Blog Digitalisering

Device as a Service: een onmisbare verbinder binnen bedrijven

De grote meerderheid in Nederland gebruikt Windows op de werkplek en daardoor zijn veel applicaties gestandaardiseerd op dit besturingssysteem. Vaak is er geen andere keuze. Lastig voor werknemers die graag op een Apple (iOS) of met Chrome OS willen werken, andere operating systems. Hoe ga je daarmee om als bedrijf? Martijn Smit, Head of Marketing Centre of Excellence bij IT-dienstverlener Bechtle, ventileert daar in deze blog zijn ideeën over.

Martijn Smit 23 mei 2021

Apple en Google

Met de komst van steeds jongere werknemers is het de kunst een IT-systeem te ontwikkelen dat ook geschikt is voor de operating systemen van Apple en Google Foto: Unsplash

De meningen kunnen verschillen, maar vaak is iedereen het erover eens dat Apple-apparaten mooi zijn om naar te kijken. Er wordt door ontwerpers en technici veel tijd besteed aan het design, dat naast functioneel en sterk ook aantrekkelijk moet zijn. Zoals het merk zelf zegt: echte schoonheid zit vanbinnen, maar bij ons ook van buiten.

Steeds meer jongeren zijn hier gevoelig voor. Zij willen overal kunnen werken en dan het liefst met een mooie laptop die ze op ieder moment kunnen openklappen terwijl ze onderweg zijn. Uiteraard moet het apparaat zo licht als een veertje zijn, want hij gaat overal mee naartoe. Aan de andere kant worden creatieve werkzaamheden inmiddels niet meer alleen aan een grafisch ontwerper uitbesteed, maar schuiven deze taken ook door naar een handige collega. Dit zorgt ervoor dat de vraag naar bijvoorbeeld een Mac op de werkvloer groter is dan voorheen.

Lees ook: Zo zet je IT slim in voor elk mkb-bedrijf

Software integratie

Het is algemeen bekend dat iOS, het operating systemen van Apple, anders werkt dan Windows (van Microsoft) en Chrome OS (van Google). Wanneer de organisatie vooral is ingericht op Microsoft, dan kan het voor een IT-manager lastig lijken om iOS te integreren, want dan moeten er twee operating systemen voor honderden medewerkers worden beheerd. Dit lijkt een van de grootste hindernissen in het uitbreiden van het apparaat-aanbod voor personeel, maar gelukkig is dit steeds eenvoudiger op te lossen met het juiste Mobile-Device-Management (MDM).

Voor deze vraagstukken kan Device as a Service (DaaS) een oplossing bieden aangezien daarmee de volledige implementatie, integratie en het beheer uit handen wordt genomen. MDM-oplossingen, die onderdeel kunnen uitmaken van DaaS, zorgen ervoor dat je één overzicht hebt waarin alle besturingssystemen en devices te beheren zijn. Daarnaast worden alle devices volledig geïnstalleerd en veilig afgeleverd (zero touch deployment) bij initiële uitgifte, maar ook tijdens het wisselen van een device, waardoor er geen verschillende handelingen per systeem meer uitgevoerd hoeven te worden door de gebruiker of de IT-organisatie.

"Wanneer je met DaaS werkt, is het niet meer nodig om alles in detail te weten van verschillende besturingssystemen"

Martijn Smit, Head of Marketing Centre of Excellence bij Bechtle

Service is de sleutel tot succes

De wijze waarop een device onderhouden kan worden is een belangrijke factor bij de aanschaf van een nieuw product. Want wat gebeurt er bij storingen, defecten of veiligheidsvraagstukken? Vaak meld je die dan bij de IT-organisatie en wacht je tot ze met een oplossing komen. Maar soms werkt dat niet snel genoeg en bij verschillende besturingssystemen op dezelfde werkvloer kan dat heel onoverzichtelijk worden.

Wanneer je met DaaS werkt, is het niet meer nodig om alles in detail te weten van verschillende besturingssystemen en hoef je ook geen contact meer op te nemen met verschillende aanbieders voor elke afzonderlijke supportvraag. Er is dan één partij die alle kennis bezit en dat is jouw enige aanspreekpunt, wel zo makkelijk.

Selectie, software en service

Er zijn dus drie belangrijke factoren voor het tevreden houden van de nieuwe generatie medewerkers én om de efficiëntie op de werkvloer te vergroten: keuzevrijheid, goede integratie met eenvoudige software uitrol en snelle service bij problemen.

Het aanbieden van keuzevrijheid in het device en de gewenste accessoires, zoals een noise canceling headphone of een los toetsenbord en muis, worden meestal zeer gewaardeerd. Maar ook de software-integratie en profielen uitrol is belangrijk voor een soepele ingebruikname door de medewerker (via zero touch deployment) en een helder overzicht van alle producten en operating systemen binnen het bedrijf (via MDM-tooling) zijn voor een IT-organisatie zeer wenselijk.

Tot slot moet er altijd over snelle service-oplossingen nagedacht worden om zo tijdsverlies en frustratie bij eindgebruikers te voorkomen.

De bovenstaande drie factoren kun je helemaal zelf inregelen, maar je kunt ook kiezen voor een DaaS-oplossing, waarmee het vaak toch goedkoper, kwalitatiever en efficiënter kan dan wanneer je het zelf inregelt. Door de schaalgrootte en core business van de DaaS-aanbieder zal je uiteindelijk zien dat het hoogste doel bereikt wordt; de medewerkerstevredenheid stijgt en dat zie je terug in je bedrijfsresultaten en in daling van het personeelsverloop.

Martijn Smit Head of Marketing Centre of Excellence bij Bechtle no 2

Martijn Smit

Head of Marketing Centre of Excellence bij Bechtle

Martijn Smit startte in april 2016 bij ARP Nederland, onderdeel van de Bechtle Group, met het uitrollen van het digitale transformatieprogramma. Hierin zijn digital first en (online) IT-thought leadership de belangrijkste drijfveren en behoren online marketing, contentmarketing en het creëren van een uitstekende cross channel klantervaring de dagelijkse inspanningen van het team.

Vanaf 2020 is dit transformatieprogramma opgeschaald naar elf landen en is Smit in zijn functie als Head of Marketing Centre of Excellence bij Bechtle, verantwoordelijk voor alle centrale en lokale marketingteams op het gebied van digitale transformatie, marketingstrategie en marketing/verkoopafstemming, met behulp van marketingautomatisering en e-businessplatforms.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws