Podcast Aandachtstrekkers
Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten
Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Foto: ANP
Flink, Getir, Zapp, Gorrilas of Bolt. Je hoeft maar eventjes om je heen te kijken in een grote stad of je ziet wel een bezorger rondfietsen met één van deze namen op zijn tas. Hun belofte? Je boodschappen binnen 10 minuten bij jou op de stoep. Online marketingexpert Ariëns en consumentenpsycholoog Wessels kijken er met gezonde verbazing naar.
Het opvallendst aan deze trend? Het comfort. Ariëns: ,,In Amsterdam heb je al op elke straathoek een supermarkt, maar toch zie je overal flitsbezorgers rijden. Blijkbaar is er geen limiet aan de mate van comfort die we omarmen". Volgens Wessels komt dat door de beschikbaarheid. ,,Als je er geen gebruik van maakt, maak je bewust de keuze om 's avonds op een houtje te bijten. Dat maakt het moeilijk om 'nee' te zeggen. Omdat de optie er is, ga je er gebruik van maken."
'Wil ik bij Albert Heijn komen te liggen, dan moet ik enorm veel voorraad hebben'
Maar wat moet je als ondernemer met flitsbezorging? Marketeer Ariëns ziet vooralsnog kansen. ,,Stel je hebt een chocolademerk. Wil ik bij Albert Heijn komen te liggen, dan moet ik enorm veel voorraad hebben én van goede huizen komen. Maar wat nou als ik met een flitsbezorger alleen in het centrum van Utrecht mijn chocolade wil verkopen?" Ariëns ziet het al voor zich dat kleine ondernemers, met weinig risico, een samenwerking kunnen testen.
Hoe de toekomst van de flitsbezorging eruitziet, hoor je dus in de nieuwe aflevering van Aandachtstrekkers. Bovendien leer je gelijk hoe jij in de supermarkt genept wordt en hoe de flitsbezorgers daarop een uitzondering kunnen worden. Dus druk op de playknop boven dit artikel om daar achter te komen.
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.