Nieuws Actueel

DAF’er Harrie is al lang one of the boys bij Paccar

Het appartement met een deur die zijn 2.03 meter ontstijgt, is gevonden. De koffers zijn gepakt. DAF-topman Harrie Schippers begint volgende week aan zijn avontuur bij Paccar in de Verenigde Staten, schrijft het Eindhovens Dagblad.

Peter Scholtes | Foto: Jurriaan Balke 12 mei 2016

Harrieschippers

Wanneer kom je naar Amerika? Ze vroegen het hem al eens eerder bij Paccar. Maar de timing moet ook goed zijn voor zo’n grote stap, zegt Harrie Schippers. Zijn kinderen wonen nu zelfstandig. Vrouw Carla is ‘dolenthousiast om het avontuur aan te gaan’. En met DAF gaat het goed. Schippers verlaat Eindhoven met een recordmarktaandeel op zak van 16,6 procent. Voor het eerst in zijn historie heeft DAF zelfs de onaantastbaar geachte marktleider Mercedes in zicht. Uw werk in Eindhoven zit er op?"Ik blijf binnen Paccar verantwoordelijk voor DAF. Met Paccar Parts (wereldwijde distributiecentra voor onderdelen) erbij krijg ik meer verantwoordelijkheid. En het is leuk om weer iets anders te doen. Maar ik ga niet weg met het gevoel dat mijn werk in Eindhoven klaar is. Dat is het nooit. Ook niet als de doelstelling van een marktaandeel van twintig procent is bereikt." Zes jaar lang was Harrie Schippers (54) de hoogste baas bij DAF. De geboren en getogen Veldhovenaar begon er dertig jaar geleden, als bedrijfsanalist van de motorenfabriek. Hij is de eerste bij DAF gewortelde president-directeur die toetreedt tot de top van moederbedrijf Paccar. Zelf is hij er de man niet naar om daar opgewonden over te doen. "Het komt zo voorbij", reageert hij zoals altijd ingetogen. De vraag is welke carrière de Paccar-top voor Schippers in gedachten heeft. Als DAF-topman was hij al lid van de raad van bestuur van Paccar. Nu promoveert hij naar het echelon van de senior vice presidents. Schippers is in dat gezelschap de jongste, samen met Kyle Quinn die verantwoordelijk is voor informatietechnologie en digitalisering. Paccar-topman Ron Armstrong en andere bestuurders in de top zijn zestig of ouder. Bent u in de race om straks Armstrong op te volgen, als eerste niet-Amerikaan bij Paccar?"Ik ga daar niks op zeggen. Ik hou me er niet mee bezig. We gaan daar naartoe voor een fantastisch mooi avontuur. Wat dat wel of niet zal brengen, zal de tijd leren. Ik vind dat je niet alles moet plannen. Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk en probeer het beste voor elkaar te boksen." In de markten waar Paccar op termijn een productievestiging wil openen, zoals India en China, wordt niet voor het Amerikaanse maar voor het Europese truckmodel gekozen. Voor DAF dus, net zoals in Brazilië is gebeurd. Is het toeval dat de topman van DAF naar de VS wordt gehaald?"Toeval bestaat niet, maar ik weet niet of dat het doel is. Voorlopig zal het geen succes zijn om in China trucks te willen verkopen, daar is de markt niet rijp voor. En op het moment dat het wel gebeurt, zijn er meer mensen dan Harrie Schippers nodig. Het gaat er dan om dat je weet wie je daarvoor moet hebben." Het takenpakket dat hij nu krijgt toegeschoven, is in onderling overleg samengesteld. Het is bij Paccar de gewoonte dat een bestuurder die promoveert de verantwoordelijkheid houdt voor de activiteiten die hij overdraagt, vertelt hij. Met opvolger Preston Feight van DAF zal hij overleggen over ‘grote investeringen en belangrijke beslissingen’, zoals hij zelf deed met Paccar-topman Armstrong. De gedachte achter