In de polder van Klaaswaal, op de grens met het dijkdorp Greup, ligt aan de Smidsweg Gohres Metaalconstructie bv. En zonder Gohres geen Ferro Duro. Want in de werkplaats van het familiebedrijf, dat in Nederland een grote speler is in metaalconstructies, worden de wijnmeubels, vuurkorven en ook BBQ-smokers met de hand gemaakt. Dochter Donna is het creatieve brein, opa Cees haar technische sparringpartner en vader Adrie levert de arbeidskracht. Zo is grofweg de taakverdeling.
Heimwee naar de Hoeksche Waard
Ze sluit het niet uit dat ze de derde generatie wordt die het familiebedrijf in de toekomst gaat leiden, maar vooralsnog klopt haar hart net even harder voor Ferro Duro. ,,Ik werkte op het hoofdkantoor van Rituals in Amsterdam en dacht het voor elkaar te hebben, maar ik kreeg heimwee naar de Hoeksche Waard. Het was kennelijk niet mijn bestemming,’’ zegt ze tegen AD.
Zo ontsproot het idee van Ferro Duro aan haar brein. ,,Ik heb affiniteit met eten en wijn en ben voor mezelf gaan uitdenken hoe ik die twee zaken zou kunnen combineren. Dus dat Gohres Metaalconstructie niet alleen grove zaken aanlevert voor industrieel gebruik zoals bordessen en trappen, maar ook verfijndere gebruiksartikelen voor in huis en in de tuin. Zoals dus exclusieve wijnmeubels, BBQ-smokers en vuurkorven.’’
Ik heb affiniteit met eten en wijn en ben voor mezelf gaan uitdenken hoe ik die twee zaken zou kunnen combineren
Donna Plomp
Internationaal via bol.com
De Hoeksche Waard is niet het voornaamste afzetgebied van Ferro Duro. ‘De rest van Nederland’ en België, en dan specifiek Vlaanderen, is dat wel. ,,Belgen houden van exclusievere dingen. Ze komen over het algemeen via bol.com bij mij. Of via FonQ. Of via mond-tot-mondreclame.’’
,,En daarbij heeft Donna ook pech gehad’’, haakt vader Adrie in. ,,Twee jaar geleden stond ze op een beurs in Goes en haalde ze vijftig opdrachten binnen toen het coronavirus ineens toesloeg. De horeca is dan wel niet haar moneymaker, maar is wel de plek waar ze haar spullen kan laten zien. Het is twee jaar lang vechten tegen de bierkaai geweest in dat opzicht, en nu loopt de horeca niet over van het geld.’’
Twee jaar geleden stond ze op een beurs in Goes en haalde ze vijftig opdrachten binnen, toen het coronavirus ineens toesloeg
Adrie Plomp
Lees ook: Carrière-omslag: van horeca naar de metaalsector
Op een koekoeksjong zitten ze niet te wachten
En zo kwam er een onlineshop, al was en is direct contact met de klanten belangrijk. ,,Kleine bestellingen gaan via de post en grote bestellingen doe ik zelf. Contact met de klanten is waardevol, omdat ze dan ook meteen een gezicht bij het bedrijf hebben. Ik merk dat we online een begrip beginnen te worden, omdat we ook in verschillende prijsklasses kunnen leveren. Ik hoop dat ik de komende jaren mijn eigen team heb binnen het bedrijf.’’
Een losstaande poot van het moederbedrijf, dát is de toekomstdroom. Op een koekoeksjong zitten ze aan de Smidsweg niet te wachten. ,,Het is een commercieel bedrijf natuurlijk, maar waardering is ook wat waard,’’ vindt vader Adrie. ,,Pasgeleden kwam er een man langs die zag hoe wij hier een smoker maken. Hij werd er heel emotioneel van. Een vakidioot natuurlijk, maar toch. Alle onze producten worden hier ter plaatse gemaakt. Made by Dutch hands, wordt dat genoemd. En daar zijn we trots op.’’
Lees ook: Mr. Simon van den Boomen: 'In ieder familiebedrijf schuilt een Dr Oetker-risico'