GeniaalLokaal
Ben jij ook een geniaal lokale ondernemer die zijn bedrijf met een slimme zet in full swing heeft gehouden? Of heb je een nieuwe markt aangeboord met een briljant idee? Visa en De Ondernemer horen graag jouw ondernemingsplan waardoor je de afgelopen lastige maanden door bent gekomen. En daar staan mooie prijzen tegenover: er wordt maar liefst 15 keer een online campagne t.w.v. €2.000 uitgereikt en 15 keer een pakket van 3 online retail events van RetailTrends (t.w.v. €250) om je bedrijf nog verder te helpen. Schrijf je eenvoudig in via deze pagina!
John Verbruggen van Verbruggen Paddestoelen zag met pijn in zijn hart in de eerste weken van de crisis 8.000 kilo biologische oesterzwammen verloren gaan. De kweker moest zijn productie met twee derde terugschroeven. De vraag trekt inmiddels weer aan, maar is nog altijd niet op het oude niveau.
Naar consument via Too Good To Go
Verbruggen: ,,Het doet zeer om producten waar zoveel passie in zit, weg te moeten gooien. Maar je wordt ook creatief. Ik ben snel op zoek gegaan naar alternatieve manieren om mijn mooie paddenstoelen alsnog te verkopen.” Overgebleven zwammen verkoopt hij nu aan consumenten via Too Good To Go. De anti-verspillingsapp opent voor het eerst ook het platform voor boeren. En dat is een succes.
,,Het is voor mij een nieuwe manier van ondernemen, maar het helpt me om toch nog honderden kilo’s paddestoelen te redden.'' Buurtbewoners kunnen online kijken wat er aangeboden wordt, een bestelling plaatsen en tussen 13:00 en 17:00 uur het erf in Erp oprijden voor een tasje met biologische oesterzwammen.
Wat was jouw ondernemingsplan om de coronacrisis door te komen? Samen met VISA zoekt De Ondernemer ondernemingsplannen om de coronacrisis door te komen. We horen het graag via deze pagina.
Tasjes vol zwammen
De eerste dag dat de biologische zwammen op de app stonden, verkocht Verbruggen gelijk veertig tasjes. ,,We hebben bewegwijzering langs de kant gezet, een ophaalpunt ingericht met voldoende afstand en desinfectie, door de samenwerking met de app hoeven we geen fysiek geld over te steken met de klant en ik heb zelfs een folder voor consumenten gemaakt.”
De ondernemer vertelt dat de consumenten die de tasjes op komen halen niet schrikken van de hoeveelheid zwammen. ,,Ik ontmoet echte liefhebbers die precies weten dat oesterzwammen immuunsysteem versterkend zijn. Ik sprak zelfs met mensen die er ijs van maken. En als mensen meer willen weten, deel ik vaak mijn recept voor soep. Maar van mijn dochters mag ik niet te vaak bij het ophaalpunt staan. Dan houd ik mensen te lang aan de praat over mijn bedrijf.''
Ook open voor boeren
Normaal gesproken kunnen restaurants, supermarkten, bakkerijen en andere winkels die aan het einde van de dag eten over dreigen te houden via de Too Good To Go-app in contact komen met consumenten. Ondernemers bieden pakketjes met eten aan wat anders weggegooid zou worden en consumenten kunnen dit via de app aanschaffen en ophalen bij de winkel. Too Good To Go opent nu voor het eerst het platform ook voor boeren.
Joost Rietveld, Country Director bij Too Good To Go: ,,We merken dat steeds meer boeren contact met ons opnemen voor advies. Ze zien hun overschotten toenemen en willen de producten voor geen goud verloren laten gaan.” Door eerst kleinschalig een aantal boeren, telers en kwekers aan te sluiten op de app heeft Too Good To Go feedback vanuit de community verzameld.
We merken dat steeds meer boeren contact met ons opnemen voor advies. Ze zien hun overschotten toenemen en willen de producten voor geen goud verloren laten gaan
Joost Rietveld, Country Director Too Good To Go
,,Je wil natuurlijk wel dat er animo voor is,” vervolgt Rietveld. De eerste reacties waren positief. ,,We zagen dat consumenten enthousiast zijn over de Magic Boxen (verrassingsboxen van Too Good To Go, red.)die aangeboden werden. Daarom kunnen we nu met een gerust hart alle boeren de mogelijkheid geven hun overschotten aan te bieden via de app.”
Kweker Verbruggen wil ook na de coronacrisis direct aan de consument blijven verkopen. “Ik heb een nieuwe medewerker aangenomen die zich hiermee bezig gaat houden. We willen kortere lijnen met de consument. Paddenstoelen die je in de supermarkt koopt, hebben al gauw vier dagen gelegen. Die van ons zijn maar een dag oud en dus veel verser. Dat proef je.”
GeniaalLokaal
Ben jij ook een geniaal lokale ondernemer die zijn bedrijf met een slimme zet in full swing heeft gehouden? Of heb je een nieuwe markt aangeboord met een briljant idee? Visa en De Ondernemer horen graag jouw ondernemingsplan waardoor je de afgelopen lastige maanden door bent gekomen. En daar staan mooie prijzen tegenover: er wordt maar liefst 15 keer een online campagne t.w.v. €2.000 uitgereikt en 15 keer een pakket van 3 online retail events van RetailTrends (t.w.v. €250) om je bedrijf nog verder te helpen. Schrijf je eenvoudig in via deze pagina!