Nieuws Actueel

Festival Emporium zet 500 mensen aan het werk

Elk jaar trekken eind mei zo'n 25.000 feestbeesten naar Wijchen voor het dancefestival Emporium. Organisator Matrixx Events uit Nijmegen zet op 28 mei vijfhonderd mensen aan het werk.

Hans Schmeinck | Foto: Bert Beelen, Dingena Mol Hollandse Hoogte, Eveline van Elk, Herman Engbers, William Hoogteyling, Flip Franssen, Michiel van Rossum 27 mei 2016

Emporium1065

Twan Krebbers (54) en David Brons (49) zijn feestondernemer. In hun kantoor laten ze op een enorm tv-scherm foto's en video's zien van evenementen die ze hebben georganiseerd: Emporium, Matrixx at the Park en Dreamfields, zowel bij Lathum als op Bali. Uitbundig dansende bezoekers, kleurrijke, hoge decoraties, opzwepende muziek en een stralende zon. De mannen vertellen dat ze net een contract hebben ondertekend voor nog eens vijf edities Emporium op en rond recreatiegebied Berendonck in Wijchen. Matrixx Events huist er hemelsbreed maar 2 kilometer vandaan, aan de Wijchenseweg in Nijmegen. "We zijn zo blij dat we alleen nog maar events doen,'' zegt David glunderend. "Niet meer de stress van een discotheek,'' vult Twan aan. Die discotheek, The Matrixx, sloot na dertien jaar op 1 januari 2015 definitief de deuren. Sindsdien richt het duo zich volledig op het organiseren van evenementen, iets waarmee ze al in 2002 begonnen, met een bescheiden feestje tijdens de Vierdaagse van Nijmegen.

SubsidieGaandeweg hebben Twan en David hun partyportefeuille uitgebreid. Emporium is een belangrijk onderdeel van die portefeuille. Een festival voor liefhebbers van allerlei dancemuziek, van deephouse tot hardcore. Dit jaar de twaalfde editie. "In het kader van 2000 jaar Nijmegen mochten we in Wijchen in 2005 een feest organiseren. Kregen we nog subsidie voor ook - helaas eenmalig,'' gniffelt David. ,,Als thema kozen we de Romeinen. Dat was de eerste Emporium. Eenmalig, was de bedoeling, maar de burgemeester was happy met ons en wilde meer edities.'' Twan: "Daarna hebben we elk jaar een ander thema gekozen, onder meer China, duizend-en-een-nacht, colours of India en de Gouden Eeuw.'' Met alle (audio)visuele pracht en praal leggen ze zichzelf een enorme druk op; het publiek verwacht niks minder dan de vorige keer. David: "Klopt, maar daar zit de uitdaging: de verwachting van de bezoekers overtreffen.'' Die blijken enthousiast of minimaal tevreden te zijn, want na de 12.500 bezoekers van editie 1 en het (verregende) jaar 2, kwamen er al snel 20.000 bezoekers. De laatste jaren is Emporium met 25.000 dancefans steevast uitverkocht. Twan: "Dat zal nu vast weer gebeuren. Als thema hebben we Brasil. Dat spreekt iedereen aan.''

TeamverbandDe thematisering is volgens Twan en David een van de succesfactoren, naast het team van Matrixx Events. Om in muzieksferen te blijven, stellen de frontmannen de elf teamleden tijdens een optreden voor alsof zij bandleden zijn. "Desiree en Conny van financiën. Robbert, Wouter en Raymond van marketing en programmering. Manon en Dominique van productie en organisatie. Joris van stagetechniek. Stan van de horeca. Florian en Ben van decoratie en Sabina van entertainment. Samen vormen we inmiddels een geoliede machine.''

En hun eigen rollen? David: "Wij zijn eindverantwoordelijk. Twan houdt zich vooral bezig met horeca en sponsordeals en ik doe de productie, financiën, decoratie, marketing en programmering. Voor Emporium starten we in september met de voorbereidingen.'' Twan: ,,Het thema bepalen we uiterlijk in oktober. Onze medewerkers dragen ideeën aan. Het thema moet in een oogopslag duidelijk zijn en in alle disciplines zijn door te voeren, dus in decor, entertainment, horeca en marketing.'' David: "In eerste instantie laten we de financiën en organisatie erbuiten. Daarna volgt productie, voor onder meer de indeling van het terrein en de vergunningen. Dan het horecagedeelte en vervolgens werken we met die groepjes apart naar het event toe. Die werkwijze maakt een goede en snelle besluitvorming mogelijk, al gaan we uiteraard op gezette tijden ook in teamverband in overleg.''

