Aangeboden door bol.com

Branded Content E-commerce

Slim ondernemen met apps en extra diensten via bol.com

De een timmert al tien jaar internationaal aan de weg met een online cosmeticashop, de ander bouwt sinds kort parttime aan een klein lego-imperium in zijn bijkeuken. Wat bol.com-ondernemers Robin Gerrits en Gert de Wit bindt, is oprechte liefde voor hun onderneming en een flinke dosis creativiteit. Daarnaast zijn de heren perfectionistisch en nieuwsgierig. Vooral als het gaat om het gebruiksgemak, services en extra mogelijkheden om van hun verkoopomgeving een (nog groter) succes te maken. Bekijk de video hieronder!

Lisa Hartog 15 augustus 2022

Het is een bedrijvige dinsdagmiddag als we de ondernemers spreken. Robin, die tien jaar geleden samen met zijn moeder de online cosmeticashop Blisso oprichtte, heeft zojuist de sleutels gekregen van zijn nieuwe kantoor en ook Gert de Wit heeft de wind in de zeilen; het gaat goed met Ticus Bricks en het aantal bestellingen neemt toe.

Gert, de liefde voor Lego, waar komt die vandaan?

Gert: ,,Uit mijn jeugd. Als kind was ik al groot Lego-fan en die liefde is nooit meer overgegaan. Toen ik besloot te stoppen als huwelijksfotograaf, wilde ik iets doen waar mijn hart écht sneller van ging kloppen.’’ Robin: ,,Mooi verhaal! Zelf heb ik vooral passie voor het ondernemen an sich, klanten blij maken en steeds iets nieuws bedenken; daar word ik gelukkig van.’’

‘De toegankelijkheid van de apps en diensten is groot, waardoor het ondernemen je een stuk makkelijker wordt gemaakt’

Waarom besloten jullie te ondernemen met bol.com?

Robin: ,,In 2012 kondigde bol.com aan te starten met een beauty-categorie. Op dat moment waren wij net begonnen en het leek ons een goed idee om via bol.com te kijken of ons idee überhaupt wel succesvol zou zijn. Cosmetica werd destijds nog niet veel online verkocht. Het was een testcase dus, die uiteindelijk heel succesvol bleek.’’ Gert: ,,Bij mij was het een vanzelfsprekendheid om aan de slag te gaan met bol.com. Een logische stap waarover ik niet lang na hoefde te denken. Het fijne was dat ik ook direct merkte dat het lekker op gang kwam en hoe ik binnen het platform mijn eigen gang kon gaan.’’

Van welke apps of diensten via bol.com maken jullie gebruik?

Robin: ,,Bij Blisso maken we gebruik van de API van bol.com. Automatiseren via bol.com dus – waaraan ik al mijn apps kan koppelen. We werken hiervoor met een aantal externe partners van bol.com zoals Channable en de tool van Repricer, die ons het ondernemen echt een stuk makkelijker maken. De beschikbaarheid en de toegankelijkheid van deze services zorgen ervoor dat we alles kunnen automatiseren. En dat is hard nodig als je op onze schaal opereert.’’

Gert: ,,Ik ben een ondernemer van een iets kleiner kaliber (grinnikt), maar ook ik vind het prettig om zaken uit handen te geven. Zo maak ik gebruik van de dienst Verzenden via bol.com, wat voor mij heel voordelig is. Het gaat maandelijks om zo’n 300 bestellingen. Daarnaast monitor ik via mijn bol.com verkoopaccount het aantal bezoekers en welke producten het best worden verkocht.’’

Een vraag aan bol.com: Het bol.com-platform biedt ontzettend veel extra tools en toepassingen om je verkoopkanaal mee uit te breiden. Heel fijn, maar voor nieuwkomers is het nogal een berg aan informatie. Welk advies heb je voor deze ‘rookies’?

Sophie Nijhout, Head of API & Partner Ecosystem Development bij bol.com: ‘Je kunt inderdaad veel retailprocessen optimaliseren door gebruik te maken van extra tools. Ik zou beginnen met de vraag: welk proces kost jou dagelijks te veel tijd of is suboptimaal en foutgevoelig? Als je dat weet, kun je op onze Apps & Diensten-pagina kijken welke dienst daarbij past. Wanneer je hier een categorie selecteert, kun je ook verder filteren op jouw voorkeuren.

In de praktijk zien we dat het antwoord op bovengenoemde vraag, bij de meeste partners het afhandelen van bestellingen is, of het updaten van prijzen en voorraden. Als je hard gegroeid bent of via meerdere kanalen verkoopt, zijn deze processen namelijk lastig om handmatig bij te houden. De oplossing ligt in deze gevallen vaak bij integratiepartners, want zij kunnen deze kernprocessen voor je automatiseren. Daarna kun je ook kijken naar de meer logistieke oplossingen, zoals magazijnsoftware of verzendplatformen.

