Nieuws Actueel

Deze jonge horecatrainers leren Amerikanen bier tappen

Twee Nijmeegse horecatrainers gaan barpersoneel in Amerika trainen in het tappen van het perfecte pilsje. Dat schrijft De Gelderlander.

Mitchel Suijkerbuijk | Foto: Bert Beelen 24 januari 2018

Bb 0901 2018 13 Bert Beelen

De ijskoude pilsjes in hun stamkroeg De Tempelier gaan bierliefhebbers Paul Voermans (28) en Rens Hermsen (27) uit Nijmegen het meest missen. Maar ze hebben het graag over voor hun grote avontuur, dat eind deze maand start. Ze pakken het vliegtuig naar Amerika en keren voorlopig niet terug. De rest van het jaar trainen ze daar het horecapersoneel in het tappen van het perfecte biertje.

Dode biertjes

Want goed tappen, dat kan het meeste horecapersoneel in Amerika nog niet. Dode biertjes, zonder schuimkraag van twee vingers dik zoals het hoort, zijn volgens de twee eerder regel dan uitzondering. ,,Nederland kent een veel grotere biertapcultuur. 30 procent van het bier dat we in onze horeca krijgen is van de tap. De taps zijn in goede conditie, omdat die van dezelfde brouwerij komen als het bier zelf. Die brouwer wil natuurlijk goede kwaliteit leveren'', zegt Voermans.

Minder getraind

In Amerika ligt het percentage tapbier lager. En het personeel is veel minder getraind in tappen, vervolgt hij. ,,Ook mag de brouwer zich niet met de tap bemoeien. Dus is de kwaliteit sowieso vaak minder. Erg zonde, want een goed getapt biertje smaakt ook beter. Denk maar aan wijn; dat smaakt ook niet in een frisdrankglas.''

Horecatrainingen

De twee werken als trainer bij het Molenhoekse Siebenheller & Partners, een bedrijf met negen werknemers dat horecatrainingen verzorgt. Voor het project Star Bar, onderdeel van de Amerikaanse tak van Heineken, is het bedrijf gevraagd de kwaliteit van het tapbier van Amerikaanse ondernemingen te verbeteren. Voermans reist naar Miami, voor Hermsen is Los Angeles zijn nieuwe, tijdelijke thuis. Een lokale trainer uit Amerika doet in New York mee aan het project.

https://www.youtube.com/watch?v=H76HqH3c-Dk

Etiquette

Hun ultieme doel: nergens een slecht getapt biertje. In eerste instantie trainen ze personeel van 150 zaken per stad. Hermsen: ,,Het draait daarbij niet alleen om tappen. Ook op het gebied van klantvriendelijkheid en etiquette gaan we het personeel trainen. Dus dat personeelsleden de gasten vriendelijk aankijken bij het serveren van een glas. Dat ze dat glas natuurlijk op een viltje zetten, met het logo op het glas naar de gast toe. En dat ze ook best mogen lachen.''

Vieze glazen

Dat het bier in de States niet goed is, merkte Franck Evers vorig jaar al. Hij is mede-eigenaar van het trainingsbureau en zat als proef voor het project een tijd in Florida. ,,Ik verbaasde me over de slechte kwaliteit. Vieze glazen, geen schuim, weinig kennis over het product. En het personeel tapt het bier vaak vrij liefdeloos in het glas.'' Na zijn komst nam de verkoop van bier in de zaken die hij trainde met 14 procent toe. Evers: ,,Ook waren de gasten tevredener, bleek uit mystery visits. Daarom mogen we van Heineken opnieuw naar Amerika.''

Kans

Een moment van twijfel hebben de jonge horecatrainers niet gehad. ,,We hebben een fijn leven hier, maar zo'n kans krijg je nooit meer'', zegt Voermans. Zijn de resultaten succesvol, keren Hermsen en Voermans mogelijk terug naar Amerika. Dan gaat het project nog in tien of vijftien andere steden lopen. Voermans: ,,Het liefst zien we straks overal goed tapbier.''

Taptips

Moeite met bier tappen? Paul Voermans en Rens Hermsen geven tips:

  • Begin met het goed spoelen van het glas en zorg er van tevoren voor dat je glas goed gekoeld is.
  • Laat eerst een beetje schuim weglopen naast het glas, voordat je echt begint met tappen.
  • Houd het glas vervolgens op 45 graden onder de tap en laat het rustig vollopen.
  • Is je glas bijna vol, houd het dan recht. Zo creëer je de schuimkraag. Zodra het glas vol is, doe je de tap in een beweging dicht.
  • Schuim je bier af met een natte spatel. Houd het glas daarbij schuin op het moment dat het overstroomt. Hiermee verwijder je zuurstof en bitterheid en zorg je voor de bolle schuimkop.
  • Serveer je bier tenslotte. Staat er een bierlogo op het glas, serveer die dan met het logo naar de gast toe. En doe dat met een glimlach.

Nederland kent een veel grotere biertapcultuur dan Amerika

Paul Voermans, horecatrainer