Nieuws Actueel

'De brand heeft ook iets positiefs gebracht'

Annelize en Martijn Haasbeek uit Alphen aan den Rijn wisten de afgelopen twee jaar hun uitgebrande boek- en kantoorvakhandel opnieuw op te bouwen. Dankzij de steun van personeel, klanten, leveranciers, familie en vrienden en ondanks de slepende juridische strijd met de verzekeraar.

DeOndernemer | Foto: Peter Franken 14 maart 2016

12 1

Bij Haasbeek Herenhof is altijd wat te doen: boekpresentaties, signeersessies, voorleesmiddagen, Stabilo die een nieuwe productlijn presenteert. Martijn: "We merken dat medewerkers van Stabilo ons wat gunnen doordat we die brand hebben gehad. Maar ze komen ook graag omdat we het leuk vinden."

Crowdfundingsactie

Het enthousiasme straalt van Martijn en Annelize af, maar zodra ze terugdenken aan de brand op 29 maart 2014, schieten ze vol. Niet vanwege het onheil dat hen trof, maar vanwege de overweldigende steun vanuit de Alphense bevolking. Annelize: "De ochtend na de brand zat het hele team bij ons thuis om plannen te maken. Dat was al bijzonder." Martijn: "Ik riep optimistisch dat we binnen twee weken weer open konden. Dat we iets later, na tien dagen, weer opengingen, hebben we vooral te danken aan klanten en leveranciers die ons te hulp schoten. De brand is niet alleen ons overkomen; iedereen voelde zich erdoor getroffen."

Voor de herbouw werd een crowdfundingsactie opgezet. Het streefbedrag van 50.000 euro was binnen twee weken al dubbel binnen. Annelize: "Dat was voor ons een enorme mentale steun. We wisten niet dat iedereen onze winkel zo waardeerde. Mensen kwamen in de winkel om contant geld te geven."

Die steun ging door bij de herinrichting. Martijn: "Een hoteleigenaar had een keuken over die we zo mochten hebben. Hij riep op sociale media collega's op ook wat te doen voor ons. Op een boekenbeurs gaf een standhouder ons een doos vol boeken en daarna ging hij ook nog bij andere stands langs."

Bloemen

Alleen de verzekeraar lag dwars. Twee jaar juridische strijd volgde. De inzet: 1 miljoen euro schadevergoeding.

Annelize: "Als er weer een rechtszaak was geweest, kregen we van leveranciers en klanten bloemen, een kaartje of taart. Een brand meemaken is vreselijk, maar het heeft ook iets positiefs gebracht. Het heeft ons als team sterker gemaakt. We beseffen nu wat de winkel voor onze klanten betekent."

Martijn: ,,De brand heeft ons de kans gegeven er een betere winkel van te maken, maar het is wel een dure en omslachtige manier.''

haasbeek.nl