Actueel

De baas zit altijd en overal in je auto

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Leasen is populairder dan ooit. Er rijden er nu 755.000 leaseauto's in Nederland. Nog altijd is een leuke auto een van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden. Maar de tijd dat er ook privé onbeperkt mee kon worden rondgescheurd, is voorbij.

Werkgevers proberen te bezuinigen op de kosten van het wagenpark, want een leaseauto kost inclusief brandstof al snel rond de 1000 euro per maand. Bovendien maken steeds meer bedrijven werk van duurzaamheid. Benzineslurpers zijn al afgeschaft als lease-optie en nu wordt vol ingezet op de rijstijl van de zakelijke rijder.

VerbruikOm het verbruik en de rijstijl te beïnvloeden heeft TomTom Telematica software gemaakt waarmee een ondernemer het rijgedrag in de gaten kan houden. Onder meer routes, optrekken, snelheid, remmen, schakelgedrag en natuurlijk brandstofverbruik worden bijgehouden. "Een ondernemer wil dat met de leaseauto wordt gereden of het een privéauto is,'' zegt René de Jong van TomTom Telematics.

Lees verder onder de advertentie

Dat was een paar jaar geleden ook de drijfveer van Sweco. "We moesten op de kosten letten. Daarbij wilden we ons wagenpark van 700 auto's verduurzamen. Auto's met hoge uitstoot werden taboe verklaard en later ging iedereen op cursus om zuiniger te leren rijden. Wie nu nog te veel verbruikt, wordt erop aangesproken door de leasemaatschappij,'' zegt controller Henk Lubberts van Sweco.

PrivacyLeaseplan ziet hoeveel kilometers er worden gereden en hoeveel er wordt getankt. Het beleid werkt: de kosten daalden en in 2015 was Sweco het bedrijf met het laagste verbruik per kilometer.

Autobranchevereniging Bovag waarschuwde onlangs voor de gevaren van big data, alle elektronische informatie die bestuurders achterlaten, en pleitte ervoor dat de eigenaar bepaalt wie over de gegevens mag beschikken. Bij leaseauto's is het bedrijf of de leasemaatschappij de eigenaar.

Lees verder onder de advertentie

PrivacyDe Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) waarin zo'n 25.000 mensen met een leaseauto zich hebben verenigd, is kritisch over het vergaren van dit soort data. "De privacy is hier in het geding,'' zegt VZR-voorzitter Jan van Delft. "Wat ons betreft kan het alleen worden toegepast als de berijder akkoord gaat en de onderneming de autoregeling erop heeft aangepast. Als het in het geniep gebeurt, is het afkeurenswaardig.''

De grote angst van de leaserijders is dat de eigen bijdrage wordt bijgesteld omdat er te veel privékilometers met de auto worden gemaakt of omdat er niet zuinig genoeg wordt gereden volgens de werkgever. Jan van Delft gruwt bij de gedachte aan dit soort bigbrotherpraktijken. "Een zakelijk rijder betaalt daarvoor via de bijtelling en denkt: waarom zit de werkgever dan mee te koekeloeren?''