de verantwoordelijkheid voor de onderdelendistributie – goed voor een omzet van drie miljard dollar – is dat Schippers de Noord-Amerikaanse truckmarkt beter kan leren kennen. Waarin verschilt die dan van de Europese markt? "Voor de Amerikaanse Paccar-trucks Kenworth en Peterbilt worden meer onderdelen ingekocht. Ook motoren, hoewel dat voor bijna de helft inmiddels in Eindhoven ontwikkelde Paccar-motoren zijn. De Amerikaanse trucks zien er anders uit, hebben een neus en twee achterassen in plaats van één. Ze rijden veel meer handgeschakeld dan in Europa. En je mag er even hard mee rijden als met een personenauto." Bij Paccar heeft hij ‘een mooi team’, zegt hij. DAF is al twintig jaar onderdeel van het Amerikaanse concern. Schippers kent sommige medebestuurders ook al achttien of twintig jaar. Zeven tot acht keer per jaar is hij in de VS voor overleg. Hij is al lang one of the boys, merk je aan hem. "Op momenten dat ik daar kom, ben ik zeker thuis." Na eerder met zijn gezin drie maanden in de VS te hebben vertoefd om sfeer te proeven, gaat hij er nu met zijn vrouw wonen. Ze hebben een appartement gehuurd in Bellevue in de staat Washington, op zeven minuten lopen van het hoofdkantoor van Paccar. Vanaf de 25ste verdieping heeft de familie Schippers uitzicht op een meer dat de stad met meer dan honderdduizend inwoners scheidt van Seattle. "Het was het eerste appartement dat we bezichtigden waarvan de deur hoger is dan ik ben", lacht de 2.03 metende Schippers. "Carla stapte er binnen en riep: wow, wow." In het gebied aan de noordzijde van de Amerikaanse westkust hoeft hij niet te wennen aan de volksaard. "Mensen zijn er wat gemoedelijker dan in New York bijvoorbeeld. Polite, hoe noem je dat.. beleefd. Ze stoppen voor een voetganger als ze maar het idee hebben dat die zal willen oversteken." Ook in het werk zijn de verschillen volgens hem niet zo groot. In weerwil van het beeld dat de buitenwacht heeft van de harde, strakke Amerikaanse bedrijfscultuur. "Hard ingrijpen doen we hier ook als dat nodig is. Op momenten dat iets niet functioneert kun je beter snel maatregelen nemen. Na twintig jaar als onderdeel van Paccar zijn de verschillen heel klein." We kunnen hier nog wel wat leren van de Amerikanen, vindt Schippers. "Ze hebben niet de overvolle agenda’s die we in Nederland hebben. Ik wil ook flexibel kunnen zijn, de tijd hebben om zelf te doen wat ik wil en niet te worden geregeerd door de agenda." DAF plukt de vruchten van het Amerikaanse oog voor talentontwikkeling, betoogt Schippers verder. Bij Paccar presenteren directeuren van werkmaatschappijen hun plannen daarvoor: wie zijn hun nieuwe sleutelfiguren, voor welke posities komen ze in aanmerking, wat moet er gebeuren om ze zover te krijgen? "Eigen mensen krijgen kansen. Dat werkt stimulerend, want andere medewerkers zien dat ook. Bij DAF hebben we ook in de hogere echelons talenten die we zelf hebben ontwikkeld. We hebben daarvoor geen mensen van buiten hoeven halen zoals bij andere bedrijven wel gebeurt." Paccar past Harrie Schippers. En Harrie Schippers past Paccar. Is het voor u als Veldhovense jongen als het uitkomen van de Amerikaanse droom, werken in het immense land vol onbegrensde mogelijkheden, synoniem voor succes?"Het is niet zo dat ik hier al dertig jaar van droom. Nadat we er als gezin zijn geweest, zijn we wel gaan nadenken. Vanaf dat moment ga je een beetje dromen, dat wel. Maar verder moet je een beetje geluk hebben met wat op je pad komt."