Een vervolgstap is het optimaliseren van de meer ‘ondersteunende’ processen. De meest gebruikte tools hierin zijn die voor extra data en inzichten – met als doel verder te groeien – en die voor boekhouden en factureren. Je vindt deze diensten terug onder ‘Bedrijfsvoering optimaliseren’ op de Apps & Diensten-pagina. Groei kan ook worden gerealiseerd op basis van een investering. Ook voor financiering en verzekering werken we samen met betrouwbare partners. Overigens zonder daar zelf iets aan te verdienen.’

‘Automatiseren van kleine handelingen is cruciaal’

Welke functionaliteiten helpen jullie het meest?

Gert: ,,Bij het verzenden via bol.com wordt ook het klantcontact voor je uit handen genomen en dat vind ik heel prettig. Dat scheelt enorm!’’ Robin: ,,Ja, het automatiseren van bepaalde werkzaamheden is écht cruciaal. Al die kleine handelingen in het bestel- en verzendproces zijn bij elkaar ontzettend veel werk. Wanneer je dat uit handen wordt genomen scheelt dat je zo twee fulltimers.’’

Een vraag aan bol.com: Met name automatiseren kan voor ondernemers best een drempel zijn. Is dit terecht of is Automatiseren via bol.com voor iedereen aan te raden? Hoe kun je deze drempel wegnemen?

Sophie Nijhout, Head of API & Partner Ecosystem Development bij bol.com: ‘Automatiseren wordt inderdaad regelmatig als drempel gezien. Er is namelijk techniek voor nodig en het kost geld. Je hoeft dit echter niet zelf te doen, externe partijen kunnen helpen met automatiseren. Als je kiest om gebruik te maken van zo’n dienst, dan hoef je niet super technisch te zijn om te automatiseren. Hierdoor wordt het voor iedereen toegankelijk. Het is wel vooral aan te raden voor partners die zijn gegroeid tot het punt waarop automatisering belangrijk is om door te kunnen groeien. Bijvoorbeeld bij meer dan 25 bestellingen per dag, een assortiment van een paar honderd artikelen of wanneer je via meerdere kanalen verkoopt. Op dat punt lukt het niet altijd meer om alles handmatig te doen. Het kost dan te veel tijd en is te foutgevoelig, je bent bijvoorbeeld ineens uit voorraad waardoor je omzet misloopt. De kosten van zo’n dienst verdien je makkelijk terug als je kijkt naar hoeveel kostbare werkuren je bespaart door handmatig werk te automatiseren. Die kun je vervolgens investeren in verdere groei.’

Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.

Of je nu 300 artikelen per maand verkoopt of 10.000, de apps en diensten via bol.com kunnen elke e-commerce ondernemer helpen groeien, zeggen Robin Gerrits (rechts, Blisso) en Gert de Wit (Titus Brick). Gert vertelt in de video over zijn wens om zijn producten optimaal te verpakken. Hij kan nu ook gebruik maken van de dienst 'verpakking via bol.com' die zorgt voor een duurzame, veilige en snelle manier van verpakken.

Wat zouden jullie andere bol.com ondernemers adviseren?

Gert: ,,Neem rustig de tijd om het platform op je gemak door te spitten. Er zijn namelijk enorm veel mogelijkheden, apps en toepassingen. Kijk goed welke bij je passen, wat je nodig hebt en probeer ook het een en ander uit. Pas dan ontdek je echt waar de behoefte zit.’’ Robin: ,,Inderdaad. En laat je niet van de wijs brengen; er zijn zoveel mogelijkheden dat het je als beginner misschien even kan duizelen. Neem rustig de tijd en zoek uit welke services het beste bij je passen en waar jij als ondernemer écht baat bij hebt."

Een vraag aan bol.com: Jullie zijn flink op weg functionaliteiten binnen het platform te automatiseren. Wat kunnen bol.com verkooppartners verwachten het komende jaar?

Sophie Nijhout, Head of API & Partner Ecosystem Development bij bol.com: ‘We werken inderdaad steeds meer samen met externe partijen die tools bieden om verschillende processen te automatiseren, omdat we zien dat dit verkooppartners helpt om door te groeien. We werken enerzijds continu aan het uitbreiden van onze huidige partnerschapprogramma’s om opties te bieden voor elk type partner. Bijvoorbeeld het toevoegen van nieuwe partijen aan ons programma voor het automatiseren van advertentiebeheer, dat sinds april live is. Anderzijds bereiden we ook uit: in het komende jaar zullen we onder andere programma’s live zetten voor prijs-software – denk aan repricers – en nieuwe partijen die ondernemers helpen met duurzamer ondernemen.’

Ook samen doorgroeien met bol.com? Je ontdekt meer verhalen, ervaringen en adviezen van ondernemers en experts in e-commerce via bol.com/samendoorgroeien.