Nieuws E-commerce

Handgemaakt, goedkoper: Marieke en Jasmine blazen verkoop kinderbrillen nieuw leven in

Een kind dat een nieuwe bril nodig heeft, vindt dat maar zelden een feestje. En als het dan eenmaal met een ouder in de brillenwinkel is, zorgt het vaak ook nog eens voor een hoop stress omdat 'grote mensen' iets vinden van wat er op hun neus moet komen te staan. Marieke Kolleman en Jasmine Bongaerts doen het compleet anders met Junior & Junior. De twee bieden online brillen aan die thuis kunnen worden gepast. Ze zijn bovendien ook nog eens handgemaakt en goedkoper dan de gemiddelde kinderbril.

Anke Derkse 2 april 2021

Marieke Kolleman en Jasmine Bongaerts, de twee oprichters van Junior & Junior. Foto: Alek Bruessing

,,Slechts 7 procent van de brillen die een opticien in de collectie heeft, bestaat uit kinderbrillen”, aldus Kolleman. ,,Het is dus niet verwonderlijk dat daar minder aandacht voor is. Ze zien er geen verdienmodel in, ook al omdat er aan een kinderbril nogal eens wat kapot gaat. Zo’n opticien heeft er dan meer last dan plezier van. Er zijn wel enkele kinderbrillenwinkels in Nederland, maar die zijn schaars. Bovendien betaal je daar een flinke prijs voor een bril.”

Vier brillen selecteren, vijf dagen om te kiezen

De oplossing is volgens de twee ondernemers achter Junior & Junior om kinderen, samen met hun ouders, thuis vanuit hun luie stoel online brillen uit te laten zoeken. Kinderen kunnen er in totaal vier selecteren. Ze krijgen vijf dagen de tijd om de brillen thuis te passen en een definitieve keuze te maken.

Tekst gaat verder onder de productfoto van Junior & Junior. Foto: Marthe Hennink

"We merkten dat een beetje leuke bril, inclusief glazen, bij een kinderbrillenwinkel al snel vierhonderd euro kost. Dat moet anders kunnen"

Jasmine Bongaerts, medeoprichter Junior & Junior

Bongaerts legt uit hoe ze tot dit concept zijn gekomen: ,,We merkten dat een beetje leuke bril, inclusief glazen, bij een kinderbrillenwinkel al snel vierhonderd euro kost. Zelf heb ik ruime ervaring in de inkoopwereld, dus ik weet hoe zoiets werkt en dacht ‘dat moet anders kunnen’. Samen met Marieke, die van huis uit ontwerper is, zijn we dit verder gaan uitwerken.”

Oprichters Junior & Junior overtuigd van 'enorme groeimarkt'

Ze hebben in totaal tweeënhalf jaar voorbereidingstijd genomen, waarin ze marktonderzoek deden, een gedegen zoektocht ondernamen naar de materialen die ze wilden gebruiken en de juiste samenwerkingspartners erbij zochten en – last but not least – een investeerder vonden.

,,Met deze investeerder zijn we heel blij. Hij heeft een jarenlange ervaring in deze branche en we leren enorm veel van hem. Hij heeft alle vertrouwen in ons concept. In totaal hebben we tot nu toe 200.000 euro geïnvesteerd. We zijn in het diepe gesprongen en moesten een lange adem hebben, maar nu zijn we waar we willen zijn. Dat wil zeggen, aan het begin ervan. Want we zijn er van overtuigd dat dit een enorme groeimarkt is.”

Lees ook: Hoe Daniëlle (24) een vliegende start maakte met fashionshop dane.studios

Brillen Junior & Junior stuk voor stuk met de hand gemaakt

De brillen van Junior & Junior zijn allemaal ontworpen door Kolleman zelf en worden stuk voor stuk met de hand gemaakt. Ook de materiaalkeuze is heel bewust gemaakt. ,,Een kinderbril moet tegelijkertijd stevig zijn én tegen een stootje kunnen”, weet Kolleman. ,,We hebben daarom gekozen voor een combinatie van bio-acetaat en titanium, dat oersterk en vederlicht is. De pootjes worden gemaakt van silicone, waardoor ze makkelijk buigbaar zijn en eenvoudig door de ouders goed passend gemaakt kunnen worden. De keuze voor de glazen hebben we zo klein mogelijk gehouden. We hebben twee soorten: glazen voor normale én glazen voor een hoge sterkte.”

"Dit concept is nog nergens in Europa te vinden. Voorlopig concentreren we ons op Nederland, maar we willen daarna zo snel mogelijk de Duitstalige, Scandinavische en Britse markt op"

Jasmine Bongaerts, medeoprichter Junior & Junior

Kinderen hebben gemiddeld één à anderhalve bril per jaar nodig, dus de kosten spelen een grote rol. Volgens de dames zijn er wel goedkope kinderbrillen op de markt, maar die zijn om de haverklap stuk. Een bril bij Junior & Junior is dat niet zo snel, gaat dus langer mee en is betaalbaar doordat er geen tussenhandel in zit en er geen winkelpand betaald hoeft te worden.

Tekst gaat verder onder de productfoto van Junior & Junior. Foto: Marthe Hennink

Lees ook: Houten horloges snelgroeiend WoodWatch gelauwerd door Financial Times

Online aanbieder van kinderbrillen trekt klanten uit de kleinste dorpjes

De website is half januari live gegaan en het enthousiasme bij de jonge klanten (en hun ouders) is groot. Bongaerts: ,,We zitten nu al boven onze prognose qua aantal klanten. En dan hebben we nog niet eens zoveel aan promotie gedaan. We zitten voorlopig met onze reclamecampagne op social media en hebben al een mooie ranking op Google. De eerste klanten kwamen vooral uit Amsterdam en omgeving, maar we krijgen ze nu ook uit kleinste dorpjes. Dat is het grote voordeel van online shoppen. Dit concept is echt nog nergens in Europa te vinden. Voorlopig concentreren we ons op Nederland, maar we willen daarna zo snel mogelijk de Duitstalige, Scandinavische en Britse markt op."

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws