt met name door oplopende personeelskosten. De hogere kosten komen niet volledig voor rekening van de gast, want dan blijven bezoekers weg, maar komen ten laste van de winstmarge.
Dit kan bij horecazaken tot financiële problemen leiden. Toch is ING ‘gematigd positief’ door verbeterde koopkracht bij de consument, al verwacht men dat het aantal horecafaillissementen ook in 2025 op hoog niveau blijft.
Veel horecaondernemers zijn nog steeds bezig met afbetalen van coronaleningen. Het zijn heel uitdagende tijden
Doorberekenen hogere kosten lastig
Van Gastel in Gouda weet dat het lastig is. ,,Ondernemers willen liever geen hogere kostprijzen doorberekenen, maar deels zal je wel moeten, want anders hou je helemaal niks over.” Zelf heeft hij met acht zaken enig volumevoordeel: ,,Wij kunnen wat doen met onze capaciteit, zijn wat flexibeler met medewerkers en gezamenlijke inkoop, al blijft het heel moeilijk.”
In de regio Woerden is de situatie niet veel anders. Pike Uittenbogaard is voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland Woerden, Oudewater en Montfoort. ,,Veel horecaondernemers zijn nog steeds bezig met afbetalen van coronaleningen. Het zijn heel uitdagende tijden, met loonsverhogingen en inflatie. De marges staan enorm onder druk.”
Waarom ‘zo duur’
Er is soms discussie met gasten, zegt Uittenbogaard. ,,Dan vragen mensen waarom het ‘zo duur’ moet zijn. Zij realiseren zich vaak niet dat onze kosten zo gestegen zijn. Die continue worsteling met de marges maakt dat ondernemers murw worden en de stekker eruit trekken. Sommige zaken blijven definitief dicht, elders komen weer nieuwe ondernemers.”
Zelf heeft hij drie zaken. ,,Eigenlijk tweeënhalf, want Tiny’s is nog niet open. Dat is de nieuwe naam van De Reehorst.” Daarnaast is Uittenbogaard eigenaar van Café De Pompier en restaurant Loef & Lij. Ondanks alles zou de ondernemer niets anders willen: ,,De horeca is de leukste branche ter wereld.”
Tarissa de Wit vindt dat ook. ,,Ik dacht: we beginnen net na de feestdagen, kunnen we rustig opstarten. Nou, dat is niet gelukt, haha. We zitten elke dag vol. En we hebben zelfs al gasten die terugkomen.”
Lees ook: Innoveren en efficiënter werken: ‘Eind van het jaar lopende robots in horeca’