De rechter maakt een einde aan een lang slepende discussie. De grote internationale speler Puma heeft haar pijlen gericht op het Waalwijkse schoenenbedrijf Monshoe Fashion. Alles draait om de bekende Puma-streep. Wie daar aan komt, heeft echt een probleem met het sportmerk. Maar volgens Monshoe Fashion is er bij haar ontwerp helemaal geen sprake van plagiaat. De éne streep is de andere niet. En dat geldt in haar ogen ook voor het teken op enkele schoenen uit haar collectie. ,,Er is nooit aan een merkteken gedacht, laat staan aan Puma”, stelt een woordvoerder van het Waalwijkse bedrijf in het Brabants Dagblad. ,,Sneakers hebben vaak allerlei strepen of versieringen op de zijkant.”
Het gerechtshof in Den Haag geeft het Waalwijkse bedrijf in hoger beroep nu gelijk. Dat is een nieuwe wending in een toch al opvallende kwestie.
Streep leidt vaker tot rechtszaken
De zaak kwam jaren terug al aan het rollen. Monshoe Fashion bracht twee schoenen op de markt: de Shoecolate en de Pearlz, voorzien van een onderaan afgebogen streep. Puma pikte het ontwerp niet, en kwam in actie. De bekende Puma-streep heeft al vaker tot rechtszaken geleid. Het internationale sportkleding-concern wil niet dat concurrenten met zijn bekende logo aan de haal gaan. Het 66 jaar oude ontwerp (de formstrip red,) is sinds 1960 internationaal beschermd.
Lees ook: Rotterdamse ‘David’ Boombrush door ‘Goliath’ Philips voor rechter gesleept: dit is waarom
Volgens Monshoe Fashion slaat Puma wat dat betreft echt door. Het Waalwijkse bedrijf ziet genoeg verschillen tussen de beide strepen. Het heeft zich in de zaak vastgebeten. ,,Een megabedrijf als Puma denkt alles te kunnen maken. Een ander op kosten jagen en vol in de aanval gaan, in de hoop dat de ander opgeeft.”
Marktonderzoeken in drie landen
Puma leek in eerste instantie ook aan het langste eind te trekken. In een eerdere rechtszaak werd het internationale sportkleding-concern namelijk in het gelijk gesteld. De rechter vond dat inderdaad sprake was van ‘merkinbreuk’, en een (schade)claim van Puma dus op z’n plaats was. Ook zouden de schoenen definitief uit de collectie moeten verdwijnen. ,,Dat wij die rechtszaak verloren, vonden we onbegrijpelijk.” Het Waalwijkse bedrijf is daarom in hoger beroep gegaan bij het gerechtshof in Den Haag.
Ons bedrijf is altijd in zijn gelijk blijven geloven.
En die komt nu tot een andere conclusie. De vorderingen van Puma zijn alsnog afgewezen. In de ogen van het gerechtshof verschillen de strepen genoeg, en leiden ze ook niet tot verwarring. Er is door Monshoe Fashion veel uit de kast gehaald om dat te bewijzen. Zo zijn marktonderzoeken gehouden in Nederland, België en Duitsland. ,,Er is overtuigend aangetoond dat het publiek geen verband legt tussen het teken op de schoenen van Monshoe en de formstripmerken van Puma. Ons bedrijf is altijd in zijn gelijk blijven geloven”, aldus een woordvoerder van Monshoe Fashion. ,,En dat is nu beloond.”
Schadeclaim
De flink opgelopen proceskosten zijn voor Puma. Maar Monshoe Fashion wil meer schade vergoed zien. Volgens het bedrijf is het flink op kosten gejaagd door alle juridische perikelen. De verkoop van de bewuste schoenen kwam door de actie van Puma op z’n gat te liggen. ,,Het ging om meerdere modellen in diverse kleuren. Om tienduizenden paren in totaal, die al waren verkocht. Maar we zijn misschien wel net zoveel orders misgelopen door deze rechtszaak, ze waren in trek”. Het Waalwijkse bedrijf komt met een schadeclaim, waarvan de hoogte overigens nog bepaald moet worden.
Puma wil niet op de zaak in gaan. ,,Er komt van onze kant geen commentaar over dit onderwerp", reageert de woordvoerder van het bedrijf. Het is dus nog de vraag wat Puma nu precies gaat doen. Deze strijd om de streep heeft het in ieder geval verloren.