Nieuws Actueel
De consument wil geen auto meer

Uit onderzoek van IBM komt naar voren dat consumenten minder waarde hechten aan het bezit van een auto. Alternatieve gebruiksvormen zoals car-sharing, peer-to-peer verhuur en carpooling worden steeds vaker overwogen, nu technologie het terugverdienen van de investering in een auto eenvoudiger gemaakt heeft.
Daarnaast blijkt dat auto’s in steeds grotere mate getransformeerd worden tot een ‘datacentra op wielen’, waarbij in de toekomst reparaties zonder tussenkomst van de bestuurder gesignaleerd en uitgevoerd zullen worden. IBM vroeg wereldwijd 16.000 mensen hoe ze hun auto in de komende tien jaar zullen gebruiken. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek “A New Relationship – People and Cars”:
Stijgende vraag naar digitalisering· Deelnemers aan het onderzoek geven aan geïnteresseerd te zijn in alle aspecten van de ‘zelfstandige’ auto, een voertuig dat kan leren van verkeerssituaties en het gedrag van de bestuurder en dat zonder menselijk ingrijpen gerepareerd kan worden. De grootste interesse gaat uit naar auto’s die met behulp van cognitive computing situaties kunnen analyseren en er gepast op reageren.
Een auto ter beschikking hebben, maar niet noodzakelijk bezitten· De personenauto zal een vaste waarde blijven in het leven van de consument, dankzij het gemak dat het met zich meebrengt.
· Maar er is verandering op komst: ruim 42 procent van de ondervraagden overweegt alternatieve vormen van eigendom. Vooral de consumenten die hun auto niet intensief gebruiken zijn daarmee voordeliger uit. De meest overwogen vormern van eigendom die uit het onderzoek naar voren komen zijn onder andere: car-sharing (39%), car-pooling (36%) en gedeeld eigendom (24%).
Online aankoop van auto’s wint terrein· Zo’n 67 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk een wagen te kopen bij een erkende dealer. Toch overwegen steeds meer consumenten om online hun aankoop te doen, hetzij via erkende verkopers hetzij via online brokers.
· De studie raadt autoproducenten aan analytics en sociale media in hun producten en diensten te integreren om de consument een persoonlijkere en interactievere koopervaring te bieden.
De consument wil betrokken worden in het productieproces· Tot slot blijken zowel autofabrikanten als consumenten geïnteresseerd te zijn om al in een vroeg stadium samen te werken aan het ontwerp van de producten, om de rijervaring zo persoonlijk mogelijk te maken.
· Die co-creatie kan verschillende vormen aannemen: crowdsourcing, designcompetities of zelfs het gebruik van persoonlijke data om de voertuigen aan te passen aan de specifieke behoeften van de consument.