Nieuws Actueel
Dit zijn de gezichten achter de DrechtStadLoop
Atleten uit binnen- en buitenland rennen op 30 oktober mee met de tiende editie van de DrechtStadLoop. Veel ondernemers zijn bij dit Dordtse evenement betrokken.
De DrechtStadLoop wordt al een tijdje georganiseerd. Een makkie dus om ook de editie van 2016 op poten te zetten. "Een misvatting", zegt Peter Slijkoord (71). Hij is vicevoorzitter en initiatiefnemer van de loop. Hij zit al meer dan een halve eeuw in het hardlopen. Peter begon als atleet en werd later trainer bij atletiekvereniging Typhoon en Parthenon. Nu is hij organisator van hardloopevenementen. Zelf rennen is er niet meer bij. "Ik ben door astma kortademig. Maar ik heb nog wel een klein trainingsgroepje. Daar geniet ik van."
LastigerDe laatste jaren merkt Peter dat het binnenhalen van geld een stuk lastiger is geworden. ,,Tien jaar geleden groeiden de bomen nog tot in de hemel. Nu is de situatie compleet anders. Van de twintig keer dat je potentiële sponsors benadert, krijg je negentien keer de kous op de kop. 'Wat schiet ik ermee op?' hoor ik vaak." Toch is het ook dit jaar weer gelukt om alles rond te krijgen. Opmerkelijk is het feit dat de meeste bedrijven sponsoren terwijl ze weten dat ze hierdoor niet meer spullen zullen verkopen. "Hornbach uit Alblasserdam is een van onze ondersteuners. Vestigingsmanager Bart Wortel is zelf een enthousiast hardloper. Hij sponsort om zo z'n medewerkers warm te maken voor het hardlopen. Voor dit bedrijf is deze loop duidelijk een bindmiddel, een evenement dat de onderlinge verhoudingen verstevigt."
SuccesHet succes van de DrechtStadLoop is niet alleen een kwestie van geld, maar ook van materiaal. Een bedrijf als Mol Verhuur geeft geen geld, maar levert steigers voor de poort bij de start en finish. ,,Dit bedrijf steunt ons, omdat het vindt dat een Dordts bedrijf een regio-evenement van dit formaat niet in de kou kan laten staan."
OrganiserenHet organiseren van de DrechtStadLoop kost zo'n 30.000 euro. Waar gaat dat eigenlijk heen? "Het meeste geld is nodig voor de veiligheid. Het inschakelen van EHBO'ers is bijvoorbeeld niet gratis. Ook het inzetten van professionele verkeersregelaars is duur. De politie wil dat werk niet meer doen. Op drukke kruispunten moet het verkeer absoluut goed worden geregeld. Ook al kost ons dat veel geld."
KapitaalGelukkig zijn er genoeg mensen die belangeloos willen meewerken aan het renevenement. Ruim 120 medewerkers en 100 vrijwilligers zetten zich in om deze dag tot een succes te maken. "Zij zijn het kapitaal van onze organisatie." Iedereen wordt in taakgroepen ingedeeld. Elke groep is verantwoordelijk voor een deel van de organisatie. Zo is er een groep voor het begeleiden van de vrijwilligers, een groep voor het uitzetten van het parcours, een voor de veiligheid, een voor het inschrijven en voor de begeleiding van de lopers.
Tekst gaat door onder de foto
JaloersDe organisatie begint direct na afloop van deze editie met die van 2017. Vorig jaar ging het net zo. Ze starten rustig met wat vergaderen en telefoontjes, maar het wordt al snel drukker. Er ontstaat dan een werkflow. "Alsof je zelf de marathon loopt", zegt Peter lachend.
Tekst gaat door onder de foto
Dordrecht-promotieOok voor de binnenstad is de loop een flow. Het centrum staat op de rendag vol met 2.500 fanatieke lopers en duizenden juichende en enthousiaste toeschouwers. ,,Het Statenplein en de Sarisgang stonden in 2015 stampvol. Dat zal straks ook zeker gebeuren. Het is puur Dordrecht-promotie. Maar het is de vraag of de gemeente ons wil blijven steunen. We hebben een voorzichtige toezegging op zak. Ik ben jaloers op steden als Tilburg, Breda, Den Haag, Eindhoven, Utrecht, Venlo, Zwolle en natuurlijk Rotterdam. Allemaal steden met een eigen jaarlijks hardloopevenement. Die gemeenten investeren er graag in. Logisch: de stad komt positief in het nieuws. Publiek en lopers krijgen een wij-gevoel."
