Actueel

Al 90 jaar lang vindt familiebedrijf Van As zich opnieuw uit, nu zijn de grootste merken klant

Drukkerij van As bestaat negentig jaar. Met vlnr: Leendert van As, Rinske Haan-van As en Wouter van As. Drukkerij van As bestaat negentig jaar. Met vlnr: Leendert van As, Rinske Haan-van As en Wouter van As. Foto: Arie Kievit
Drukkerij van As bestaat negentig jaar. Met vlnr: Leendert van As, Rinske Haan-van As en Wouter van As. Foto: Arie Kievit
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

De naam, drukkerij Van As, opgericht in 1934, doet wellicht geen belletje rinkelen. Maar hun producten zie je werkelijk overal. In de vorm van drie- en viermaandskalenders of als point of sale materiaal in de vorm van plafondhangers, schapstoppers, raam- en vloerstickers en displays.

Of zoals huidig algemeen directeur Wouter van As (46) de business samen vat in het AD: ,,Wij grossieren in allerlei drukwerk dat mensen moet verleiden een aankoop te doen. Van plantenlabels bij de Intratuin tot kartonnen cut-outs van raceheld Max Verstappen voor de Jumbo.”

Lees ook: Het jaar van de Dubai-reep bij De Bonte Koe: hoe een TikTok-hype dit familiebedrijf transformeerde

Lees verder onder de advertentie

Coca-Cola, Lays en Levi’s zijn klant bij Van As

Aan name-dropping doen ze over het algemeen niet bij Van As. Maar één blik in hun showroom vol voorbeeld toont al gauw hoe alenomvattend hun producten én afnemers zijn.

Ooit begonnen als boekhandel in Oud-Beijerland, die opa Leendert Cornelis van As al gauw combineerde met drukwerk voor geboorte- en visitekaartjes, bedient het familiebedrijf anno nu de grootste A-merken en multinationals. Denk aan Coca-Cola, chipsfabrikant Lay’s of spijkerbroekenmerk Levi's.

Een directieteam van de derde generatie dat naast Wouter Van As bestaat uit zijn jongere zus Rinske (42), in de rol van commercieel directeur en oudere neef Leendert (55) als technisch directeur.

Lees verder onder de advertentie

Van onze wandkalenders verkochten we op het hoogtepunt ooit een miljoen per jaar

Wouter van As

Een bedrijf dat begon met de boekhandel die opa Van As, destijds 23 jaar, negentig jaar geleden overnam. Wouter: ,,Het jaar daarop voegde opa een drukpers aan de boekhandel toe, waarmee hij de eerste stap zette naar onze huidige positie binnen de grafische industrie.”

Begonnen als boekhandel met drukpers

Zus Rinske: ,,Destijds was opa de enige drukker in de Hoeksche Waard, met een in 1940, kort voor de Duitse inval net aangeschafte automatische drukpers. Om dat te voorkomen dat zij deze in beslag zouden nemen, verborg hij zijn nieuwe aanwinst de hele bezetting lang in een varkensstal.”

Daarna hervatte opa Leendert stug zijn werkzaamheden. Zonder daarbij grote innovaties te hoeven doen, vervolgt Rinske de familiegeschiedenis. ,,Pas echt anders werd het toen mijn vader Johan en zijn broer Martien - vader van de huidige Leendert - aan het roer kwamen, werd het dna geboren dat wij ons als drukker graag willen onderscheiden in specialistisch grafisch drukwerk.”

Lees verder onder de advertentie

Hun grootste wapenfeit, nog altijd geproduceerd: de functionele en geliefde (wand)kalenders met speciale datumaanwijzer die je vanaf de jaren 80 zo’n beetje in elk kantoor terugvond. De ‘quartas’; een samenstelling van quarter (Engels voor kwartaal) en de bedrijfsnaam Van As.

Tekst gaat verder onder de foto.

Wouter van As (links, met bril), Rinske Haan-van As en Leendert van As vieren het 90-jarig bestaan van hun drukkerij. Wouter van As (links, met bril), Rinske Haan-van As en Leendert van As vieren het 90-jarig bestaan van hun drukkerij. Foto: Arie Kievit
Wouter van As (links, met bril), Rinske Haan-van As en Leendert van As vieren het 90-jarig bestaan van hun drukkerij. Foto: Arie Kievit
Lees verder onder de advertentie

Wouter: ,,Zij waren het ook die voor het eerst een nieuwe strategie bedachten om zich te onderscheiden van de rest. Niet alleen in service en kwaliteit, maar ook in het sóórt producten. Vandaar onder andere die kalenders, waarvan we er op het hoogtepunt ooit een miljoen per jaar verkochten.”

