Nieuws Actueel

Culinaire roadshow vanuit Almelo

Zo'n 350 professionele koks en vaklui uit aanverwante beroepen zijn dezer dagen te gast in Almelo om inspiratie op te doen. De culinaire roadshow is een initiatief van het Almelose bedrijf Rational, dat daarmee een andere betekenis geeft aan het begrip horecavakbeurs. Dat meldt Tubantia.

Foto: Lenneke Lingmont 1 november 2016

Roadshow3

'Wij bereiden zelf ook vlees, maar het uitbenen van zo'n achterbout van een hert zie je niet elke dag', zegt Kevin Peper, chef- kok van het aan de Oude Markt in Enschede gevestigde restaurant Novi. Peper is een van de tientallen gasten die deze maandagmiddag in Almelo kijken hoe wildspecialist Jeroen Moormann uit Goor vakkundig een hertenbout uitbeent en gereedmaakt voor een goulash. 'Hertenvlees verkleurt snel, maar dat is niet erg', vertelt Moormann. 'Het is een van de vele weetjes die de bezoekers opdoen deze middag. Zoals ze ook horen dat snoekbaarsfilet uit Kazachstan komt, maar niet kan tippen aan echt wilde vis of de in de buurt van Bentheim gekweekte snoekbaars.'

De mogelijkheden van vlees

'Daarom zijn we hier ook', vertelt Madelon Kemna van het in de Almelose Doelenstraat gevestigde De Smaak Van. 'Het is leuk om te zien wat ze zoal doen met vlees. En wie weet, hoor je nog wat ander nieuws. Ook is het een gezellig uitje. We werken in de horeca en zijn op maandag vrij. Dus dat komt mooi uit.''Dit is ook een leuke gelegenheid om te netwerken', vindt Fay Citgez van het in Haaksbergen gevestigde Meindersma, leverancier van porselein, servies, glaswerk, bestek en tafellinnen. 'Ik hoop hier volgend jaar ook te staan.'

Netwerken

Het klinkt Frank Everink als muziek in de oren. Hij is kooktechnisch adviseur bij het tachtig werknemers tellende Rational, leverancier van professionele keukenapparatuur. 'Daar is het ons ook om te doen. We staan ook altijd op de horecava in Amsterdam, maar dat is zo massaal dat je bijna geen tijd hebt om rustig met collega's te praten. Daarom hebben we dit opgezet, kunnen ondernemers uit de branche elkaar op een ongedwongen manier ontmoeten. En regionale bedrijven kunnen mooi laten zien wat ze in huis hebben.'