ProostenIn december wordt de datum naar het grote publiek gecommuniceerd en volgt de verkoop van de eerste kaarten, de goedkopere earlybirdtickets. In de eerste week van januari wordt het thema bekendgemaakt met een gelikte trailer ofwel promovideo. In de maanden erna zijn er tal van marketingacties. En in mei is dus het festival zelf. Twan: "Dat duurt van 12 uur 's middags tot middernacht. Overdag ben je vooral bezig met het regelen van zaken. Bij slecht weer natuurlijk meer.'' Aandachtspunten zijn onder meer veiligheid en drugsgebruik. David. ,,In het eerste geval houden we bepaalde groepjes extra in de gaten. Qua drugs zien we een afname. Waaruit dat blijkt? Uit het veiligheidsoverleg dat we meerdere keren op de dag houden en uit het gedaalde aantal meldingen van de EHBO-posten.'' Tussen de bedrijven door geniet het duo. David: ,,Er zijn momenten genoeg. Deze editie komt er een 20 meter hoog skelet bij een van de podia. Dan denk ik vast wel even: echt vet. Het skelet is bedacht door een van onze medewerkers, op basis van een miniatuur. Het is voor ons een succes als alles die dag klopt: blije bezoekers, mooi weer, goed geluid, prachtige aankleding en topentertainment.'' Twan: "Het nagenieten begint 's nachts om 3 uur in de nightsnacktent. Voor het eerst die dag zijn we dan met z'n allen. We proosten en de stemming is uitgelaten, maar we evalueren ook meteen.'' Bijvoorbeeld over hoe ze kunnen groeien naar 30.000 bezoekers, want dat is het bezoekersaantal waarmee ze het terrein optimaal zouden benutten. David: ,,Dat is absoluut onze ambitie."

Naast het team van Matrixx Events werkt aan het dancefestival een aanzienlijk aantal partners mee: de leveranciers en hun (tijdelijke) personeel. In totaal zo'n vijfhonderd man. Twan: "Zonder hen kan dit feest niet doorgaan.''

Vormen Twan en David een team binnen een team (Matrixx Events) binnen een team (Matrixx Events plus externe partijen)? Beiden knikken, ietwat schoorvoetend. Twan: "Tja, we zijn hoe dan ook de aanjagers.'' David: "De grote ideeën komen toch vooral van ons. Daarbij moeten ze mij nogal eens afremmen. We brengen op de anderen het commerciële aspect over, maar zeker ook de lol van het organiseren van zo'n event.''

De mensen achter Emporium

De geluidsman: Michael Story draait aan de knoppenMichael Story van Story Sound: "Wij zorgen voor het geluid op de negen podia en op andere plekken, ook de limitering daarvan. We voeren op de dag zelf periodiek metingen uit, vooral buiten het festivalterrein. Daarvoor zetten we ongeveer zestien man in. Story Sound was er al vanaf de eerste editie bij. Sindsdien denken we elk jaar vanaf de tekentafel mee. In deze tijden is zo'n klantentrouw ongekend. Klasse van David en Twan. Ze durven te investeren. In decoratie, maar zeker ook in techniek. Ze luisteren goed naar je en als er problemen zijn, zoeken ze direct een oplossing. Het gevoel van de bezoeker staat centraal. En geloof me: ik maak het op festivals weleens anders mee.''

De mankrachtman: Rob Seveke regelt de medewerkersRob Seveke van evenementenuitzendbureau Eventure zet zo'n driehonderd medewerkers in voor op- en afbouw, bars, kassa's en het scannen van tickets. Hij werkt al veertien jaar samen met Matrixx Events; zijn vrouw was projectleider van Nijmegen 2000, in het kader waarvan de eerste Emporium werd gehouden. "Twan en David zijn open, eerlijk en transparant. Dat is fijn samenwerken. Emporium springt eruit vanwege de aankleding en het slotvuurwerk. Dat vuurwerk hoeft niet per se, maar ze doen het wel. Ze willen investeren om de bezoekers met een glimlach naar huis te laten gaan.''

De drankenman: Jack Bongers schenkt de drankMatrixx Events is op Emporium zelf verantwoordelijk voor de (omzet van) drank. Partner vanaf het eerste uur is Jac. Bongers Dranken uit Nijmegen. "Ik werk al vanaf 2002 samen met David en Twan, toen ze de discotheek startten. Sinds die tijd ben ik bij al hun evenementen betrokken. Daarbij werken we nauw samen met brouwerij AB/InBev en Coca Cola. Met z'n allen bepalen we bijvoorbeeld hoeveel biertanks er moeten komen en waar. Maar ook: waar zet je de 'hardlopers' neer in de koelkasten achter de bar. David en Twan runnen een strakke organisatie. Tijdens het evenement zelf is er daardoor geen stress.''

De beveiliger: Jan Willem Brummelman regelt het verkeerVoor de vergunning voor Emporium is een veiligheidsplan nodig. Onderdelen daarvan zijn een verkeers-, vervoers- en een beveiligingsplan. Daar zorgt Jan Willem Brummelman van de Safety Group voor, van contact met lokale overheden tot en met de uitvoering. "Op de dag zelf werken zo'n 175 mensen van ons bedrijfsonderdeel Crowd Support, beveiliging. En circa 100 van Traffic Support, voor verkeer en vervoer. Afritten van snelwegen mogen niet dichtslibben en bedrijven op het industrieterrein mogen geen last ervaren van wildparkeerders. Natuurlijk leiden we al het vervoer in goede banen, hoe de bezoekers ook komen.''

De cateraar: Maayk de Poorter is van de fastfoodFastfood regeert op festivals. Omloopsnelheid is belangrijk. Maayk de Poorter van catering Number 1 uit Oostzaan werkt op Emporium met ongeveer 150 medewerkers op 25 foodlocaties. "We passen onze uitstraling en assortiment aan het thema aan. Locatie en aankleding zijn elke keer weer bijzonder.'' De sfeer binnen de organisatie proef je terug in het evenement zelf, vindt Maayk. "David en Twan en hun team zijn gemoedelijk. We voelen ons ware partners en daardoor onderdeel van het team. Natuurlijk, als er een keer iets niet goed is, wordt dat ook gezegd. Dat moet zakelijk wel. Zij halen het maximale uit ons.''