PopulariteitHet duurt nog even voordat de lopers van start gaan. Elk jaar doen er meer mee. In 2006 verschenen tijdens de eerste editie van deze loop 'slechts' 700 mensen aan de startlijn op het Statenplein. De groeiende populariteit heeft, denkt Peter, ook met het parcours te maken dat de laatste jaren wordt aangehouden: een schitterende route over het Eiland van Dordrecht met flink wat kaarsrechte stukken, waardoor een loper makkelijker een mooie tijd kan neerzetten.
Tekst gaat door onder de foto
Grote namenZoals bij elke grote loop zijn ook in Dordrecht grote namen van belang. Veel toeschouwers komen op de renhelden af. Kjell de Hondt, een van de beste atleten uit België, doet bijvoorbeeld mee. Ook Ruben Scheurwater, net terug uit Kenia, komt aan de start. En Els Rens, die op de Olympische Spelen in Rio de marathon voor vrouwen liep, ontbreekt niet. Minstens zo leuk zijn de mini-trekkers bij de Puppyrun: een parcours van 300 meter voor kinderen van 4 tot 6 jaar en hun meerennende ouders. Jong geleerd is oud gedaan. "Zij zijn de helden van de toekomst."
drechtstedenloop.nl
De Materiaalman
Remko Mol levert de steigers"Ik draag de hardloopsport een warm hart toe. Ook aan andere grote evenementen in de streek doen we mee", vertelt Remko Mol van Mol Verhuur. "We doen het voor de streek, niet voor de naamsbekendheid. Ons bedrijf richt zich niet op particulieren, maar op bedrijven." Door de crisis steunde het bedrijf niet veel evenementen. Maar de materiaalverhuurder wilde toch graag weer wat doen voor de DrechtStadLoop. "We stellen het steigermateriaal beschikbaar voor de finish en we leveren verlengkabels. Afspraak is dat de organisatie het materiaal zelf ophaalt en monteert."
De Tijdman
Jeroen Bouman houdt de tijd bij"Let tijdens de DrechtStadLoop op de tijdklokken boven en naast de finishlijn. Die zijn van ons", zegt Jeroen Bouman van Bouman Sportprijzen trots. Hij is blij dit jaar weer te kunnen meewerken aan het succes van de lopers. Want een mooie tijd neerzetten, wie wil dat nu niet? Jeroen levert ook de medailles. Het bedrijf steunt al bijna 40 jaar hardloopevenementen in Dordrecht en de regio. Wat hem betreft gaat dit nog heel lang door. ,,DrechtStadLoop is een gigantisch reclamebord voor Dordrecht. Het is een van de mooiste steden van Nederland. Doorgaan met die loop!"
De Sporter
Bart Wortel laat mensen bewegen"We steunen de DrechtStadLoop niet voor klantuitbreiding, maar omdat wij het belangrijk vinden dat mensen in beweging blijven", zegt vestigingsmanager Bart Wortel van Hornbach in Alblasserdam. Hij is een gepassioneerd loper en trekt zijn werknemers in die passie mee. ,,Je gezond voelen is belangrijk. Daarom krijgen de medewerkers een uitgebreide healthcheck. En natuurlijk loopt op 30 oktober een Hornbach-team mee. We doen het allemaal om onze mensen ervan bewust te maken hoe goed het voor je is om regelmatig te bewegen. Zelf ren ik een tot twee keer per week."
De Sponsor
Paul Hienekamp steekt geld in de loopWaarom sponsort een tandarts de DrechtStadLoop? "Omdat ik een fanatiek hardloper ben en omdat dit een mooie vorm van Dordrecht-promotie is", zegt tandarts Paul Hienekamp van tandartspraktijk Baan & Hienekamp. Zijn vennoot Kees Baan sport ook, maar dan als fietser bij tourfietsclub De Mol. De tandartspraktijk is een trouwe sponsor. "De spreker grapt altijd door de speaker dat lopers als beloning een gratis wortelkanaalbehandeling kunnen krijgen. We doen het natuurlijk voor de loop. Zelf zullen we er geen extra klanten door krijgen. Dat hoeft ook niet. Meer enthousiasme voor het hardlopen vinden wij al prachtig."
De chipman
Ronald de Jong meet alle tijden preciesRacetimer verwerkt in elk startnummer een chip. Zo weet elke loper exact zijn persoonlijke tijd. Ronald de Jong heeft het bedacht. Ander tijdmeetbedrijven pakten het idee ook op, maar hij was de eerste. Ook de inschrijving, de uitslagen en de video-opnamen lopen via Racetimer. Het bedrijf steekt geld in de DrechtStadLoop. "We sponsoren de kinderloop. Leuk, een klassementje voor het echie." Ronald werkt graag samen met het loopevent. "Het is een mooi sportief evenement. Zoiets moeten we met z'n allen koesteren. Het idee dat wij van al die lopers hun persoonlijke prestatie met uiterste precisie zichtbaar maken, geeft wel een kick."