Actueel

Leo lag wakker door financiële tegenvallers, nu heeft zijn familiebedrijf toekomst na overname Omoda

 
Leo van den Assem: ,,Omoda respecteert ons dna." Leo van den Assem: ,,Omoda respecteert ons dna.” Foto: Frank de Roo
Leo van den Assem: ,,Omoda respecteert ons dna.” Foto: Frank de Roo
 
Leestijd 5 minuten

Na 114 jaar kwam er een einde aan het schoenenimperium van de Rotterdamse familie Van den Assem. Een gebrek aan opvolging en financieel zware jaren dreven het familiebedrijf - een begrip in de stad - in de armen van concurrent Omoda. Maar van wrok is geen sprake. ,,Ons DNA blijft behouden.”

Lees verder onder de advertentie

Voormalig directeur en mede-eigenaar Leo van den Assem (54) gaat er eens goed voor zitten. Het gesprek vindt plaats in een klein kantoortje boven de winkel aan de Rotterdamse Aert van Nesstraat, waar Van den Assem sinds jaar en dag een groot deel van de plint vult.

Omoda en Van den Assem zijn familiebedrijven

In de etalage staan schoenen uit het hogere segment. Wie zich wil onderscheiden met hippe, sjieke of zakelijke stappers kan zich hier uitleven. Zorg wel voor voldoende banksaldo: sneakers van 400 euro zijn geen uitzondering, exclusieve veterschoenen van Santoni kosten zelfs 990 euro. Vrouwen kunnen het nog bonter maken: een paar Tod’s-laarzen kost 1400 euro.

Van den Assem geniet van een mooie etalage en de geur van nieuwe schoenen. ,,Ik ben geboren in een schoenendoos”, zegt hij lachend in het AD. ,,Bij ons aan tafel ging het nooit over iets anders. Het zit echt in ons bloed.”

Lees verder onder de advertentie

Omoda is ook een familiebedrijf. Ze respecteren ons DNA en willen niet veel veranderen

De Rotterdammer, wiens opa in 1910 de eerste winkel opende, maakt een opgeruimde indruk. De spanning en stress van de afgelopen jaren zijn uit zijn lijf verdwenen. Natuurlijk deed het pijn om het familiebedrijf uit handen te geven, maar de tien winkels - vrijdag opende in Laren de elfde - zijn bij het modebedrijf in goede handen, weet hij. ,,Omoda is ook een familiebedrijf. Ze respecteren ons DNA en willen niet veel veranderen. Ze zien ons als een sterk merk, een aanvulling op hun eigen winkels.”

Lees ook: Jan Baan (Omoda) neemt schoenenketen Van den Assem over: ‘Aanwinst van ijzersterk merk’

Cowboyverhalen: ‘Van den Assem is failliet’

Na de overname, bekendgemaakt in februari, gingen de wildste verhalen rond: Van den Assem is failliet, álles in de winkels gaat veranderen, Omoda verkoopt de zaak meteen weer door. ,,Vooral in onze eigen stad, waar we wereldberoemd zijn, werd veel over ons gesproken”, zegt Van den Assem. ,,Dat is ook lekker Rotterdams, we vinden overal wat van. In onze winkels in Amsterdam en Den Bosch hoorden we dit soort cowboyverhalen niet, daar lag de overname minder gevoelig.”

Lees verder onder de advertentie
Van den Assem verkoopt schoenen uit het hogere segment. Van den Assem verkoopt schoenen uit het hogere segment. Foto: Frank de Roo
Van den Assem verkoopt schoenen uit het hogere segment. Foto: Frank de Roo

Hij snapt overigens best dat trouwe klanten even van de leg waren. ‘Assem’, zoals de winkels vaak genoemd worden, is een vertrouwd gezicht in het centrum van Rotterdam. Als zo’n bekende keten zou verdwijnen of een heel andere koers zou inzetten, is dat even slikken.

Van den Assem is Assem

Maar voor de klant verandert er níets, benadrukt Van den Assem: de winkels blijven, het personeel blijft en aan de collectie wordt ook niet gesleuteld. Zelfs de naam blijft op de etalageruiten staan, al verdwijnt de toevoeging ‘Van den’ over een tijdje. De keten heet sinds februari Assem, gelijk aan de naam van de webshop. Die werd jaren geleden zo genoemd omdat iemand anders de domeinnaam vandenassem.nl al had geclaimd.

