Nieuws Actueel

De geur van zakelijk succes

Kleurig en geurig. Plastic maar milieuvriendelijk, want afbreekbaar. Mr. Flexifresh moet de wereld gaan veroveren.

René Hoonhorst | Foto: Lex de Meester 19 februari 2016

Luchtverfrisser studenten ondernemers

Hij kan het toilet opfleuren met geur en kleur. Maar ook een muffe kledingkast, een rokerig auto-interieur of een onwelriekende kamer laten ruiken als een bos rozen, een mand frisse was, een pot groene thee of een rijkelijk met kaneel bestrooide warme appelbol: Mr Flexifresh, the man who always smells good.

MannetjeMr. Flexifresh is een kleurig poppetje, dat is ontsproten aan de breinen van acht studenten van de HZ University of Applied Sciences Vlissingen. Wie er als eerste aan dacht, weet het voor een Student Company (een op school opgericht bedrijfje) bij elkaar geharkte clubje studenten niet meeer precies. Het idee om een luchtverfrisser te maken in de vorm van een mannetje, kwam opeens op.

Geen lelijke busCreativiteitsmanager Petra, die engineering studeert, ontwierp het ventje en verder hadden studenten van allerlei studierichtingen allemaal zo hun eigen inbreng. Het mannetje kwam snel tot leven, zeker toen hij van afbreekbaar plastic gemaakt bleek te kunnen worden. En in allerlei maten en kleuren ‘gewoon’ van de 3D-printers van de HZ rolt tegen een minimale kostprijs. Voor 8,95 euro kan al, ook doordat geurparels tegen een aantrekkelijk prijsje kunnen worden gekocht, een bijzonder luchtverfrissertje worden aangeschaft. Geen lelijke bus die uit het zicht moet blijven, maar een mannetje in een vrolijk, al dan niet schreeuwerig, kleurtje dat als sieraad aan de verwarming, een klerenhanger of het dashboard van de auto kan hangen.

AandeelhoudersDat binnen no-time 67 aandeelhouders bereid bleken twintig euro te investeren, bewees dat het geurige kereltje mensen aanspreekt. Er hoeven er dan ook nog geen honderd verkocht te worden om quitte te spelen, dus het schip gaan de studenten niet in. Ook al omdat ze zichzelf niet meer dan twintig eurocent per uur betalen. "Voor die prijs zouden we nergens anders werken”, geven de directeuren van Mr. Flexifresh grif toe aan het ED. Maar ze willen nu alle acht wel even investeren in hun product. Ze dingen mee naar deelname aan een landelijke wedstrijd voor studentenondernemingen. "En het zou wel heel gaaf zijn als we dan onder begeleiding van een echte zakenbankier ons product goed in de markt kunnen zetten.”