,,Maar mijn vader en oudere neef Leendert maakten ook de eerste stap naar wat we nu point of sale materiaal noemen”, vervolgt hij. ,,Oftewel: promotiemateriaal, zoals een static paper; een statisch hechtende sticker die hecht zonder lijm, wat de verkoop van producten ondersteunt.”

Iets waar Wouter, Rinske en Leendert, sinds zij in het bedrijf stapten, verder op hebben doorgeborduurd. Met als resultaat? ,,Nou ja, potentieel zo'n beetje alles aan drukwerk dat je in winkels om de oren vliegt.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zoon Jelle (27) nam bedrijf van ernstig zieke vader Herman over: ‘Gaafste onderneming van Nederland’

‘Dochters zien mij als stickerverkoper’

Rinske: ,,In de ogen van mijn dochters ben ik nog altijd ‘die stickerverkoper’, verwijzend naar slechts een deel van ons assortiment. Maar we doen meer dan dat, en investeren ook veel tijd en geld in productontwikkeling en innovaties.”

,,Neem de Stick ‘n Glide; een originele display (gepatenteerd) die niet wegwaait of omvalt, omdat deze zich vacuüm zuigt op alle gladde oppervlakken. Perfect als menukaart op winderige terrassen”, aldus de voormalige sales- en marketingmanager die inmiddels ook internationaal aan de weg timmert.

Lees verder onder de advertentie

Omdat wij specialistische producten maken, kunnen we wel groter denken dan alleen Nederland

Wouter van As

De reden daarvan, aldus broer Wouter: ,,Onze overname van Belgische branchegenoot Crea Print Group, vorig jaar mei. Een beslissing die mogelijk ook specialistische kansen biedt om het speelveld richting Frankrijk uit te breiden.”

Lees ook: Leo lag wakker door financiële tegenvallers, nu heeft zijn familiebedrijf toekomst na overname Omoda

West-Europa is afzetgebied van Van As

Waarmee volgens hem overigens nog niet gezegd is dat Van As voornemens is heel de wereld aan hun voeten te brengen. ,,Erg realistisch is dat vooralsnog niet. Maar omdat wij specialistische producten maken, kunnen we wel groter denken dan alleen Nederland. Strategisch hebben wij nu West-Europa als ons afzetgebied benoemd.”

Lees verder onder de advertentie

Ook, stelt Rinske, omdat het bedrijf de afgelopen jaren veel scherper focust op verduurzaming van het portfolio en het productieproces. ,,We zetten de laatste jaren bewust in op maatschappelijk verantwoord ondernemen om onze carbon foodprint zo klein mogelijk te maken. Zo produceren we steeds vaker op gerecyclede materialen.”

Kortom, de derde generatie Van As heeft het er maar druk mee. ,,Maar de huidige tijd daagt ook juist uit", zegt Wouter. ,,Je moet blijven vernieuwen om in de markt te blijven.”

Ik kan geen benzinestation of supermarkt meer binnen wandelen zonder te denken: hier hadden ze nog een plafondhanger kunnen gebruiken, of daar een schapstopper

Wouter van As

Al eist dat soms ook zijn tol, grapt hij. ,,Ik kan geen benzinestation of supermarkt meer binnen wandelen zonder te denken: hier hadden ze nog een plafondhanger kunnen gebruiken, of daar een schapstopper.”

Lees verder onder de advertentie

Rinske: ,,Genoeg te overdenken dus nog. Alleen al tijdens ons eigen resterende werkleven. Daarna is het, mogelijk, aan de vierde generatie om invulling te geven aan het nieuwe Van As. Al zijn al onze kinderen nog te jong om die beslissing te maken.”

Mocht het zover komen, is de kans echter groot dat in de toekomst een vrouw aan het roer komt te staan. Zowel Wouter, Rinske als Leendert hebben namelijk enkel dochters voortgebracht. Evenals biermagnaat Freddy Heineken, wiens enige erfgenaam Charlene Lucille de Carvalho-Heineken overigens óók een klant is van Van As.

Wekelijks een artikel over een familiebedrijf in je mailbox? Schrijf je in voor De Ondernemer Vandaag!

Lees verder onder de advertentie