Lees verder onder de advertentie

Achter de schermen veranderde wel van alles. Omoda, dat zelf 35 winkels heeft, nam alle aandelen en daarmee de zeggenschap over. Het hoofdkantoor verhuisde van Capelle aan den IJssel naar Zierikzee. Broer Berry verliet het bedrijf en verhuisde naar het buitenland, waardoor Leo de enige overgebleven Van den Assem is. Hij is geen directeur meer, maar manager, verantwoordelijk voor alle Assem-winkels.

Lees ook: De succesvolle groei van Omoda in de winkelstraat: ‘Honderd winkels in Nederland is niet onze strategie’

Dieprode cijfers voor Van den Assem

De overname kwam niet uit de lucht vallen. Van den Assem schreef de afgelopen jaren dieprode cijfers. Consumenten hielden de hand op de knip, terwijl de huur- en personeelskosten stegen. De webwinkel was bovendien duurder en minder efficiënt dan die van concurrenten.

Lees verder onder de advertentie
De schoenenwinkels, voor dames en heren, in de Aert van Nesstraat in Rotterdam. De schoenenwinkels, voor dames en heren, in de Aert van Nesstraat in Rotterdam. Foto: Frank de Roo
De schoenenwinkels, voor dames en heren, in de Aert van Nesstraat in Rotterdam. Foto: Frank de Roo

In 2022 bedroeg het verlies 764.000 euro, vorig jaar was dat zelfs meer dan een miljoen euro. Huisbankier ING trok zich vanwege die forse verliezen terug als financier. ,,Dat was echt even schrikken. Daar hebben we ’s nachts van wakker gelegen. Hoe moesten we verder? Plan A was: in afgeslankte vorm doorgaan. Het hoofdkantoor verkopen, misschien minder winkels, minder focus op de webwinkel. Maar ik ga over tien jaar met pensioen. Zou ik tegen die tijd een gezond bedrijf kunnen achterlaten? Wil je er nog zoveel energie in steken, zeven dagen per week vol aan de bak?”

Op de koffie bij Omoda in Zierikzee

Dan krijgen de broers in september 2023 een telefoontje van Lourus Verton, de directeur van Omoda; of ze op de koffie willen komen in Zierikzee. Ze kennen Verton en zijn bedrijf goed. Omoda heeft namelijk een filiaal op amper tweehonderd meter afstand, in de Karel Doormanstraat. Ze zijn concurrenten, maar kunnen goed met elkaar overweg.

Lees verder onder de advertentie

Wij zijn geboren in een schoenendoos, maar de familie Verton óók

De reden voor het ‘bakkie’ laat zich raden: Omoda wil Van den Assem overnemen, inclusief de tachtig personeelsleden. ,,Toen hadden we opeens een plan B. Mijn vader, mijn broer en ik hebben er veel over gesproken, want het is nogal een beslissing. Het nest waarin we terecht zouden komen, speelde een grote rol. Wij zijn geboren in een schoenendoos, maar de familie Verton óók.”

Overname Omoda is ‘ook gewoon een rekensom’

Het idee dat Omoda de winkels niet wilde veranderen en dat de naam op de gevel zou blijven, gaf uiteindelijk de doorslag. Drie maanden na de koffie werd de deal beklonken. ,,Maar we hebben tot het laatste moment getwijfeld. Zelfs toen we onze handtekening onder het contract zetten, keken mijn broer en ik elkaar aan: weten we dit zeker? Het deed wel pijn, ik heb echt even gerouwd, maar uiteindelijk is het ook gewoon een rekensom.”

Met de verkoop van het hoofdkantoor en distributiecentrum loste Van den Assem in een klap zijn schuld bij de ING Bank af. Het pand langs de A20 bij Capelle aan den IJssel is nu in gebruik bij een ander bekend Rotterdams familiebedrijf: Daka Sport.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zoon Dennis wilde familiebedrijf overnemen, maar moest eerst met pa de Kilimanjaro op

Webshops blijven afzonderlijk bestaan

Inmiddels wordt Assem al acht maanden geleid vanuit Zeeland. De webshops blijven afzonderlijk van elkaar bestaan, maar alle pakketjes worden via het distributiecentrum van Omoda verzonden. Het moet de onlineverkoop van Assem verhogen.

Terugkijkend hebben we het juiste besluit genomen

,,Het was best even wennen in het begin”, zegt Van den Assem. ,,Maar het wordt steeds leuker. Terugkijkend hebben Berry en ik het juiste besluit genomen. We bellen elkaar geregeld en dan zeggen we tegen elkaar: ‘dat hebben we goed gedaan’. Dat geeft heel veel rust.”

Lees verder onder de advertentie